Soldat fik hjertestop: Kaptajn i Oksbøllejren kunne ikke ringe 112

Kaptajn Peter Svane ringede to gange forgæves til 112, da en soldat i august fik hjertestop i Oksbøllejren. Hans operatør Call Me undersøger nu sagen. Foto: Henrik Reintoft

Soldat fik hjertestop: Kaptajn i Oksbøllejren kunne ikke ringe 112

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

To gange ringede kaptajn Peter Svane forgæves på 112 i Oksbøllejren, da en soldat fik hjertestop i august. Det burde ikke kunne ske, selvom ens mobilselskab ikke har et netværk i området. Call Me undersøger sagen.

Oksbøl: Det løber ham fortsat koldt ned ad ryggen, når han tænker tilbage til onsdag den 15. august i år. Kaptajn Peter Svane (51 år) var mødt lidt senere på sit arbejde i Oksbøllejren den dag, da børnene ikke lige ville, som han. Så han, der bor i Vejen, mødte cirka ind klokken 8.20. Peter Svane kørte som vanligt ned til T-krydset ved den store mindesten og søen i Oksbøllejren.

Her så han en soldat ligge på ryggen på asfalten, mens en seniorsergent tilså ham.

- "Det er nok et førstehjælpsmoment", tænkte jeg. Men han så helt hvid ud i hovedet. Det er ikke et førstehjælpsmoment, fortæller Peter Svane, der standsede sin bil og hoppede ud for at hjælpe til.

Der kom endnu en seniorsergent løbende. Og de to seniorsergenter begyndte straks at give hjerte-lungemassage til soldaten, som var faldet om under en løbetur. Han havde fået et hjertestop.

- Jeg ringer 112. Der sker intet. Jeg lægger på. Så ringer jeg igen 112. Det sker stadig intet.

Samtidig er der kommet en konstabel, som derefter ringer til 112 og kommer igennem til alarmcentralen. Soldaten bliver med helikopter fløjet til Rigshospitalet og overlever sit hjertestop på grund af de to seniorsergenters meget kompetente førstehjælp.

Når du ringer 112, så er det ligegyldigt, hvem du er kunde hos. Så går telefonen over til det nærmeste netværk.
Teleekspert John Strand, Strand Consult
Mobildækning i Oksbøllejren
Siden 1. januar 2018 har mange ansatte i Forsvaret oplevet store problemer med mobildækningen i Oksbøllejren. Årsagen er, at Forsvaret er gået over til TDC, der ikke har mobilnetværk i Oksbøllejren.I tre år har TDC og Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse forgæves forhandlet om en pris på leje jord. Forsvaret vil have mellem 30-50.000 om året i leje til en mast. En mobilmast koster cirka en million kroner. Konkurrenterne Telia, Telenord og 3 har lejet sig ind på en af Forsvarets master i Oksbøllejren. Men der er ikke plads til mere udstyr.
Det var midt i Oksbøllejren, at kaptajn Peter Svane med sin gamle Nokia-mobil ringede til 112. Et opkald, som altid skal komme foran andre opkald. Også selvom man ikke er kunde hos de teleoperatører, der har mobilnetværk i området. Men det skete ikke for Peter Svane.  Foto: Henrik Reintoft
Det var midt i Oksbøllejren, at kaptajn Peter Svane med sin gamle Nokia-mobil ringede til 112. Et opkald, som altid skal komme foran andre opkald. Også selvom man ikke er kunde hos de teleoperatører, der har mobilnetværk i området. Men det skete ikke for Peter Svane. Foto: Henrik Reintoft

Skal virke

At historien om det mislykkede opkald til alarmcentralen dukker op nu, skyldes den seneste tids fokus på den mangelfulde mobildækning i Oksbøllejren.

Det skyldes, at TDC som landets største mobiloperatør ikke har et mobilnetværk i Oksbøllejren modsat Telia, Telenord og 3. Da staten og derved Forsvaret fra den 1. januar gik over til TDC, så er problemet med dårlig mobildækning naturligt nok taget til for de ansatte med firmamobiler.

Men når vi ringer 112, så skal det virke, selvom ens teleskab ikke har et mobilnetværk i området.

- Når du ringer 112, så er det ligegyldigt, hvem du er kunde hos. Så går telefonen over til det nærmeste netværk, siger teleekspert John Strand fra Strand Consult, der laver rapporter om udviklingen og forholdene indenfor telebranchen.

Defekt telefon?

Han tilføjer, at undersøgelser viser, at i ni ud af ti tilfælde, hvor vi oplever dårlig mobildækning, så skyldes det faktisk telefonen og ikke netværket. Men det undrer Peter Svane.

- Jeg plejer ikke at have problemer med min mobil overhovedet, siger Peter Svane.

Han er kunde hos Call Me, som hører under Telia, der har et mobilnetværk i Oksbøllejren. JydskeVestkysten har taget kontakt til Call Me, der ser med stor alvor på sagen.

- Jeg har talt med vores netværksfolk, der vil få det undersøgt grundigt, siger pressechef Rasmus Avnskjold fra Call Me.

Tre scenarier

Han undrer sig. For når en anden soldat kan komme igennem på 112, så er det et udtryk for, at der er mobildækning i Oksbøllejren.

- Når du ringer 112, har du førsteret og overtrumfer alt andet. For mig lyder det umiddelbart som om, at der kan være noget galt med telefonen, siger Rasmus Avnskjold.

Selv uden et SIM-kort i ens mobiltelefon kan man ringe 112.

Han ridser selv tre scenarier op for, at man ikke kan ringe 112. Telefonen er defekt. Der er overhovedet ingen mobildækning. Alle mobilnetværk er nede samtidig.

Soldat fik hjertestop: Kaptajn i Oksbøllejren kunne ikke ringe 112

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce