Historisk bil kan få ny ejer

Efter 36 års trofast parløb håber bilentusiast Lauritz Lauritzen på, at finde en ny ejer, der vil sætte lige så meget pris på hans gennemrenoverede, unikke Mercedes-klassiker, der blev bygget i 1938 i Mannheim. Privatfoto

Historisk bil kan få ny ejer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En klassisk Mercedes fra 1938 med en helt særlig historie kommer i denne weekend under hammeren hos Campen Auktioner. Udenlandske købere har allerede vist stor interesse.

Denne fortælling handler om en Mercedes Model 320 Cabriolet B. En bil som udover at bære på en utrolig fortælling også menes at være den eneste af sin slags, der er tilbage i verden.

Lauritzens Mercedes har gennem årene medvirket i en række film. Blandt andet i filmen ?Hvidstengruppen?, hvor den var med til at understrege tyskheden og krigens alvor. Privatfoto
Lauritzens Mercedes har gennem årene medvirket i en række film. Blandt andet i filmen ?Hvidstengruppen?, hvor den var med til at understrege tyskheden og krigens alvor. Privatfoto

Derfor vil bilens nuværende ejer, Lauritz Lauritzen fra Klejtrup, heller ikke sælge for enhver pris, når Campen Auktioner i Randers i denne weekend gør et forsøg på at finde en ny arvtager af det historiske køretøj.

Da Mercedes'en blev produceret i 1938, repræsenterede den det ypperste af det yppeste, som det tyske mærke dengang kunne præstere. Der blev kun bygget 34 eksemplarer af modellen, der af samme årsag var forbeholdt de absolutte spidser i samfundet. Tilsyneladende var den konkrete bil, der nu kommer under hammeren, den fornemste af dem alle, og det håndbyggede karosseri var specialudstyret i Mannheim med alt, hvad Mercedes kunne finde på af luksus og tekniske fortræffelighder. Bilen har en 3,4 liters motor med 6 cylindre, der til sammen yder 78 hestekræfter. Det formodes, at den færdige bil i 1938 var en af verdens smukkeste, fineste og måske også bedste biler.

I dag fremstår den sorte vogn, som den gjorde dengang i 1938 - men kun fordi køretøjets nuværende ejer har lagt mange tusinde arbejdstimer i den.

Lauritz Lauritzen fandt Mercedes'en i en lade ved Skælskør på Sjælland i 1980. Bilen var i en kummerlig stand. eftersom den havde stået i den pågældende lade og sygnet hen i mere end tyve år,. Mens årene var gået, var der sågar vokset et træ op igennem den rustne vognbund. Den tragiske tilstand skræmte imidlertid ikke Lauritz Lauriten væk. Tværtimod så den daværende Mercedes-mekaniker en udfordring, han ikke kunne sige nej til.

Der gik 11 år før Lauritz Lauritzen var færdig med restaureringen af det forsømte og glemte køretøj. Men da arbejdet var overstået, og lakken igen var skinnende sort, vakte Mercedes'en beundring, hvorend den kom - både i Danmark og i resten af Europa.

Lauritz Lauritzen har siden færdiggørelsen af sit enestående køretøj nydt godt af mange forskellige invitationer.

Han er ikke mindst stolt af, at selveste Mercedes-Benz inviterede ham til et verdensomspændende jubilæum i det storslåede og historiske Berlin-Tempelhof-område, hvor hans bil blev placeret blandt de ti smukkeste Mercedes nogensinde. Med til den historie hører også, at bilen er så sjælden, at ikke engang det særdeles omfattende fabriksmuseum har et lignende eksemplar.

Men den sjældne bil har sandsynligvis også et ganske mørkt kapitel i sin fortælling.

I krigens dybeste afgrund i 1942 blev nazisten Reínhard Heydrich dræbt ved et bombeattentat i Prag. Attentatet skete, mens Reínhard Heydrich sad i en Mercedes som den, Lauritz Lauritzen ejer. Mercedes'en overlevede angiveligt attentatet og blev efterfølgende udstillet på museum i Prag.

Men Lauritz Lauritzen opdagede i 1990'erne en uoverensstemmelser mellem historien og den udstillede bil på museet i Prag. Det viste sig, at Reínhard Heydrich kørte i en Mannheim-specialudgave af Mercedes Model 320 Cabriolet B, da bomben sprang i 1942, hvilket ikke et tilfældt for bilen på museet i Prag. Til gengæld stemmer historien fuldstændig overens med den bil, som i de sidste 36 år har været i Lauritz Lauritzens besiddelse.

Efter en række undersøgelser og detektiveri tyder noget på, at de skader, som Lauritz Lauritzens bil havde bagtil inden renoveringen, stemte overens med de skader, som Reínhard Heydrichs attentatbil fik, dengang bomben sprang i Prag.

Alt tyder derfor på, at det i virkeligheden er Lauritzens bil, der var den berygtede nazists vogn - og ikke den i Prag.

Lauritz Lauritzens mange timers arbejde med vognen er givet godt ud, og selv har han kun glædelige fortællinger at berette om den stærke Mercedes: 116.000 kilometer er det blevet til med den nuværende ejer bag rattet. Men mens Mercedes'en stadig er i topform, så mærker Lauritz Lauritzen efterhånden årenes trykken, og derfor vil han gerne afhænde sin stolthed med al dens historie.

Om det ender med et salg, vil kun tiden vise.

Internationale købere har allerede vist interesse for bilen, der i øjeblikket er budt op i 1.725.000 kroner. Men bilen bliver med sikkerhed ikke solgt til den pris.

Sidste år forsøgte BCA Vejle at sælge bilen i samarbejde med Aarhus Classic Race. Dengang lød det højeste afgivne bud på 2.900.000 kroner, men det var ikke nok for Lauritz Lauritzen, der tog bilen med sig hjem til Klejtrup igen.

Hvad mindsteprisen lyder på denne gang, ønsker sælgeren ikke at oplyse før auktionens afslutning.

Historisk bil kan få ny ejer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce