Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Pilotskole i Aarhus Lufthavn er ikke som de andre

Ole Moldt Jensen er en af de tre ejere af GreyBird Pilot Academy i Aarhus Lufthavn. Bag Ole Moldt Jensen ses den ene af to hangarer, som virksomheden er ved at bygge på grund af en markant udvidelse af pilotskolen. Foto: Kim Haugaard

Pilotskole i Aarhus Lufthavn er ikke som de andre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

GreyBirds uddannelse af erhvervspiloter er så populær, at der på grund af pladsmangel investeres 13 millioner kroner i et nybyggeri i lufthavnen ved Tirstrup. De tre ejere har udviklet en unik virksomhed med fokus på blandt andet ærlighed, sjæl,

Tirstrup: Det er umuligt at finde et ledigt hjørne hos GreyBird i Aarhus Lufthavn.

Pilotskolens elever og instruktørerne fylder hvert eneste lokale i de barakker, der siden skolens åbning i 2013 er blevet hjemsted for flere og flere studerende. Lokalerne kan maksimalt rumme 55 studerende.

- Ja, det kniber med pladsen. Men det er heldigvis et udtryk for, at det går godt. Det tager vi som et tegn på, at GreyBird har fat i et rigtigt koncept, siger Ole Moldt Jensen, en af de tre ejere af GreyBird samt øverste uddannelsesansvarlig i virksomheden i lufthavnen ved Tirstrup.

Ole Moldt Jensen viser avisen rundt i GreyBirds lyse lokaler, hvor stemningen ser ud til at stortrives på trods af de trange kår.

Den korte tur slutter ved pilotskolens bagdør, der leder ud til lufthavnsarealerne ved start- og landingsbanerne.

GreyBird
Pilotskolen GreyBird Pilot Academy er en del af GreyBird Avaition Group, der udover pilotskolen også rummer GreyBird Crew Pool og GreyBird Aviation. Alle GreyBirds aktiviteter er samlet i kontorer ved Aarhus Lufthavn.GreyBird blev stiftet i 2007 og hed oprindeligt Aarhus Flight Academy også kendt som AAFA. AAFA var en virksomhed, der uddannede fritidspiloter. AAFA blev stiftet af Ole Moldt Jensen og Thomas Eriksen, som stadig er to af de i dag tre ejere.

Med Søren Møllers indtræden i selskabet blev det besluttet, at udvikle skolen væsentligt. Det skete i 2012, da AAFA skiftede navn til GreyBird Pilot Academy.

GreyBird Pilot Academy har investeret i blandt andet syv flyvemaskiner. Aktuelt bygges der nye faciliteter med blandt andet værksted og undervisningsrum. Desuden arbejder GreyBird Pilot Academy på at åbne afdelinger to steder i Sverige.

 

 

Nyt byggeri

På de udendørs arealer ved asfaltbanerne findes det afgørende bevis på GreyBirds medvind.

Siden maj har håndværkere arbejdet på et bygge GreyBirds ny domicil. Prisen er 13 millioner kroner, og faciliteterne vil rumme blandt andet administration, undervisningsrum, flyhangar og nye værkstedsområder til virksomhedens fly.

Herlighederne står klar til brug i oktober. Med de nye faciliteter kan GreyBird udvide antallet af elever til maksimalt 100. 

- Vi kommer til at råde over 2.500 kvadratmeter. De nye bygninger vil først og fremmest sikre GreyBird ordentlige faciliteter til eleverne, men byggeriet er samtidig et element i bestræbelserne på at fremtidssikre virksomheden, forklarer Ole Moldt Jensen.

Grundstenen til GreyBird blev lagt i 2006. Dengang skabte Ole Moldt Jensen og Thomas Eriksen Aarhus Flight Academy, der i Aarhus Lufthavn uddannede fritidspiloter.

- Det var lidt et hobbyforetagende, smiler Ole Moldt Jensen.

Uddannelsen
Uddannelsen til erhvervspilot kræver gode skolekundskaber i dansk, engelsk og matematik. Desuden skal studerende have et godt helbred, beståede medicinske prøver til trafikflyvercertifikat og bestået en optagelsesprøve. Optagelsesprøven afholdes af den enkelte skole.Studerende har mulighed for at få SU under uddannelse på de fire pilotskoler i Danmark. Uddannelserne kræver dog egenbetaling, og en elev kommer typisk af med mellem 600.000 og 800.000 kroner. En uddannelse til erhvervspilot strækker sig over to til fire år, og den består af flere moduler.

Efter uddannelsen skal en pilot skoles til at flyve bestemte flytyper. Den efteruddannelse vil den nyuddannede pilot også i mange tilfælde komme til at betale af egen lomme.

En nyuddannet pilot tjener omkring 30.000 kroner om måneden. Slutlønnen kan ende på helt op til 130.000 kroner om måneden.

 

 

Penge og nye tanker

Så kom Søren Møller ind i billedet.

Med en baggrund i telekommunikationsbranchen og mange års erfaringer med at drive virksomhed satte han gang i en nytænkning af aktiviteterne

Frem til 2017 har virksomheden været selvfinansieret ved hjælp af ejergruppen.  I 2017 havde selskabets vækst nået et omfang, som gjorde yderligere investeringer nødvendigt. GreyBird er stolt, at det er gjort muligt i et samarbejde med Vækstfonden.

Ole Moldt Jensen, Thomas Eriksen og Søren Møller skabte en virksomhed med afsæt i sikkerhed, gode holdninger, faglighed, håndelag, service, imødekommenhed, ærlighed, kommunikation i øjenhøjde og positive oplevelser.

- Fra begyndelsen har vi lært af både tidligere tiders og nuværende fejl og misforståelser i branchen. Det gælder ikke mindst i forholdet til de studerende, som betaler rigtigt mange penge for at få en drømmeuddannelse. Vi ønsker en ærlig omgangstone, hvor der også fokuseres på at hjælpe de nyuddannede piloter videre efter endt uddannelse. Hos os er eleverne ikke bare pengemaskiner. De skal virkelig have den bedst mulige uddannelse og løft ind på jobmarkedet, understreger Ole Moldt Jensen.

Ole Moldt Jensen giver et eksempel.

Han peger på, at 35 procent af flyvetimerne under en grunduddannelse til erhvervspilot kan gennemføres i en flysimulator. Men GreyBird bruger slet ikke flysimulator på grunduddannelsen.

- Dermed står vores færdiguddannede piloter med markant flere flyvetimer i luften end andre nye piloter. Det gør en forskel i jobsøgningen. Et andet eksempel er, at andre aktører på markedet har forudbetaling. Men vi kræver først betaling efter varen i form af et undervisningsmodul er leveret, fortæller Ole Moldt Jensen.

Flere ben

Pilotskolen med det fulde navn GreyBird Pilot Academy er virksomhedens vigtigste element.

Men GreyBird står på flere ben.

Under udviklingen af virksomheden lokaliserede de tre ejere andre forretningsområder, der på en eller anden led er nært beslægtet med kunsten at drive et uddannelsessted for kommende piloter.

Det betyder, at Greybird også har taxaflyvning, værksted med en håndfuld mekanikere, IT-ekspertise og et bureau med det formål at formidle kontakt mellem ledige nyuddannede piloter og flyoperatører.

Ifølge Ole Moldt Jensen skal de mange aktiviteter gøre GreyBird mindre sårbar overfor udsving i branchen.

- Lige nu er det opgangstider med mange studerende. Men historiske går det i op og ned, så vores grundtanke er at sikre virksomheden et så bredt fundament som muligt. Den forretningsmodel gør os unikke, understreger Ole Moldt Jensen.

Sjæl og passion

De tre ejere af GreyBird er også langt fremme med planer at åbne to afdelinger i Sverige.

I det hele taget er virksomhedsledelsen optaget af at se muligheder markedet.

- GreyBird er en forretning. Men det er en forretning, som vi driver med sjæl og passion for mennesker og flyvning. Vi ønsker at være noget helt særligt, fastslår Ole Moldt Jensen.