Randers' sidste togvirksomhed har godt gang i hjulene

Hjulproduktion er et af de nye forretningsområde, som Projector har kastet sig over, siden direktør Morten Hartvig Jakobsen købte sig ind i virksomheden i 2014. Sidste år blev 110 hjulsæt leveret. Foto: Annelene Petersen

Randers' sidste togvirksomhed har godt gang i hjulene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Projector i Tebbestrup lever endnu udelukkende af at være underleverandør til jernbaneindustrien. Det går godt for forretningen, men direktør Morten Hartvig Jakobsen er begyndt at kigge efter kunder i relaterede brancher.

TEBBESTRUP: Randers rimer på tog og jernbane.

Det begyndte i Toldbodgade i 1861 med passager- og godsvognsproducenten Hvide Mølle, der senere skiftede navn til Scandia, ABB Scandia og ADtranz, inden canadiske Bombardier overtog Randers togfabrik omkring årtusindskiftet.

I 2017 kørte den sidste ordre imidlertid ud af fabrikken, og her stod der Projector i leverandørfeltet på slutsedlen. Virksomheden, der holder til i Tebbestrup sydvest for centrum, havde lejet sig ind i forbindelse med et vedligeholdelsesprojekt på seks svenske IC3-togsæt.

Symbolsk er Projector i dag den sidste virksomhed i Randers, som udelukkende koncentrerer forretningen om at levere til jernbaneindustrien, og i det hele taget en af de få af slagsen, der er tilbage i Danmark.

På sit højeste niveau beskæftigede byens togfabrik omkring 1200 ansatte. Før nytår blev byggeriet af tæt på det samme antal boliger - nemlig 1000 styk - sat i gang på den 22 hektar store, tidligere erhvervsgrund, der lyder navnet Sporbyen Scandia med slet skjult adresse til fortiden.

Jan Therkildsen er i gang med at montere et vendegear på sin arbejdsdag hos Projector - den sidste Randers-virksomhed med fuld fokus på togindustrien. Foto: Annelene Petersen
Jan Therkildsen er i gang med at montere et vendegear på sin arbejdsdag hos Projector - den sidste Randers-virksomhed med fuld fokus på togindustrien. Foto: Annelene Petersen

Afgang for ny strategi

Den sidste overlever, Projector, har til gengæld gennem årene formået at holde sig på skinnerne. I november kunne virksomheden spejle sig i en gazellepris på baggrund af regnskabet fra september 2017 med mere end fem mio. kroner i resultat før skat.

Det seneste regnskab fra september 2018 viste et plus på 1,2 mio. kroner. Udsving er resultatet af at være en del af en branche, hvor udbud af store projekter ofte er afgørende.

Der blev fløjtet afgang for en ny strategi 20. juni 2018. Vækstplanen er at få flere kunder, finde flere udbud og købe virksomheder, der passer ind hos Projector.

- Vores primære indsatsområde vil fortsæt være tog- og jernbaneindustrien, og fokus på først og fremmest i Skandinavien, men producenter af fly, busser og vindmøller er også interessante kunder for os, siger Morten Hartvig Jakobsen, direktør og ejer af Projector.

Vækstmålet er en omsætning på 101 mio. kroner i 2021. I 2014 omsatte Projector for 29 mio. kroner, men direktøren erkender, at toplinjen er afhængig af store projekter:

- Hvis vi vinder et stort projekt, så kan vores omsætning ende på 200 mio. kroner i stedet, men vi kan også risikere at havne i et niveau, der hedder 80 mio. kroner. Det er realistisk, at vi vinder et af de helt store udbud hvert femte år, og det koster alene et sted mellem 500 og 1000 timer at udarbejde sådan et tilbud. Derfor kigger vi altid efter, hvor vi kan gøre en afgørende forskel.

Projector beskæftiger 35 medarbejdere. En af dem er John Andersen, der her kører med kranen. Foto: Annelene Petersen
Projector beskæftiger 35 medarbejdere. En af dem er John Andersen, der her kører med kranen. Foto: Annelene Petersen

Både hænder og hjerne

Projector blev grundlagt af Ejler Jensen i 1998, mens den nuværende direktør og ejer købte sig ind i firmaet i 2014 med endelig overtagelse tre år senere. Virksomheden beskæftiger 35 medarbejdere, og dagens forretning fører spor tilbage til både Ejler Jensen og Morten Hartvig Jakobsens baggrunde i branchen.

Ejler Jensen arbejdede først og fremmest med interiør og stiftede Projector med indvendig design som omdrejningspunkt, mens Morten Hartvig Jakobsen har en fortid hos DSB med sit udgangspunkt i tungere vedligehold.

Et af de nyere områder fra 2015 er hjulproduktion, og i 2018 blev 110 hjulsæt leveret ifølge ordrebogen.

- Vi arbejder ofte med mindre kunder og små serier. Vi tager de små dråber, der flyder over bægeret fra de helt store spillere i branchen. Typisk er der tale om ældre enheder, som skal vedligeholdes og opdateres til nutidens standard, og der er altid koblet ingeniørkompetencer på. Det er specialarbejde, der kræver både hænder og hjerne, og her bruger vi vores knowhow, forklarer Morten Hartvig Jakobsen og fortsætter:

- Vi befinder os i en by, hvor mange har et stort kendskab til togindustrien, der stadig ligger i byens dna, og som vi rekrutterer fra, når vi lander et af store projekter.

Foto: Annelene Petersen
Foto: Annelene Petersen

Kigger på vækstmuligheder

Økonomisk gælder det om ikke at binde sig i for mange faste udgifter og hele tiden tilpasse omkostninger, fortæller direktøren. Derfor er en del af produktionen outsourcet til mindre lokale virksomheder - for eksempel maskinfabrikker - og så står Projectors egne medarbejdere for at samle den fulde ordre.

- Vi vil gerne udvide virksomheden, hvis vi kan finde de rigtige mennesker i form af dygtige og kompetente togfolk, og vi kigger også på muligheder for at leje os ind eller bygge rundt i landet til større projekter, siger Morten Hartvig Jakobsen.

Projector er blandt andet i gang med at levere 4000 borde til Øresundstogene. Derudover er servicearbejde i vækst. Det gælder eksempelvis for private aktører, som står for at holde skinnerne, og Projector sender ofte ansatte på opgave ud af huset - for eksempel til Sverige.

Samlet set bidrager eksporten med 60 procent til omsætningen, mens hjemmemarkedet står for de resterende 40 procent.

Foto: Annelene Petersen
Foto: Annelene Petersen

Hellere lille og vågen

- Jernbanebranchen er speciel med egne regler og retningslinjer ligesom inden for byggeriet. Det er en niche for sig og ligger et sted mellem bil- og busindustrien samt flyproduktionen. Det er samtidig en pristung branche, hvor der er plads til både den gode idé og til at levere god service. Her er vores styrke, at vi er omstillingsparate, hvor de store i branchen har svære ved at agere på mindre serier, siger Morten Hartvig Jakobsen.

Han tilføjer, at på det 'lille' projekt, der blev det sidste, der kørte ud af byens tidligere togfabrik, med seks svenske IC3-togsæt var Projector 40 procent billigere end nærmeste konkurrent, og stadig blev der tjent penge på projektet.

- For os handler det altid om at vokse - og tjene penge. Virksomheden har aldrig leveret et negativt årsresultat, og jeg bliver ikke den første til at gøre det, slutter Morten Hartvig Jakobsen med et smil.

Strategiplanen er planlagt til at køre i mål 21. juni 2021. Samme dag fylder direktøren i øvrigt 60 år.

Randers' sidste togvirksomhed har godt gang i hjulene

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce