Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Byrådet øremærker millioner til folkeskolen


Byrådet øremærker millioner til folkeskolen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Byrådet har besluttet årligt at øremærke 6,5 millioner kroner til at styrke udviklingen af folkeskolen. Det kommer til at gøre sig gældende hele den kommende valgperiode.

Favrskov: Byrådet i Favrskov har besluttet at afsætte 6,5 millioner kroner om året til udvikling af kommunens folkeskoler på konkrete områder. Skolelederne og de faglige organisationer har været inddraget i, hvad pengene skal bruges til på skoleområdet, hvor de overordnede temaer ifølge kommunen er "en sammenhængende og varieret skoledag" samt "videreudvikling af de inkluderende læringsmiljøer".

Med midlerne bliver der sat gang i fire permanente tiltag. For det første ønsker man at øge ressourcerne til en del af kommunes specialklasser, og derudover vil man intensivere undervisningsforløb for elever, der har brug for at fokusere på læring og trivsel.

Med pengene vil man i almenklasserne desuden indføre såkaldt co-teaching, som går ud på, at en person med specialpædagogiske kompetencer deltager i en periode af undervisningen sammen med en almenlærer, ligesom man vil indføre mere, faglig, kollegial vejledning på skolerne.

Skolechef Hans Jørgen Nielsen-Kudsk er tilfreds med, at byrådet har afsat midler til udvikling af skolerne i de kommende fire år.

- Der er nogle udfordringer og problemstillinger, som vi med byrådets beslutning nu får bedre mulighed for at arbejde med. Tiltagene passer fint med, at vi som et hele i Favrskov Kommune arbejder med tilgangen "tidlig opsporing og tidlig indsats", når det drejer sig om børn og unge. Med tiltagene får vi mulighed for at sætte ind og prøve noget af. Det skal også ses som 'aktionslæring' forstået på den måde, at vi hele tiden følger op og tilretter, siger Hans Jørgen Nielsen-Kudsk.