Ekspert om Black Friday: Der ligger en masse fortælling i, at vi har fået tingene billigere

I 2016 meddelte designeren Mads Nørggard, at han lukkede sin webshop på Black Friday som en protest mod fænomenet. Foto: Ida Marie Odgaard/ Ritzau Scanpix

Ekspert om Black Friday: Der ligger en masse fortælling i, at vi har fået tingene billigere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ekspert i forbrugeradfærd, Ole Storm Jørgensen, mener, at udsalgsdage som Black Friday langt fra har toppet. Men der kan komme en modreaktion af forbrugere, der bevidst fravælger Black Friday.

2,2 milliarder kroner. Det er cirka det beløb, vi handlede for på Black Friday sidste år, og forbrugerekspert Ole Storm Jørgensen forventer, at salget i år bliver endnu højere.

- Hvis vi havner på 2,5 milliarder i år, vil jeg ikke blive overrasket, for der er en stigning i forbruget, siger Ole Storm Jørgensen, der er lektor på Erhvervsakademi Dania.

Han beskriver danskerne som en nation af købmænd, der går efter de gode tilbud.

- Der ligger også en masse fortælling i, at vi har fået tingene billigere. Det er lidt samme fænomen som at nogle kører 10 kilometer for at spare en femmer på pasta. Og det er jo ikke specielt hensigtsmæssigt, hverken for miljø eller økonomi, siger Ole Storm Jørgensen.

Mange butikker har tilbud, der kun fås i en begrænset mængde. For eksempel 10 fjernsyn til en vanvittigt lav pris. Den type salgstricks gør også noget ved vores købelyst, fortæller eksperten. Og igen er det historien om, at man var en af de få, der fik fingrene i varen, der spiller ind.

- Der er hele "some-området" (sociale medier, red.), hvor nogle er dygtige til at lave special edition-udgaver af et produkt, der kommer i et i begrænset oplag, som folk ender med at betale overpris på, fortæller han.

En modreaktion

Han tror, at Black Friday langt fra har toppet endnu og forventer, at man vil se flere af den type handelsdage i fremtiden. Mandagen efter Black Friday har allerede fået betegnelsen Cyber Monday og er dedikeret til internethandlen. Den kinesiske gigant Alibaba Group har deres egen pendant til Black Friday, kaldet Singles Day, og den forventer Ole Storm Jørgensen også, at man vil se mere til fremover.

Samtidig er der strømninger i forbrugssamfundet, der trækker i den anden retning.

- Der er folk, der stiller sig frem i medierne og på sociale medier og fortæller, at de hart fravalgt forbrugssamfundet. Der findes bevægelser, hvor man taler om less but better, hvor man køber færre ting, men i bedre kvalitet. Og jeg tror ikke, man ser mange af dem på Black Friday, for dagen er ultimativt kommerciel. Der vil være en gruppe, der siger fra over for det her, forklarer forbrugereksperten.

Han har derfor svært ved at spå om, hvordan fremtiden bliver.

- Der foregår så mange ting i forhold til vores forbrugsadfærd. På den måde er Black Friday og Cyber Monday interessante, for har de i virkeligheden begrænset levetid? Skifter det til, at man fravælger det, fordi det bliver en dårlig historie, noget man ikke vil identificere sig med.

- På et eller andet tidspunkt kan det være, det ikke er smart at fortælle, at man har brugt 5000 kroner på Black Friday. Det holder man for sig selv, for det er lidt pinligt. Og det øjeblik, det bliver det, vil de her ting forandre sig, forklarer Ole Storm Jørgensen.

Forsvinder de store shoppedage som Black Friday og Cyber Monday, kan det blive en udfordring for detailhandlen, der som regel har en stor omsætning den dag. Dog uden nødvendigvis at tjene så meget mere, fordi priserne er tilsvarende lave.

- Det kan også blive en fordel for detailhandlen(hvis Black Friday og Cyber Monday forsvinder, red.), fordi butikkerne ikke længere skal presse priserne ned for at få omsætning. Det er jo ligegyldigt, at man gør det, hvis bundlinjeresultatet ikke forbedres, siger Ole Storm Jørgensen.

Ekspert om Black Friday: Der ligger en masse fortælling i, at vi har fået tingene billigere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce