Nylakerede person- og motorvogne kom ud i solen

Ole Dalsgaard, Beder, giver her personvogn B51 en sidste gang lak. Den 3. juni er den nymalede vogn klar til at indlede sæsonen på Mariager - Handest Veteranjernbane. Privatfoto

Nylakerede person- og motorvogne kom ud i solen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mariager - Handest Veteranjernbane kan i disse dage præsentere helt nyistandsat materiel, når de historiske jernbanevogne skinner om kap med solen.

Mariager: Gemt bort fra vind og vejr i vinterhalvåret er det rullende materiel hos Mariager - Handest Veteranjernbane i vognhallen i Handest blevet klargjort. Veteranbanens driftsbestyrer Jan Eriksen fortæller, at gennem den forløbne vinter har banens historiske køretøjer været en tur omkring Handest station.

Her har en lille håndfuld af banens seniorer givet de aldrende køretøjer en overhaling. Der er blevet slebet på teaktræsvognkasserne, som efterfølgende er blevet olieret - i et særligt tilrettelagt "program" - med maritimt yach-olie efter alle kunstens regler.

- Trofaste og solide køretøjer, der har tjent veteranbanen i snart 50 år, har krav på en fortsat god pleje og omsorg, som driftsbestyreren udtrykker det.

Flere af de gamle jernbanevogne er udført i teaktræ, der er blevet slebet og olieret i løbet af vinteren i vognhallen på Handest station. Her diskutere Ole Dalsgaard og Kurt Bekker motorvogn M2. Privatfoto
Flere af de gamle jernbanevogne er udført i teaktræ, der er blevet slebet og olieret i løbet af vinteren i vognhallen på Handest station. Her diskutere Ole Dalsgaard og Kurt Bekker motorvogn M2. Privatfoto

Bygget i 1910

Den ældste personvogn på veteranjernbanen er bygget i 1910 - og det er trods alt noget ældre end den ældste senior-frivillig, der er født i 1935.

- Jeg ved, at de gæve seniorer har gået og hygget sig gevaldig i vognhallen, samtidig med, at der er udført et godt stykke klargøringsarbejde på det historiske materiel. Der har været en god stemning, og humøret har været i top. Der er blevet kælet for vognene, og alle seniorer har gået til opgaven med ildhu og respekt for de aldrende køretøjer. Seniorerne ved jo om nogen, at der skal passes godt på det grå guld fortæller veteranbanens driftsbestyrer Jan Eriksen.

Denne smukke personvogn er af årgang 1910, så det er en
Denne smukke personvogn er af årgang 1910, så det er en "ældre herre", der kommer på skinner fra den 3. juni. Privatfoto

Gerne flere seniorer

- Skulle der ude i landet sidde nogle 60+'ere, der har tid og lyst til at give et nap med hos veteranbanen, så er det blot at møde op på banen. Det hele foregår i et roligt tempo og i et godt kammeratskab, fortæller Jan Eriksen.

Veteranbanemateriellet holder nu klar på stationen i Mariager og venter blot på sæsonstart, som i år er søndag den 3. juni.

Teaktræpersonvognene er meget modstandsdygtige overfor vejr og vind, men ædeltræet skal have en grundig afslibning og ny olie. Det har en gruppe seniorfrivillige brugt adskillige timer på i løbet af vinteren. Privatfoto
Teaktræpersonvognene er meget modstandsdygtige overfor vejr og vind, men ædeltræet skal have en grundig afslibning og ny olie. Det har en gruppe seniorfrivillige brugt adskillige timer på i løbet af vinteren. Privatfoto
Den nylakerede motorvogn er her lige rullet ud i forårssolen fra vognhallen på Handest station. Snart vil den trække veteranvognene på strækningen mellem Mariager og Handest. Privatfoto
Den nylakerede motorvogn er her lige rullet ud i forårssolen fra vognhallen på Handest station. Snart vil den trække veteranvognene på strækningen mellem Mariager og Handest. Privatfoto

Nylakerede person- og motorvogne kom ud i solen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce