Husejere fik ekstraregning på 170.000 kroner

En medarbejder fra Kloakdoktoren tømmer en septiktank, hvor den berørte husejer har sørget for, at forholdene har været i orden til tiden. Privatfoto

Husejere fik ekstraregning på 170.000 kroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hver ottende gang Mariagerfjord Kommune sendte folk ud til en ellers planlagt tømning af en privat septiktank i 2017, blev tømningen aflyst. Årsagen var, at forholdene omkring septiktankene ikke var i orden.

Mariagerfjord: 526. Det er antallet af gange, medarbejderne ved kloakmesterfirmaet Kloakdoktoren endte med at køre forgæves ud til en planlagt tømning af en septiktank i Mariagerfjord Kommune i 2017.

En septiktank - eller en bundfældningstank, om man vil - har til formål at holde på slam, papir og andre affaldsstoffer fra det spildevand, som udledes fra en kloak. Men hvis tanken skal fungere efter hensigten, kræver det, at den bliver tømt en gang om året.

Derfor er det da også langt fra tilfredsstillende, når Kloakdoktorens folk 526 ud af i alt 4200 gange har måttet køre fra en septiktank uden at have tømt den. Det mener i hvert fald Bjarke Uffe Jensen, som er afdelingsleder i natur- og miljøforvaltningen i Mariagerfjord Kommune.

- Formålet med ordningen er, at grundvandet og dermed drikkevandet ikke bliver forurenet, og at vi har en god vandkvalitet i vores vandløb og søer. Det er også vigtigt, at både slam og spildevand bliver renset korrekt. Det er alt sammen til gavn for miljøet, siger han.

Chaufførerne strækker sig langt for at tømme tankene, selv om forholdene ikke altid er helt i orden.
Bjarke Uffe Jensen, afdelingsleder

Krav til husejerne

Mariagerfjord Kommune har indgået et samarbejde med entreprenør Simon Moos, som igen har hyret det lokale kloakmesterfirma Kloakdoktoren til at tømme de i alt 4200 septiktanke for kommunen.

Aftalen indebærer, at chaufføren kun skal tømme tanken, hvis forholdene er i orden. Det betyder, at husejerne skal sørge for, at der er fri adgang til selv tanken. Desuden skal dæksler, der vejer mere end 50 kilo, være fjernet fra tanken, mens dæksler, der vejer under 50 kilo, skal være lette at fjerne fra tanken.

Men ofte er der intet forberedt, når slamsugeren rykker planmæssigt ud.

- Chaufførerne strækker sig langt for at tømme tankene, selv om forholdene ikke altid er helt i orden. Derfor opfordrer vi alle med bundfældningstanke til at gøre deres til, at Kloakdoktoren kun skal komme ud den ene gang, siger Bjarke Uffe Jensen.

170.000 kr. i gebyrer

En forgæves kørsel koster husejeren et gebyr på 326,25 kroner. Dermed har de 526 forgæves kørsler i 2017 kostet husejerne mere end 170.000 kroner i ekstra gebyrer. Helt præcist 171.607.50 kroner. Men den slags er der slet ikke nogen grund til, mener Bjarke Uffe Jensen.

- Alle husejere bliver varslet 14 dage før, Kloakdoktoren kommer, så de har tid til at sikre sig, at forholdene er i orden. Desuden kan de let følge med i, hvordan ordningen forløber. Via nettet kan de finde deres tankside og de aktuelle kommentarer til deres tank, ligesom de kan tilmelde sig en SMS-service og få besked på deres mobil, når Kloakdoktoren kommer forbi deres ejendom, siger han.

Efter de mange forgæves ture i 2017 har Mariagerfjord Kommune undersøgt, om man kan blive bedre til at orientere borgerne om tømningsordningen. Derfor har både breve, mails, sms og hjemmeside fået en opdatering, så tømningstallene i 2018 forhåbentlig kan blive bedre end sidste år.

De første bundfældnings- og septiktank er blevet tømt i uge 10, men arbejdet fortsætter til og med uge 48, oplyser kommunen.

Husejere fik ekstraregning på 170.000 kroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce