I Kina køber de ind på deres glatte ansigter

Sanne Markwall, kommerciel direktør i Vinderstrategi, kommer til Aarhus torsdag 9. maj for at deltage i Internet Week Denmark-eventen Kunstig intelligens - fra hype til hverdag. Pressefoto

I Kina køber de ind på deres glatte ansigter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kunstige lærere i skolerne og kunstige læger på sygehusene er en del af den praktiske anvendelse af kunstig intelligens i Kina, der er foran alle andre i det teknologiske kapløb. Det fortæller strategi-specialist Sanne Markwall, som netop har været på besøg hos blandt andre Alibaba, Huawei og Tencent.

KINA: Forestil dig, at lærerne i folkeskolen i fremtiden er computere, som sørger for individ-baseret undervisning på det niveau, som passer præcis til den enkelte elev.

Forestil dig et online-hospital, hvor kunstigt intelligente læger kan diagnosticere kræftceller ned på enkelt celleniveau med 94 procents sikkerhed.

Og forestil dig, at du ikke længere behøver gå forbi kassen, når du handler ind. Du går bare ud gennem døren, her fanger et kamera dit ansigt, og betalingen sker, fordi du bliver genkendt.

Inde i butikken har du i øvrigt via indpakningens QR-kode kunne se på din mobiltelefon, hvilken ko og landbrug det hakkede oksekød i bakken kommer fra. Og du får samtidig et forslag til en ny opskrift med hjem, der passer til dine personlige smagsmæssige præferencer.

Du kan også bare tage en tur til Kina for at opleve den fagre nye verden og kunstig intellgens (AI) i praktisk anvendelse, for det er her alle ovenstående eksempler kommer fra, og hvor de er allerede en del af hverdagen.

Fra hype til hverdag
"Kunstig intelligens - fra hype til hverdag" finder sted på Dokk1 i Aarhus torsdag 9. maj i tidsrummet 08.30-13.00.Eventen er én af 100 forskellige events under Internet Week Denmark. Arrangør: Jumpstory

Programmet byder blandt andet på følgende oplæg:

"Hvad skal der blive af mennesket i den digitale fremtid?" - Jacob Friis Sherson, modtager af Forskningsformidlingsprisen 2017

"Hvad skal vi med mennesker?" - Peter Svarre, digital ekspert og forfatter

"Sådan vil chatbots forandre din hverdag og virkelighed" - Stephen Alstrup, CEO Supwiz/Professor KU

"Sådan vil kunstig intelligens gøre livet nemmere for forskere" - Thomas Laursen, Unsilo

"Tænk AI ind i jeres Vinderstrategi" - Sanne Markwall, kommerciel direktør Vinderstrategi

Læs mere på iwdk.dk

Science fiktion-virkelighed

Sanne Markwall, kommerciel direktør i Vinderstrategi, har netop været i Kina for at se nærmere på de kinesiske fremskridt, som ifølge strategispecialisten er omkring 10 år forud for det, vi kender i vores del af verden.

- Det lyder som ren science fiktion, men det er virkelighed, og ligesom vi i sin tid gik fra at være et landbrugssamfund til industrialisering, så den kunstige intelligens et nyt vilkår, som vi må forholde os til, og hvor vi som strategihus er nødt til at være med på beatet, fortæller Sanne Markwall og fortsætter:

- For os handler det om at se, hvordan vi går fra science fiktion-verdenen til praksis i danske virksomheden. Hvordan kan en vestjysk produktionsvirksomhed for eksempel bruge kunstig intelligens til at optimere processerne, og hvordan kan vi sammen finde AI-relaterede områder og implementere dem i strategiarbejdet?

Under besøget i Kina besøgte Sanne Markwall blandt andre selskaber som Huawei, iFlytek, Nio, Alibaba og det intelligente supermarked Hema.

Dronelevering i bagagerummet

- Nio er kinesernes svar på Tesla, og de samarbejder blandt andet med en dronevirksomhed, som leverer pakker direkte i bagagerummet på bilerne, og de kører ikke ind for at lade batteriet op. I stedet skifter de lynhurtigt el-bilens undervogn inklusive batteri på særlige stationer, og så er det videre på vejen igen, siger Sanne Markwall med et smil.

Hun fortæller videre, at kineserne har endda oprettet et landshold for de virksomheder, der er længst fremme med at anvende kunstig intelligens. En af dem er Tencent, der står bag app'en WeChat:

- Hvor vi har mange apps på vores telefoner, så samler kineserne det hele i én, ligefra betaling for indkøb, bestilling af taxaen og så videre, og enten er du til WeChats platform eller Alibaba. For at være med helt fremme forrest i feltet, så har Tencent to AI-afdelinger, som internt konkurrerer om at disrupte den eksisterende forretning.

Sanne Markwall er en af hovedtalerne, når konferencen "Kunstig intelligens - fra hype til hverdag" finder sted under Internet Week Denmark torsdag 9. maj på Dokk1 i Aarhus. Her vil hendes indlæg dog først og fremmest handle om teknologiens muligheder i en dansk kontekst.

- Jeg er jo ikke AI-nørd. Jeg er strategi-specialist. Det er strategiarbejdet, som jeg vil holde mig til, og så må eksperterne i kunstig intelligens tage sig af den mere nørdede del, slutter hun.

I Kina køber de ind på deres glatte ansigter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce