Sømandschips på vej ud i verden: Fra nul til 10 markeder på 10 uger

Heine Max Olesen har haft mere end travlt med at løbe sit nye tang-eventyr i gang hen over de seneste uger med for eksempel Europas største alge-konference i Grenaa, et eksportmøde på det danske ambassade i Berlin og en fødevaremesse i Hvide Sande på den jyske vestkyst på programmet. Foto: Axel Schütt

Sømandschips på vej ud i verden: Fra nul til 10 markeder på 10 uger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Iværksætteren Heine Max Olesen har kastet sig ud i et nyt erhvervseventyr, der allerede er på vej ud over verdenshavene. Inden længe håber han at kunne sælge sine sømandschips i Asien, hvor tang har været en populær fødevare i mere end 1000 år, og så kan verdens sundeste snacks også snart være på vej ud på markedet fra Grenaa.

GRENAA: Blækstrutte og peber, hummer og paprika eller natureludgaven med vestkystsalt.

De er de tre varianter af tangchips, som Heine Max Olesen sendte på markedet fra Grenaa kort efter sommerferien. Og modtagelse af de såkaldte sømandssnacks - Sea Man Seaweed Chips - har været lige så varm som sommeren.

I løbet af de første 10 uger er chipsene allerede i handlen på 10 forskellige markeder. Udover hjemmemarkedet med udgangspunktet i Østjylland, så er de første ordrer skibet af sted til fjernere egne som Norge, Sverige, Tyskland, Holland, Belgien, Østrig, Schweiz, Storbritannien og USA.

- Og så har vi fået to henvendelser fra danske kontakter i Østen, som er på udkig efter nye produkter til de asiatiske markeder, fortæller Heine Max Olesen.

Der vil i så fald være tale om endnu et gennembrud i rækken, men også lidt af en milepæl, eftersom det asiatiske køkken har en lang tradition for at anvende tang i madlavning og fødevarer.

- Vi taler om flere 1000 års erfaringer, og på samme måde, som lakrids er en populær smag hos os i Skandinavien, benytter de tang i nærmest alt, siger Heine Max Olesen med et smil.

- Men der er stadig tale om chips, som vi kan associere til i Norden. De er lavet på kartofler, ris og med en høj procent af tang, supplerer han.

Tangtypen er blæretang, der er forholdvis blid i smagen efter en række test viste, at de faldt ind den bredeste smag, mens henholdsvis søsalat og islandsk søl blev smagt og fundet for kraftig.

Ingen chips i klausulen

Heine Max Olesen er et ganske kendt ansigt i iværksætterkredse - og ikke blot i hjembyen Grenaa. Tilbage i 2015 vandt Nordisk Tang, som han havde stiftet året før, prisen som årets iværksætter for det bedste fysiske produkt - en pesto i rød og grøn baseret på tang.

Samme produkt var Heine Max Olesen i finalen med i 2014 ved både Salling Food Award og en arktisk fødevarekonference i Island. For nylig nåede det nyeste skud på produktstammen - Seaman Seaweed Chips - i øvrigt igen finalen i kampen om Salling Food Award, men det blev dog østershatte dyrket på kaffegrums - Fra grums til gourmet - der løb med hæderen denne gang. Men der skal mere til at slå Heine Max Olesen ud af kurs, da han på forhånd har sat sine forhåbningen op til en semifinale - og ikke plads mellem de 17 finalister 4. oktober i det århusianske indkøbsmekka.

Heine Max Olesen indledte iværksætteriet i 2009 med en mindre sidegesjæft, hvor han kørte rundt til institutioner og solgte fisk. Og året efter købte han sin egen fysiske fiskeforretning - Frisk Fisken - på havnen i Grenaa.

Og i 2014 satte han gang i sin første egentlig tangproduktion med etableringen af Nordisk Tang, som i 2015 fusionerede med virksomheden Endelave Seaweed. Efter to års samarbejde - i april 2017 - solgte Heine Max Olesen imidlertid sine anparter i forretningen til den øvrige ejerkreds på grund af uenigheder omkring en fremtidig fælles vej, men konkurrenceklausulen åbnede op for, at han kunne begynde som chipsproducent i stedet.

Store snack-ambitioner

Nu glæder Heine Max Olesen sig over, at der endelig er kommet godt gang i salget.

- For en utålmodig type som mig, så har vi været længe undervejs, og jeg havde håbet, at vi havde nået at komme med på de store fødevaremesser i foråret, men udviklingsprocessen tog længere tid end forventet. Alene på emballagedelen trak det ud med at finde det rette leverandør, som stemmer overens med vores "ingen plastic i havet"-strategi. Nu har vi endelig en papirpose, der lever op til vores krav, og som også kan køre på produktionsanlægget, forklarer Heine Max Olesen og fortsætter:

- Der er ikke bare tale om en pose chips, men også et aktivt valg for kunderne, fordi vi giver 10 procent af vores profit til organisationen Plastic Change, som kæmper mod forureningen i havet. Vi satser samtidig på volumen med 24-30 kroner i udsalg per pose, og det er altså en virkelig god og konkurrencedygtig pris.

Ambitionerne hos Seaman Seaweed Chips er i øvrigt store. Målsætningen lyder på 2,5 mio. enheder i 2019.

- Når vi kan sælge 2,5 palle tangchips i Grenaa i løbet af de første otte uger, så har produktet et stort potentiale. Der er også flere kunder, der allerede har bestilt tre og fire gange, fortæller Heine Max Olesen, som samtidig løfter lidt af sløret for, at en stor nyhed synes under opsejling.

- Vi arbejder på at præsentere det, der vil være verdens sundeste snacks, fordi de ikke bliver friteret under fremstilling. Der er store kræfter i spil med en samarbejdspartner, som vil få snacksene i sit sortiment. Forhåbentlig er der nyt i løbet af oktober.

Sømandschips på vej ud i verden: Fra nul til 10 markeder på 10 uger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce