Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Satsede to millioner: Bogsalget eksploderede midt i Vild med Dans

Direktør Andreas Dirksen og kommunikationschef Mette Fruensgaard er glade for at bo i Randers, og derfor har de ingen planer om at flytte til Viborg, hvor virksomheden Plusbog.dk og medejerne Freeway har deres hovedkvarter. Foto: Lars Rasborg

Satsede to millioner: Bogsalget eksploderede midt i Vild med Dans

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På trods af direktørens skepsis lykkedes det med en tv-kampagne at få Plusbog-konceptet ud til den brede offentlighed. Serverne gik ned, medarbejderne tastede ordre efter ordre i ugevis, og kunderne ringede ind for at høre, hvad det var for et fupfirma, siden de kunne sælge bøgerne så billigt.

Randers: For 18 år siden stod Andreas Dirksen fra Randers som så mange gange før i en DSB-kiosk og lod blikket panorere hen over de mange magasiner fra ind- og udland på samme måde som et barn, der andægtigt kigger op på supermarkedets bland-selv-slik.

- Når jeg går ind i en magasin-kiosk, er det ligesom at komme ind i en bolsjebutik. Jeg elsker de kulørte forsider i glittet papir, og det var egentlig sådan, det hele startede. Fordi jeg elsker magasiner, forklarer Andreas Dirksen, der dengang tilbage i 1999 lod sig provokere af, at de udenlandske blade var tre gange så dyre i Danmark som den pris, de var fastsat til af udgiveren.

- Et computerblad kostede fire pund, men når man så vendte det om, kostede det 149 kroner. Det var jo sindssygt dyrt, og det undrede jeg mig meget over, fortæller han.

Lokal erhvervsmand sælger succes-firma

Farvel til de dyre mellemled

Sammen med en kollega bankede han derfor på hos den danske importør af magasinerne og præsenterede en idé om at sælge bladene over nettet og på den måde springe de mange fordyrende mellemled over, inden de glittede forsider havnede på hylderne i kiosken. Online-bladkiosker fandtes allerede i England og USA, hvor kunderne - selv når portoen var betalt - kunne få læsestoffet hjem i deres egen postkasse til en markant lavere pris end i den fysiske butik.

- Vi vidste ikke, om de ville tage os seriøst, men de mødte op med deres adm. direktør, deres importdirektør og deres regnskabschef og virkede egentlig meget interesseret i alt det her med internettet, som stadig var nyt dengang. De var parate til at sælge magasinerne til os, som vi så kunne sælge på nettet, men vi kunne godt se, at det slet ikke ville kunne fungere, for så skulle vi selv stå for porto og alle mulige andre omkostninger, siger Andreas Dirksen.

Løsningen i oktober 2000 blev i stedet at alliere sig med en engelsk bladkiosk og sælge til de danske kunder gennem en nyoprettet webshop i firmaet Bladkiosken.dk.

- Det foregik på den måde, at når kunderne bestilte magasinerne hos os, sendte vi ordrerne videre til den engelske bladkiosk, som så sørgede for at sende magasinerne direkte ud til vores kunder, og på den måde kunne vi springe alle mellemleddene over, forklarer Andreas Dirksen.

Blandt andet kunne Bladkiosken sælge Newsweek og The Economist op til 70 procent billigere i forhold til den pris, de stod til i DSB-kiosken.

En henvendelse fra Bonnier, der udgiver I Form, Bo Bedre, Gør det Selv og Illustreret Videnskab, fik Bladkiosken til at se muligheder i også det danske magasinmarked.

- Vi tænkte, at hvis vi kan sælge abonnementer på engelsksprogede magasiner, kan vi sikkert også gøre det på danske. Vi var to meget ydmyge jyder, men vi tog simpelthen til København, og inden vi havde set os om, havde vi lavet en aftale med stort set alle de danske magasinforlag, så kunderne på Bladkiosken fik mulighed for at købe det hele på én gang, siger Andreas Dirksen.

Tag pengene og løb

I 2006 sendte Bladkiosken en pressemeddelelse ud med en bagtanke om at sælge virksomheden, men selv om den sjove nyhed med, at landets største bladkiosk blev drevet for sjov og udelukkende i fritiden, fandt vej til medierne og blandt andet blev nævnt i TV2, kom det ikke til at gå på den måde. Virksomheden blev ikke solgt, selv om Andreas Dirksen egentlig troede det, da han modtog en mail fra Freeway, der blandt andet driver Arto.dk, Dating.dk og Trendsales.dk.

- Da vi så den mail, tænkte vi: 'Super fedt! Så kan vi sælge Bladkiosken, og så behøver vi ikke at bruge alle vores aftener og weekender på det længere.' Det var egentlig den indgangsvinkel, vi havde til det, for vi tænkte, at de har jo masser af penge, så hvis vi kan sælge Bladkiosken til dem, har vi fået en masse ud af det, og så kan vi lave noget andet i stedet for, smiler Andreas Dirksen.

- Men da vi så kom til møde med dem, fortalte de, at de kun ville købe 50 procent, og at de kun ville købe andelen, hvis jeg blev i virksomheden på fuld tid som direktør. De sagde, at de troede rigtig meget på det, og de troede på mig, og derfor ville de gerne skyde penge i projektet for at få det til at blive meget større. Jeg blev nysgerrig på, hvad vi kunne drive det til i fællesskab, og derfor valgte jeg at springe til, fortæller han om mødet med det kreative væksthus fra Viborg, der skabte en fornyet begejstring for Bladkioskens fremtid.

- Det, der har betydet mest for mig i samarbejdet med Freeway, har ikke været pengene eller deres knowhow eller lokaler. Det har været deres opbakning og at de har troet på mig. At jeg har fået den opbakning har også betydet, at jeg har turdet meget mere, siger Andreas Dirksen.

Det nye partnerskab medførte ganske rigtigt, at Bladkiosken kontinuerligt vækstede, og i dag er Andreas Dirksen glad for, at Freeway kun købte halvdelen af virksomheden.

- Havde det været 80 procent, ville jeg ikke længere have haft følelsen af, at det var min virksomhed, og hvis jeg ikke havde følt, at det var min egen virksomhed, havde jeg i virkeligheden nok ikke brugt nær så megen tid på den og brændt så meget for den, forklarer han.

Spået en hurtig død

I 2010 opstod idéen til en onlineboghandel, hvor kunderne ved at tegne et abonnement fik adgang til at købe bøger med stor rabat i forhold til de almindelige priser. Den nyoprettede virksomhed Plusbog.dk indgik en aftale med en webshop - der i forvejen solgte bøger - som gik ud på, at de ville sende bøger ud til kunderne mod til gengæld at få en andel af ordrens samlede værdi. På den måde startede Plusbog.dk op uden at have sit eget, logistiske apparat.

- Ideen var, at vi ikke ville have nogen binding ligesom de gammeldags bogklubber, og der skulle ikke være nogen månedens bog, man skulle huske at afbestille. Til gengæld kunne vi sælge bøgerne under indkøbsprisen, fordi pengene kom ind gennem medlemskabet, forklarer Andreas Dirksen om konceptet, der ikke gik ubemærket hen i bogbranchen.

- Der lød et ramaskrig, for der var ingen, der tidligere havde solgt bøger til under indkøbsprisen. Forfatterne kontaktede forlagene for at høre, om de stadig fik deres penge, når vi solgte deres bøger så billigt, og kunderne ringede til os for at høre, om det var fup, siger Andreas Dirksen om reaktionerne dengang på den nye virksomhed.

- Der var ingen, der troede på os, da vi startede. De troede alle sammen, at vi ville dø, de troede simpelthen ikke på, at vores koncept kunne lade sig gøre. Men da de kunne se, at vi blev på markedet, og at vi faktisk voksede relativt hurtigt, så lancerede Saxo deres plusmedlemsskab for to år siden. Det er en tro kopi af det, vi har bygget op, og det var den første direkte konkurrent til vores idé, siger Andreas Dirksen.

Succes ikke gratis

Efterhånden, som der kom mere volumen på aktiviteterne i Plusbog, ønskede Freeway at sætte yderligere skub i væksten ved hjælp af tv-kampagner i den bedste sendetid.

Da Freeway præsenterede forslaget om, at man skulle satse to millioner kroner på tv-reklamerne, måtte direktøren tage sig til hovedet.

- Jeg syntes, at det var fuldstændigt vanvittigt. Tænk nu, hvis vi ikke fik noget som helst ud af det. Men de insisterede på, at hvis vi skulle gøre det, så blev vi nødt til at gøre det ordentligt, siger Andreas Dirksen, der efter noget betænkningstid lod sig overtale til at lægge de ekstra to millioner ind i markedsføringsbudgettet.

- Jeg var meget spændt på, om der overhovedet ville være nogen, der så reklamen, og om de ville reagere. Men da den første reklame blev vist i fjernsynet lørdag aften under Vild med Dans, da eksploderede det fuldstændigt. Vores servere gik ned hele vejen rundt. Ikke kun hos os, men Arto, Trendsales, Dating, alt gik ned. Vi var slet ikke forberedt på, at det ville blive sådan en succes, og de næste tre uger, hvor vi sendte reklamer, var det et mareridt i den forstand, at vi fik så mange henvendelser og så mange ordrer, at vi slet ikke kunne håndtere det, selv om vi arbejdede i døgndrift, siger Andreas Dirksen om ordrerne, der dengang ikke var automatiserede, men skulle indtastes manuelt.

- Vi var nødt til at få vores regnskabsafdeling til at hjælpe med at modtage ordrer, og kundeservice i Dating.dk tog telefoner for os, for der stod folk i kø over telefonen som nummer 70-80-90. Men da de tre uger var gået, og hvor vi var stort set var døde alle sammen af at have arbejdet så meget, havde vi fået 8000 nye medlemmer, fortæller Andreas Dirksen.

Mødet med modstanden

Direktøren er gift med Mette Fruensgaard, der er kommunikationschef i Plusbog.dk, og sammen tager de fire dage om ugen turen til og fra Viborg, hvor Plusbog har kontor, mens de hver fredag sparer køreturen og i stedet arbejder hjemmefra i huset i Randers.

- Det er dejligt, at man altid kan få en second opinion fra Mette om, hvad hun synes om forskellige ting. Men det er heller ikke sådan, at vi snakker virksomhed hele tiden, det ville ikke være til at holde ud. Men der går da rigtig mange timer med det, siger Andreas Dirksen.

Der er i dag 17 ansatte i Viborg, heraf to svenskere til at varetage den svenske udgave, Plusbok.se.

Direktøren finder tid i sit travle skema til også at varetage en ambassadørfunktion for Global Entrepreneurship Week, hvor han tager ud og hjælper andre iværksættere med at komme godt i gang.

- Det giver mig meget at komme ud og fortælle om iværksætteri og at få de unge til at indse, at dét at være iværksætter er en livsstil. Man kan sige, at jeg giver en masse til de mennesker, jeg er ude at snakke med, men jeg får også en hel masse den anden vej. En masse inspiration og en masse entusiasme, som jeg synes er rigtig, rigtig fedt, understreger han og fortsætter:

- Den vigtigste egenskab, du kan have som iværksætter, er at være vedholdende. Hvis der opstår en forhindring, så finder du ud af, hvordan du kommer udenom. Vi har mødt masser af udfordringer og modstand, og vi har flere gange fået den tanke, at hvordan skal vi nu lige komme videre, men det har netop formet vores virksomhed til dét, den er i dag, siger Andreas Dirksen.

- Men i bund og grund har vi en meget praktisk tilgang til tingene. Du kan lave nok så mange analyser, men du ved først, om det fungerer, når du går ud og prøver at sælge det på markedet. Hvis der ikke er nogen, der vil købe dit produkt, så virker det ikke. Så enkelt er det.