Venstre går i kødet på vennerne: Danish Crown skal vise mere samfundssind

Danish Crown bliver kritiseret for ikke at kræve, at Kurt Beier Transports filippinske chauffører får løn efter danske forhold Foto: LISELOTTE SABROE/Ritzau Scanpix

Venstre går i kødet på vennerne: Danish Crown skal vise mere samfundssind

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Statsministerpartiet angriber de gamle venner i Danish Crown. Det er udtryk for grådighed, når slagterigiganten ikke vil kræve, at Kurt Beier Transports filippinske chauffører får løn efter danske forhold. Kurt Beier Transport er underleverandør til N&K Spedition, der står for en stor del af Danish Crowns transport.

Det er ikke hver dag, man ser Venstre i et frontalangreb på en virksomhed ejet af danske landmænd. Men sagen om transportfirmaet Kurt Beiers brug af filippinske chauffører til en timeløn på angiveligt 15 kroner får nu partiets beskæftigelsesordfører til at skrue retorikken op.

- Det er jo udtryk for en grådighed, hvor man lader hånt om de værdier, vi har bygget samfundet op om. Tillid og ordentlighed og den danske model. Kurt Beier Transport benytter sig jo af en forretningsmodel, der går ud på at udnytte menneskers fattigdom, argumenterer Hans Andersen.

Det er vel ikke sikkert, at Danish Crown vidste, hvilke forhold filippinerne arbejdede under?

- Jeg tror desværre godt, at de er klar over, hvordan priserne er sammensat, og hvorfor priserne på deres transporter ude i Europa er af den størrelse, de nu er, svarer Hans Andersen.

DANISH CROWN
Omsætning: 61 milliarder kroner. Overskud: 1,4 milliarder. Medarbejdere: cirka 28.000. Andelshavere: cirka 6830. Antal grise slagtet årligt: cirka 23 millioner.Kilde: danishcrown.dk

Slumlejre og pigtråd i Padborg

Sagen begyndte for en måned siden, da Fagbladet 3F afslørede, at op mod 200 filippinske chauffører boede i containere indhegnet bag pigtråd i en slumlejr i Padborg. Chaufførerne arbejdede for det danske transportfirma Kurt Beier Transport, hvor de angiveligt fik en timeløn på 15 kroner.

Center mod Menneskehandel under Socialstyrelsen konkluderede efterfølgende, at 26 af lastbilchaufførerne hos Kurt Beier var ofre for menneskehandel. Kurt Beier Transport afviser, at de har haft kendskab til dette, og politiet er nu i gang med at undersøge, om transportvirksomheden har gjort noget ulovligt.

Men allerede før politiets konklusion ligger klar, har en række store virksomheder opsagt samarbejdet med Kurt Beier Transport. Arla, Jysk og Danmarks største transportvirksomhed DSV. Men ikke Danish Crown, der benytter sig af N&K Spedition, der har Kurt Beier Transport som underleverandør.

- Jeg synes, at Danish Crown skal vise samfundssind og tage et ansvar for, at hvis medarbejderne har ophold i Danmark, skal de også have en ordentlig anstændig løn. Og det krav kan de altså godt stille til deres underleverandører eller underleverandørernes underleverandører, siger Venstres beskæftigelsesordfører.

"Rimelige sociale standarder"

Danish Crown har imidlertid ikke blot siddet på hænderne. I samarbejde med blandt andet N&K Spedition har man udformet en erklæring, der ifølge virksomheden skal "sikre sundhed, sikkerhed og rettigheder for ansatte i transportbranchen".

I det seks sider lange dokument står der blandt andet, at man forpligter leverandører af transportydelser til at "opretholde rimelige sociale standarder" for virksomhedens medarbejdere. Men det er ifølge Venstres ordfører langtfra nok.

- Det er ikke nok blot at forholde sig til, at man har en seng at sove i, et tag over hovedet og en mulighed for at komme på toilettet. Jeg synes også, de som virksomhed skal forholde sig til, at dem, der kører deres varer, får en løn, man kan leve af, siger Hans Andersen og fortsætter.

- Man kunne jo ligesom de andre virksomheder vælge at bede N&K Spedition om at opsige kontrakten med Kurt Beier. Det er jo et valg.

Men du ved jo ikke, om der overhovedet er foregået noget ulovligt?

- Uanset, om det er lovligt eller ulovligt, må man som virksomhed forholde sig til, om man vil lægge navn til den måde at drive virksomhed på. Vi mangler, at virksomhederne tager ansvar for ikke bare arbejdsmiljøet, men også den måde, de aflønner på, svarer Hans Andersen.

En samfundstendens

Venstres beskæftigelsesordfører ser sagen om Danish Crown og Kurt Beier Transports filippinske chauffører som en del af en større samfundstendens. Han henviser blandt andet til historierne fra finansverdenen om hvidvask og snyd med udbytteskat.

- I øjeblikket vælter det jo ud af skabene med udspekulerede forretningsmodeller. Der er en lang række sager, hvor jeg mener, virksomhederne bliver nødt til at forholde sig til, hvad det er for en værdi, de gerne vil stå på.

Er der en fællesnævner i de her sager?

- Grådighed er noget, der falder mig ind. Man er sig selv nærmest. Jeg tror bestemt ikke, at de mennesker der byggede virksomheder som Danish Crown op gennem generationer, at det var i deres ånd, at det skulle foregå på den her måde.

Hvad er konsekvensen, hvis virksomheder som Danish Crown ikke lever op til det samfundssind, du taler om?

- Jeg er bange for, at befolkningens opbakning til den frie bevægelighed i Europa for varer, tjenesteydelser, arbejdskraft og kapital smuldrer, hvis virksomheder udnytter smuthuller i systemet. Det kan godt være, det ikke er ulovligt, men det gør det ikke i orden, svarer Hans Andersen.

Forpligtelser

Venstres frontalangreb på Danish Crown åbner en diskussion om, hvilke krav man kan stille til danske virksomheder. Om de er forpligtet ud over den lovgivning, der er.

Skubber du ikke ansvaret fra dig? Kan I politikere ikke bare lave noget lovgivning, der virker?

- En anden model er jo, at vi begynder at lovgive om mindsteløn. Det har man gjort i Tyskland, men det er jeg bare ikke tilhænger af. Jeg mener så afgjort, at det er en af hjørnestenene i den danske model, at lønfastsættelsen er et anliggende for arbejdsmarkedets parter.

De krav, du stiller til Danish Crown, vil vel stille dem dårligere end deres udenlandske konkurrenter?

- Det er derfor, jeg siger, at vi skal have debatten i Danmark, men vi skal også rejse den i Europa.

Men du vil have, at Danish Crown nu og her påfører sig nogle udgifter, deres konkurrenter ikke nødvendigvis har?

- Der er nogen, der bliver nødt til at rykke først, og det mener jeg, at vi skal gøre, svarer Hans Andersen.

Opfordrer til konflikt

Følger Danish Crown ikke opfordringen fra Venstre, står partiet ikke umiddelbart klar med sanktioner over for virksomheden. I stedet opfordrer Hans Andersen fagbevægelsen til at sætte hårdt mod hårdt over for transportfirmaer som Kurt Beier Transport.

- Jeg synes, at 3F skal bruge de værktøjer, de har i værktøjskassen. Og ja, det må så være en konflikt af de pågældende vognmænd, der ikke vil spille efter reglerne, slutter Hans Andersen.

Venstre går i kødet på vennerne: Danish Crown skal vise mere samfundssind

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce