Mariager på finansloven: Nu skal ny omfartsvej miljøvurderes

Den lokale DF'er Pia Adelsteen glæder sig over, at der nu bliver sat skub i arbejdet med at få en ny omfartsvej til Mariager. Privatfoto

Mariager på finansloven: Nu skal ny omfartsvej miljøvurderes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om at sætte et tocifret millionbeløb af til en VVM-undersøgelse, der skal bane vejen for en længe omtalt omfartsvej ved Mariager.

Mariager: Det er ikke hver dag, at store offentlige instanser investerer store pengebeløb i Mariagerfjord Kommunes sydligste købstad. Men det var ikke desto det, der skete, da regeringen for nylig indgik forlig om næste års finanslov med Dansk Folkeparti.

Under punktet "Indsatser for forbedret infrastruktur" fremgår det nemlig, at regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige om at igangsætte VVM-undersøgelser (vurdering af virkninger for miljøet) samt udarbejde beslutningsgrundlag for ni konkrete anlægsprojekter rundt om i Danmark.

Et af projekterne er den omfartsvej ved Mariager, som der efterhånden længe har været talt om. Ifølge Vejdirektoratet er der afsat 12 millioner kroner til netop den VVM-rapport, og dermed kan borgerne i byen altså godt regne med, at vejen kommer.

- Når vi beslutter at igangsætte en VVM-undersøgelse projektet med omfartsvejen i Mariager, så er det jo, fordi der også skal ske noget bagefter. Ellers ville vi ikke bruge de penge, fastslår Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Her ses de to løsningsmuligheder for linjeføringen, der ifølge Vejdirektoratets forundersøgelse fra 2013 er i spil, når politikerne på et tidspunkt skal tage stilling til en ny omfartsvej ved Mariager.  Som det ses på illustrationen er der i forbindelse med forslag A en mulighed for at træffe beslutning om at lave en vejforlængelse helt til Assens. Illustration: Vejdirektoratet
Her ses de to løsningsmuligheder for linjeføringen, der ifølge Vejdirektoratets forundersøgelse fra 2013 er i spil, når politikerne på et tidspunkt skal tage stilling til en ny omfartsvej ved Mariager. Som det ses på illustrationen er der i forbindelse med forslag A en mulighed for at træffe beslutning om at lave en vejforlængelse helt til Assens. Illustration: Vejdirektoratet

To mulige linjeføringer

Selve arbejdet med VVM-rapporten for omfartsvejen vil komme til at foregå i perioden 2019-2021.

Herefter vil rapporten danne grundlag for den beslutning, som politikerne på et endnu ukendt tidspunkt skal træffe i forhold til det videre forløb omkring omfartsvejen. Først til den tid vil det blive klarlagt, hvilken af to mulige linjeføringer, man vil arbejde videre med.

Begge løsningsmuligheder tager ifølge Vejdirektoratets forundersøgelse fra 2013 udgangspunkt i det eksisterende kryds mellem Hobrovej og Randersvej i den sydvestlige del af Mariager. Herfra forløber det ene løsningsforslag (A) i østlig retning frem til Fælledvej og videre mod øst. Umiddelbart nordvest for krydsningen mellem Mariagergårdsvej og Kærbybrovej vil omfartsvejen blive ført videre i et spor, der ligger meget tæt på den nuværende Kærbybrovej, indtil den afsluttes med en tilslutning til Havndalvej umiddelbart øst for Alstrup.

Det andet løsningsforslag (B) løber ligesom det første mod øst frem til Fælledvej. Herfra vil vejen blive ført videre mod nord, hvor den krydser Mariagergårdsvej, indtil den slutter i et kryds med Havndalvej ved Sødisbakke.

Farvel til lastbilerne

Uanset hvilken af de to vejløsninger, der ender med at blive den endelige, så glæder byrådspolitiker i Mariagerfjord og medlem af Folketinget for Dansk Folkeparti Pia Adelsteen sig over, at VVM-undersøgelsen nu endelig ser ud til at være på vej.

Hun mener nemlig, at det er vigtigt, at man får sat en stopper for, at lastbiler og anden unødig tung trafik er tvunget til at skulle køre igennem de brostensbelagte gader i Mariager.

- Nu har jeg boet i Mariager i fire et halvt år. Og jeg kan se, at det største problem er, når lastbilerne fra Hobro eller Randers skal mod Havndal via Mariager. De kører ind igennem byen på de gamle, brostensbelagte og meget smalle gader med meget tung vægt, hvilket både er farligt for bløde trafikanter og får husene til at sætte sig, siger Pia Adelsteen til Randers Amtsavis.

Men hvis lastbilerne får mulighed for at køre uden om Mariager, risikerer vi så ikke, at bilerne også beslutter sig for at køre uden om byen?

- Det kommer an på, hvilke biler der er tale om. Det er klart, at den almindelige pendler kan finde på at køre den korte vej, men jeg tror simpelthen ikke på, at vi mister turister og den slags. Folk kommer til Mariager, fordi det er en unik og smuk by, og fordi de netop vil opleve den hygge, vi tilbyder i de brostensbelagte gader, siger DF'eren.

Prisen for omfartsvejen ved Mariager kommer ifølge forundersøgelsen fra Vejdirektoratet til at koste 78 eller 56 millioner kroner (i datidspriser) afhængigt af, om man vælger løsning A eller B. I forundersøgelsen er der desuden indarbejdet en længere overfartsvej mellem Hobrovej og Assens. Prisen på en sådan vej forventes at ville ende på et sted mellem 200 og 400 millioner kroner.

Mariager på finansloven: Nu skal ny omfartsvej miljøvurderes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce