Unge brænder for teater og er parat til at betale prisen

Der bliver øvet på højtryk i gymnastiksalen på Randers Statsskole, hvor koreografen Michelle Fonseca Kristensen pisker ensemblet rundt under høj puls. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Unge brænder for teater og er parat til at betale prisen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De er unge. De er stærke. Nogle af dem rene ildsjæle, der er med til at understøtte og videreudvikle amatørkulturen i Randers. Et par af dem er 22-årige Jonas Horn og Zana Veliqi, der er dukket op i mange forskellige kultur-sammenhænge. Lige nu holder de stram snor i Musicalgruppen Bredgades opsætning af musicalen "Legally Blonde".

Randers: Det er mørkt uden for. Regnen pisker ned. Vinden rusker i træerne omkring Randers Statsskole. Men indenfor i gymnastiksalen er der varmt. Sveden hagler af de 15-20 unge mennesker, der tonser rundt. De øver koreografien til musicalen "Legally Blonde" under myndig instruks fra Michelle Fonseca Kristensen på en aften, hvor vejret inviterer til at blive derhjemme under et tæppe og læse en bog eller se en film.

Men den går ikke, når man har meldt sig til Musicalgruppen Bredgades kommende forestilling. Hvis man vil være med her, uanset om det er på scenen eller bag den, så kan man ikke nøjes med at brænde for teatret. Man skal også møde op til prøverne.

- Det eneste, der er påkrævet, er, at man skal passe ind i en målrettet produktion. Der er mødepligt, understreger Jonas Horn, der også er spejderleder og har været det i fem år i Sct. Clemens.

Det var ham, der startede amatørteatret med musical som speciale. Det var i 2015, han sendte en gruppebesked rundt, om der da ikke var nogen, der havde lyst til at lave noget teater.

Og det var der.

Første musical stod klar 2017. Ambitionen er at sætte en forestilling op hvert år. Og den må ikke ose langt væk af dilettanteri. Det her er amatørkultur på højeste niveau, båret af unge mennesker.

Mange af dem har været med i andre sammenhænge. For Jonas' vedkommende startede det hele med projekt kulturbærerne for nogle år siden og talentlinjen på Randers Egnsteater. Folkene herfra har virkelig været i stand til at bære kulturen videre i mange retninger.

De har lavet events. De har optrådt i flere forskellige sammenhænge. Og de vil også dukke op i Randers Festuge med en en-dags festival. Masser af ideer i miljøet og en vilje til at føre dem ud i livet.

"Legally Blonde"
Musik og tekst: Laurence O'Keefe og Nell Benjamin.

Instruktion: Sarah Emilie Højmark Mundt.

Instruktørassistent: Lina Kofoed Romanini.

Koreografi: Michelle Fonseca Kristensen.

Korleder og kapelmester: Rasmus Mogensen.

Sangcoach: Susanne Nicoline Lund.

Scenografi: Michael Rune Pedersen:

Produktionsleder: Joans Horn og Zana Veliqi.

Produktion: Musicalgruppen Bredgade.

Forestillingen opføres på Randers Egnsteater .

Spilletider: Torsdag 4.4. kl. 19.30.

Fredag 5.4. kl. 11 og 19.30.

Lørdag 6. 4. kl. 14 og 19.30.

Søndag 7.4. kl. 14.

Er støttet af:

Randers Kommune.

Nordeafonden.

Jubilæumsfonden af 12./8. 1973.

Bidt af en gal teaterkat

Og nu har vi så Bredgade, der sørger for at fodre Randers med musicals.

Med ved roret har Jonas også 22-årige Zana Veliqi ligeledes gammel kulturbærer med mange jern i ilden ved siden af engelsk-studiet på Aalborg Universitet.

Med 21 mennesker på scenen, et orkester på syv, 15 frivillige til at lave kulisser, plakater m.m., så tæller flokken langt over 40 unge mennesker, der er bidt af en gal teaterkat.

Fælles for dem alle, lige med undtagelse af musikken, er, at de arbejder gratis. Nogle af dem får kørepenge. Men i princippet bærer arbejdet lønnen i sig selv.

Plusserne er at få mulighed for at leve sin teaterdrøm ud og at indgå i et fællesskab, der er præget af interessen for at lave teater.

Men det er ikke bare rosenrødt alt sammen.

Verdens dyreste hobby

Det kan Jonas tale med om. Han mener nu nok, han har verdens dyreste hobby.

For selvom folk optræder gratis og alt er båret i frivillighedens navn, så er der også mange udgifter forbundet med at spille teater, selvom gruppen får lov til a låne Randers Egnsteater scene og statsskolens gymnastiksal til at øve i. Der skal betales royalties. Det koster at lave kulisser, leje eller selv fremstille kostumer, fremskaffe rekvisitter og alt det andet, der hører med til en forestilling i et professionelt snit.

Sidste år gik det galt. Med forestillingen "Spring Awakening".

- Oprindeligt regnede vi med, at vi kunne lave forestillingen uden orkester. Men fandt ud af til sidst, at vi måtte have levende musik på. Derfor blev forestillingen dyrere end budgetteret.

Jonas stod med lommesmerter på 25.000 kr. Og det er meget for en lærerstuderende.

- Men musikerne var simpelthen så søde, at de indvilgede i at få pengene tilbagebetalt i småbidder. Jeg betalte af, hver gang jeg fik penge, siger Jonas, der trods den økonomiske lussing nu nok mente, at han måtte op på hesten igen.

Og det kom han. Også uden mentale skrammer. Det er jo bare penge. Selvom det var mange.

For ham og for mange af de andre handler det om at skabe noget.

- Vi vil gerne lave flere ting i Randers. Det er en god by, hvor der også sker mange ting, og hvor man får lov til at prøve sine ideer af, indskyder Zana, der også sad i førerbunkeren, da totalteater-forestillingen "Tonikum" blev opført i efteråret i en af hallerne på togfabrikken Scandia.

Et kick af noget godt

Selvom det kan koste dyrt at brænde for teater, så er Jonas ikke blevet skræmt bort.

- Det giver en form for kick at få stablet en forestilling på benene og at kunne se, at det lykkes, siger han og lader forstå, at det giver mening, dette her.

- Det handler ikke om at blive til noget, men til nogen. Det kan vi lære her, siger Jonas.

- Det er kun døde fisk, der flyder med strømmen, supplerer Zana, inden de to går ind til aftenens prøve-forløb i gymnastiksalen, hvor instruktøren Sarah Emilie Højmark Mundt har taget over. Og Sarah. Ja, det var hende, der prøvede sit sangtalent af med Sissel Kyrkjebø, da den norske sanglærke havde inviteret et lokalt sangtalent til at synge duet til julekoncerten på Værket i december.

Og sådan finder talenterne og styrkerne sammen i det lokale kulturliv, der er med til at sætte farve på den randrusianske kulturscene.

Unge brænder for teater og er parat til at betale prisen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce