Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Byrådsmedlem vil udfordre Midttrafik: Favrskov kan selv køre bus

Den kollektive trafik er på dagsorden i Favrskov. Kommunen inviterer til borgermøde om emnet 28. september. Arkivfoto: Martin Ballund

Byrådsmedlem vil udfordre Midttrafik: Favrskov kan selv køre bus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mens vi venter på Midttrafiks spareplaner, foreslår Venstres Christian Møller-Nielsen, at Favrskov Kommune opretter en kommunal bus mellem hovedbyerne. Det lugter lidt af valgkamp, mener borgmester Nils Borring (S).

FAVRSKOV: I Favrskov venter man på bussen. De regionale busruter kører ganske vist stadig, men efter Region Midtjylland i forbindelse med budgettet for det kommende år sparkede besparelser på busnettet til hjørne, kører enkelte linjer sandsynligvis på lånt tid.

Slagsmålet om hvor meget og hvordan, der skal spares på busruterne, er udskudt til næste år, når forhandlingerne om budgettet for 2019 går i gang. Men allerede nu bør Favrskov Kommune overveje alternative løsninger. Det mener Christian Møller-Nielsen (V), 2. viceborgmester i Favrskov Kommune.

I et debatindlæg foreslår han, at Favrskov Kommune blandt andet søsætter en forsøgsordning med en shuttle-bus, der på hverdage mellem klokken 6 og 20 kører i rutefart mellem hovedbyerne Hammel, Ulstrup, Hadsten og Hinnerup.

- Vi kan se, at udviklingen går i retning af en udtynding af de regionale ruter. Vores førsteprioritet er selvfølgelig at forsøge at forhindre, at ruter i Favrskov nedlægges. Men vi må også forsøge at finde alternativer, siger Christian Møller-Nielsen.

- Det ligger mig på hjerte, at vi gør noget. Man kan altid være imod noget, for eksempel imod at man lukker busruter. Men jeg foretrækker, at politikere forsøger at pege på løsninger, uddyber han.

Borgermøde om fremtiden
Favrskov Kommune inviterer borgerne til en snak om den kollektive trafik.Borgermødet finder sted i Sløjfen i Hadsten 28. september. 

Aftenens program er stykket sammen, så det belyser kollektiv trafik på forskellig vis og giver et udgangspunkt for at tale om fremtidens kollektive trafik i Favrskov Kommune.

Man kan blandt andre høre livsstilsekspert og journalist Henrik Byager fortælle om kollektiv trafik og dens samspil med 'det gode liv'. Niels Melchior Jensen, lektor ved Trafikforskningsgruppen AAU, taler om fremtidens udfordringer, og Mette Skamris Holm, afdelingsleder i Aalborg Kommune, fortæller om selvkørende busser.

For at gøre mødet særligt 'spiseligt' har Favrskov Kommune allieret sig med den lokale iværksætter-succes Ole Gård, der serverer pizza i pausen.

Hvad er plan B?

Favrskov Kommune har med sine fire hovedbyer en særlig udfordring med at skabe sammenhæng og forbindelse på tværs.

- Jeg vil gerne arbejde for en plan B for et kollektivt bussystem, som kan sikre, at kommunens mange borgere på landet har mulighed for bustransport inden for rimelig afstand, siger Christian Møller-Nielsen.

- Én af flere muligheder er at køre et års tid med en shuttle-bus, så vi kan få en idé om, om det er en løsning, der virker, mener han.

Da Region Midtjylland i juli fremlagde en spareplan for busnettet, var der i flere tilfælde lagt op til, at kommuner skulle overtage betaling og drift af buslinjer. Det mødte hård kritik fra kommunerne.

Alligevel mener Christian Møller-Nielsen, at tiden er moden til at udfordre Midttrafik som den eneste udbyder af busruter.

- Måske er vi kommet dertil, hvor vi skal give lidt mindre i tilskud til Midttrafik, foreslår Christian Møller-Nielsen og drager en parallel til Favrskov Kommunes historik med Aarhus Lufthavn.

Ved årsskiftet trådte Favrskov Kommune ud af ejerkredsen bag Aarhus Lufthavn i Tirstrup. Kommunen købte sig ind i 2007 og har i løbet af de 10 år kostet omkring 11 millioner kroner på medejerskabet.

- Det er netop ét af de spørgsmål, der er behov for at få en saglig udredning af; Kan man skrue ned for eller trække sig ud af samarbejdet med Midttrafik? Og kunne de penge, der er sparet, gå til kommunale ruter?

Forslag før valget

Forslaget om en kommunalt drevet intern busrute imponerer ikke borgmester Nils Borring (S).

- Forslaget kommer to måneder før kommunalvalget, og det synes jeg, at det bærer præg af. Vi har lige haft forhandlinger om næste års budget, og der har jeg ikke set det præsenteret som et forslag. Så sent som 16. august har der været mulighed for at byde ind med politiske ønsker, og debatten om regionens besparelser har kørt siden sommerferien, pointerer Nils Borring.

Når forslaget ikke er stillet ved budgetforhandlingerne, er det fordi, busruternes endelige skæbne endnu ikke er afgjort, forklarer Christian Møller-Nielsen.

- Vi ved ikke, hvad der sker i 2018 og 19. Men min politiske erfaring har lært mig, at ting tager tid. Jeg har ikke tålmodighed til, at det nuværende byråd ikke forholder sig til, at man sandsynligvis vil pege på ruter i Favrskov, når der skal spares. Vi er ikke nødt til at vedtage noget nu, men vi er nødt til at undersøge mulighederne nu, forklarer han.

Nils Borring er enig i, at den kollektive trafik er udfordret. Men det konkrete forslag om interne lokale ruter kan ikke gøre det ud for Midttrafiks regionale ruter, mener han.

I forvejen tilbyder Favrskov lave takster på flextur, der kan benyttes på ruter, der ikke er dækket ind med busser. Desuden husker Nils Borring en intern busrute, der ikke blev en succes.

- I den daværende Hammel Kommune lavede man en lokal rute, der kørte mellem landsbyerne. Den blev kaldt spøgelsesbussen, fordi den stort set altid kørte tom. Så det kræver nogle overvejelser, om busdrift er den rigtige løsning, siger Nils Borring.