Porten står på klem - sporbyen åbner sig

I sin storhedstid havde sporbyen eget værktøjslager. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Porten står på klem - sporbyen åbner sig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Randers: Sporbyen var et levende sted, da Scandia og senere Bombardier boede her. Nu sidder der kun fire mand i den gamle administrationsbygning. Det, som gennem mere end et århundrede har været lukket land, et industriparadis, hvor produktion af tog til DSB i mange år beskæftigede tømrere, malere og smede, vil snart åbne sig.

Herfra blev Randers sat på danmarkskortet som national togproducent, hvor man aktiverede op mod 800 mennesker i sporbyens storhedstid.

Nogle bygninger er revet ned, og nye bygninger begynder at tage form, mens nogle få også lov at stå. Derinde i industriens nu mørke festsale udspiller historien sig for øjet af en. Kæmpestore rum, hvor sporene fra de sikkert hundrede minilæssere er som stemplet i gulvet. I malerkabiner, hvor de fleste danske tog har fået deres ikoniske farver, ligger der et tykt lag støv. Det drypper fra hullet i taget, der hvor togene blev kørt ind til eftersyn.

Spor. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Spor. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Malerkabinen. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Malerkabinen. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Her kørte man togene ind til reparation. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Her kørte man togene ind til reparation. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Det var andre tanker der herskede i 1970'erne, da nogle af bygninger blev rejst. Væggene er malet med blyholdig maling, så hele sale skal lukkes af, så det ikke spreder sig, når det pudses ned. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Det var andre tanker der herskede i 1970'erne, da nogle af bygninger blev rejst. Væggene er malet med blyholdig maling, så hele sale skal lukkes af, så det ikke spreder sig, når det pudses ned. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Lagerhal. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Lagerhal. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Meget bliver gemt for eftertiden. De nye ejere har lovet, at man laver et museum fra og om sporbyens historie. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Meget bliver gemt for eftertiden. De nye ejere har lovet, at man laver et museum fra og om sporbyens historie. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Porten står på klem - sporbyen åbner sig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce