Ekspert-råd til små butikker: Gør Black Friday til Green Friday

Black Friday behøver ikke kun handle om køtilbud og høje rabatter, men kan lige så vel være de mindre butikkers muliged for at vise, hvad der gør dem særlige. Arkivfoto: Johan Gadegaard

Ekspert-råd til små butikker: Gør Black Friday til Green Friday

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fokuser på det, der gør dig særlig, i stedet for at gå i direkte priskrig med de store kædebutikker. Sådan lyder rådet til små butikker fra Martin Hyst, der er grundlægger og digital strateg hos Digital Markedsføring.

Som lille, selvstændig butik kan det være svært at konkurrere med de store butikskæder, der på dage som Black Friday kan give svimlende rabatter og sælge deres produkter til under indkøbspris. Og det skal man heller ikke, mener Martin Hyst, der er grundlægger og digital strateg hos Digital Markedsføring.

- Man bør i stedet fokusere på det, der gør én særlig. Det er vigtigt, at man ikke bare kaster sig ud i Black Friday med det for øje, at det kun handler om rabatter. Især som lille butik skal man satse på at vinde på det, der gør en særlig, for eksempel kundeoplevelsen eller nichéprodukter, som de store butikker ikke nødvendigvis har. Så man ikke kommer i en direkte priskrig med de store kædebutikker, siger han.

Digital Markedsføring arbejder med brugeroplevelser på hjemmesider og apps og hjælper virksomheder med at skabe løsninger, der matcher kundernes ønsker.

Selvfølgelig kan du som butik vælge at droppe Black Friday, men det er årets største handelsdag, så ifølge Martin Hyst er det ganske få butikker, hvor det giver mening at stå udenfor Black Friday.

- Det kan føles hårdt at gå på kompromis med sine priser og give rabatter, men hvis man kan øge sit kendskab, kan det blive til salg og omsætning senere. Så kan man lægge det oven i det salg, man har gjort med rabat på Black Friday, siger han.

Som mindre butik er det derfor værd at gøre sig nogle tanker om, hvad man vil have ud af Black Friday. I stedet for at satse på at give store rabatter, kan man altså lige så vel bruge Black Friday til at øge sin kundeskare.

- Vi er lidt mere tilbøjelige til at aflevere vores emailadresse og skrive os op til et nyhedsbrev, når det er Black Friday. For en mindre butik har det stor værdi at kunne kommunikere med kunderne efterfølgende, siger Martin Hyst.

Han foreslår, at man giver særlige Black Friday-rabatter til sine faste kunder for at vise, at man sætter pris på sine kunder.

Amazons tyske hovedkvarter ligger i Dortmund. Foto: Ina Fassbender/Ritzau Scanpix
Amazons tyske hovedkvarter ligger i Dortmund. Foto: Ina Fassbender/Ritzau Scanpix

Green Friday og Amazon

Ifølge Martin Hyst kan man også bruge Black Friday til at vise, at man som butik er ansvarlig.

- Man kan prøve at gøre det til Green Friday i stedet for Black Friday. Det er årets største handelsdag, og der er samtidig større fokus på ansvarlighed, så det giver mulighed for at tage et standpunkt og gå en anden vej. Enten ved at give folk valget mellem rabat eller donation, eller selv donere ens indtjening på Black Friday til en god sag. Der er et god brandingværdi i det, og jeg tror, det er noget, vi kommer til at se mere af, siger Martin Hyst.

På Black Friday slås butikkerne om kundernes opmærksomhed og penge, og konkurrencen mellem webbutikker bliver kun større i fremtiden. Derfor kan man, ifølge Martin Hyst, bruge Black Friday til at øve sig i at tackle den stigende konkurrence.

- Hvis man har en webshop, er man nok allerede opmærksom på, at Amazon (gigantisk, amerikansk webshop, red.) er på vej til Danmark. Og når først Amazon er her, kommer hver dag til at føles som Black Friday. Specielt for mange af de små butikker, siger Martin Hyst. Han tilføjer, at Amazon trådte ind på det tyske marked i 2016, og i 2017 stod Amazon for over halvdelen af internethandlen i Tyskland.

Ekspert-råd til små butikker: Gør Black Friday til Green Friday

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce