En vanskelig opgave

19. september 1972 prydede historien om togafsporingen i Mariager forsiden af Randers Amtsavis. Dengang lød billedteksten til de to fotos, der ses her, som følgende: "Mariagers borgmester, Niels Madsen, Assens, som er formand for sundhedskommisionen, var en af de første på ulykkesstedet. Her måler han dybden af den tjæresø, som hurtigt dannedes ved siden af banelegemet."Samt:"Hjælpemandskab arbejder med donkrafte på ulykkesstedet."

En vanskelig opgave

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Denne artikel blev offentliggjort i Randers Amtsavis 19. september 1972.

En af de første på stedet var Mariagers borgmester, Niels Madsen, Assens. Han, der samtidig er formand for sundhedskommisionen, frygtede en større forurening, men en kontakt til Texacos depot i Mariager afslørede, at tjæremassen, som forureningsfaktor er ret uskyldig. Den er i størknet tilstand meget let at fjerne.

Ved middagstid nåede DSB's hjælpetjeneste fra Århus frem og senere kom en DSB-kommission for at tage ødelæggelserne nærmere i øjesyn. Skaden er dog så omfattende, at det vil tage uger, måske over en måned at få vognene rejst og sporene ryddet. Opgaven synes ved første øjekast temmelig umulig. Sporet er fuldstændig ødelagt, og det vil være vanskeligt, måske umuligt, at få en af DSB's store kraner sat på opgaven, da jordbunden er ret løs. En anden mulighed - at lægge spor ved siden af det ødelagte og så løfte vognene op på det - synes lige så vanskelig.

Sådan så det ud, da de otte godsvogne med tjære væltede ved afsporingen 18. spetember 1972. Arkivfoto: Dan Jakobsen
Sådan så det ud, da de otte godsvogne med tjære væltede ved afsporingen 18. spetember 1972. Arkivfoto: Dan Jakobsen

Skinnelegemet overbelastet

Banen mellem Mariager og Handest - en del af den tidligere Mariager-Fårup-Viborg jernbane - ejes af Mariager kommune, som købte banestrækningen af privatbanen, da trafikken indstilledes i 1965. Mariager kommune har siden fået et godt aktiv i banestrækningen. DSB klarer trafikken, som i det væsentlige går ud på at forsyne Texacos anlæg i Mariager med tjære, der kommer fra Helmstedt i Tyskland.

Flere gange ugentlig går der godstog på strækningen, som regel otte vogne af samme type. I august behandlede og videresendte Texacos anlæg 1755 tons tjære, der alt sammen er leveret med bane. Også veteranbanen Mariager-Handest benytter linjen.

Det sidste Damptog for i år skulle køre på søndag, men det vil ikke kunne gennemføres.

Det er en kendt sag, at banestrækningen har sine mangler. Af samme årsag er maksimumbelastningen, efter hvad der oplystes i går, 300 tons og farten må højest være 25 km i timen. Vogntoget, som afsporedes vejede mere end 400 tons, hvoraf 60 tons alene gik på MT-maskinen. Totalvægten for de 10 vogne var mellem 36 og 39 tons stykket.

For ca. et år siden skete et lignende uheld på banen. Ved den lejlighed afsporedes to vogne med betydelige ødelæggelser på linje til følge. Også i dette tilfælde sprang den bagerste vogn af skinnerne og trak den forankørende med sig.

Sådan så det ud, da de otte godsvogne med tjære væltede ved afsporingen 18. spetember 1972. Arkivfoto: Dan Jakobsen
Sådan så det ud, da de otte godsvogne med tjære væltede ved afsporingen 18. spetember 1972. Arkivfoto: Dan Jakobsen

En vanskelig opgave

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce