Så er der atter damp under kedlerne

- Efter Vorherre har ladet det regne i adskillige dage, og jorden er gennemvædet, og det visnede græs er blevet vådt, kører vi fra på søndag igen med damplokomotiv på veteranbanen, fortæller en glad driftsbestyrer Jan Eriksen. PR-foto

Så er der atter damp under kedlerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forbuddet mod dampkørsel, som trådte i kraft omkring 1. juli er ophævet og veteranbanens største damplokomotiv triller ud.

Mariager: Søndag formiddag, når remiseportene igen slås op hos veteranbanen i Mariager, triller veteranbanens største damplokomotiv for første gang i denne sæson ud for egen kraft.Og det er med masser af fyr under kedlen. Kulkasserne er allerede læsset helt op med 1,4 tons gode polske kul, og vandtanken er fyldt med seks tons vand. Forbuddet mod dampkørsel, som trådte i kraft omkring 1. juli er ophævet.

- Efter Vorherre har ladet det regne i adskillige dage, og jorden er gennemvædet, og det visnede græs er blevet vådt, kører vi fra på søndag igen med damplokomotiv på veteranbanen, fortæller en glad driftsbestyrer Jan Eriksen.

- Vi har faktisk endnu ikke kørt med damp i denne sæson. Det er højest ejendommeligt, og det har vi aldrig oplevet før i de 48 år, vi har kørt veterantog mellem Mariager og Handest. Vi har tidligere haft korte perioder, hvor dampkørselen har været indstillet, men 2018-tørken har været helt atypisk - også for veteranbanen.- Vi glæder os naturligvis atter til at koble damplokomotivet foran vore gamle personvogne og drage ud i sommerlandet med rungende dampslag og fuld "musik" i dampfløjten.- Lokomotivet, vi rykker ud med på søndag, er det gamle HV3, bygget i sin tid til de daværende Horsens Vestbaner. Lokomotivet kan i år fejre sin 90-års fødselsdag.

- Det vejer i alt 48 tons og har en længde på 9,6 meter. Med sine tre drivhjul på 1,3 meter i diameter kan lokomotivet skyde en fart på 60 km/t. Det kommer vore rejsendedog ikke til at opleve. Hos Veteranbanen er hastigheden mere beskeden, nemlig 30 km/t.

Så er der atter damp under kedlerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce