Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hedensted Kommune: - Vi bevarer de små landsbyskoler

Avisen Danmark varmer op til kommunalvalget i november ved at sammenligne kommunerne på en række områder. I dag zoomer vi ind på folkeskolerne og ser på, hvordan de forskellige kommuner har valgt at prioritere. På kortet her kan du blive klogere på, hvor mange folkeskoler der er blevet lukket eller lagt sammen med andre siden 2010 i din kommune. Kilder: Danmarks Statistik og en spørgeskemaundersøgelse i kommunerne

Hedensted Kommune: - Vi bevarer de små landsbyskoler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I Hedensted Kommune har byrådet valgt at prioritere de lokale landsbyskoler. Her satser man bevidst på det decentrale og har derfor ikke lukket en eneste skole siden kommunalreformen.

Hedensted: - Kan du have en god dag, skat?

Hanne Johnsen vinker til sin datter Josefine, som er på vej ind til sine ni klassekammerater i 0. klasse. Som sine to søskende tidligere går Josefine i den lokale folkeskole i Ølholm i Hedensted Kommune, hvor familien bor.

- Det betyder mega meget, at der er kort til skole. Børnene får mere ro i deres dagligdag. Der er kort til kammeraterne, som også bor herude og går på Ølholm Skole og de bliver hurtigere selvstændige, når de kan transportere sig selv til og fra skole, siger Josefines mor Hanne Johnsen, inden hun sætter kursen mod sit arbejde.

- Hvad har du nu lavet med din fod, Morten?

Skoleleder Henrik Stoustrup er på vej ned af den korte gang mellem klasselokalerne for 0., 1. og 2. klasse, da han ser en far halte i hælene på sin datter for at følge hende til time.

- Ja, jeg ved godt, du tror, det er fordi, jeg har spillet fodbold igen, men det er det altså ikke, svarer faren med et grin og forsvinder ind i klasselokalet.

Skoleklokken ringer. Ude på gangen får de sidste forældre og børnehænder travlt med at sætte madkasser på plads i køleskabene.

Nu skal de 85 elever på Ølholm Skole til time.

Se kortet: Så mange skoler har din kommune lukket

Hylder det decentrale

Ølholm Skole er en af 21 meget forskellige folkeskoler i Hedensted Kommune. Kommunens mindste skole har 40 elever og fem klasser, mens den største har 860 børn fordelt i 35 klasser.

- Hedensted Kommune har ikke en stor centerby. Vi har mange små samfund, og vi vil gerne understøtte en decentral struktur i vores kommune, slår formanden for kommunens udvalg for læring, Ole Vind (V), fast.

- Ved at bibeholde skolerne ude lokalt tror vi på en øget bosætning. Vi får ikke affolket vores små lokalsamfund - som andre gør, argumenterer han.

14 af Hedensted kommunes 21 folkeskoler ligger i landsbyer, og det er meget positivt, lyder det fra Ole Vind.

- Vi tror, at skolestrukturen ender med at blive vores guldæg her i kommunen, og derfor har byrådet holdt stædigt fast i den decentrale skolestruktur. Besparelserne ved at lukke skoler er i øvrigt også til at overse. Eleverne skal jo have plads et andet sted, og der kan også blive oprettet friskoler i stedet, og så sparer man slet ingenting.

Siden kommunalreformen i 2007 er der ikke blevet lukket en eneste folkeskole i Hedensted Kommune. Tværtimod har man satset aktivt på at støtte bevarelsen af de mindre skoler.

- Her på vores lille skole fik vi i 2014 penge til grundigt at renovere vores faciliteter, fortæller skoleleder Henrik Stoustrup.

- Det mærker vi som tegn på, at politikerne virkelig vil det her.

Første og anden læser sammen

I 2. klasse i Ølholm sidder otte børn sammen to og to med små læsehæfter foran sig.

- Først så læser han, og så læser jeg.

Viktoria på snart otte år peger med fingeren få centimeter fra sin sidekammerats arm.

- Hvis jeg synes, der er noget, der er svært, så spørger han, om han skal hjælpe med at sige det første ord.

- Ja, for vi er nemlig læsemakkere, nikker Alexander på syv år, som sidder ved siden af.

De to går i henholdsvis 1. og 2. klasse. Men lige nu har de en fælles dansktime, hvor de ligesom de øvrige 27 på de to årgange øver sig i at læse. Læsemakkerne er sat sammen sådan, så de omtrent passer i niveau. Klassens dansklærer og en skolepædagog går rundt og hjælper til. Det er langt fra alle fag, eleverne fra 1. og 2. klasse har sammen, men når det sker, er det primært for at spare timer, så Ølholm Skole kan hænge sammen økonomisk.

- Vi samlæser nogle fag, hvor det giver mening, fortæller skoleleder Henrik Stoustrup.

- Det kan være i idræt, hvor der ikke er nok børn i en lille klasse til, at der kan skabes dynamik i aktiviteterne. Det kan også være billedkunst, eller når de går på biblioteket eller har lektiecafe.

Ølholm Skole har én klasse på hver årgang fra 0. til 6. klasse, og antallet af elever pr. klasse varierer fra 9 til 18 børn. Udsvingene i børnetallet har været en udfordring for den lille skole, erkender skolelederen, og netop derfor glæder det ham at opleve en stor tilslutning fra lokalområdet og udsigt til fremgang i elevtallet.

- Det holder liv i en lille skole som den her, at lokalsamfundet vil os og vælger os. Hvis vi ikke leverer varen, vælger forældrene os ikke. Derfor skal vi stå lidt på tæer hele tiden, og det er en god motivation for at holde en høj faglighed, siger han.

Økonomien tilpasset de små

I de fleste kommuner tildeles folkeskolerne penge alt efter hvor mange elever, der er.

I Hedensted Kommune har man grebet tingene lidt anderledes an. Her er den økonomiske model for folkeskolerne tilpasset sådan, at de små skoler også får en chance for at kunne løbe rundt. I stedet for kun at tildele den enkelte skole penge pr. elev uddeler Hedensted Kommune også et beløb pr. klasse.

- I folkeskoleloven står bestemte timetal, man skal have i skolerne. Hvis der er få elever i en klasse, og pengene kun tildeles pr. elev, bliver det hurtigt for dyrt at drive en lille skole, forklarer Peter Hüttel, der er læringschef i kommunen.

- Derfor giver det en sikkerhed for, at de små skoler kan få det til at hænge sammen, når vi også tildeler penge pr. klasse.