Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Slut med veterantog-kørsel i Mariager

Der bliver ingen juletur med damplokomotivet mellem Mariager og Handest i år. Spørgsmålet er, hvornår der overhovedet må køre veterantog på skinnerne igen. Arkivfoto

Slut med veterantog-kørsel i Mariager

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der må ikke længere køre tog på Mariager-Handest Veteranjernbane. Det fastslår en afgørelse fra Trafik- og Byggestyrelsen.

Indtil 19. oktober 2015 var der 20 aktive veteranjernbaner i Danmark. Men nu er tallet nede på 19. Trafik- og Byggestyrelsen tilbagekaldte mandag 19. oktober Mariager - Handest Veteranjernbanes (MHVJ) driftstilladelse, og dermed må der ikke længere køre tog på ruten mellem Mariager og Handest. Årsagen er, at man fra MHVJ's side ikke har leveret tilstrækkelig dokumentation for veteranjernbanens sikkerhedsstyring, oplyser Trafik- og Byggestyrelsen.

Tilbagekaldelsen af driftstilladelsen bringer vantro, skuffelse og harme hos Lars Henning Jensen, der har været aktiv i MHVJ i 38 år og driftsbestyrer i foreningen igennem de sidste 20 år. Han har svært ved at forstå, at det tilsyneladende er slut med 45 års traditioner og veterantogsture mellem Mariager og Handest.

»Den her sag har fyldt og fylder stadig rigtig meget for mig,« siger han og fortsætter:

»Jeg har s'gu nærmest viet mit liv til Mariager-Handest Veteranjernbane, ligesom mange andre af mine kolleger har, og så bliver vi underkendt på nogle ting, som alene er bureaukratisk pilleri. Det er meget deprimerende.«

Lars Henning Jensen ser tilbagekaldelsen af MHVJ's driftstilladelse som en straf for at stille spørgsmålstegn ved de krav, som Trafik- og Byggestyrelsen begyndte at stille til alle danske veteranjernbaners sikkerheds- og signalreglement i forbindelse med en ny veteranbanebekendtgørelse tilbage i 2010.

Forud for beslutningen har der således været en længerevarende uenighed mellem Trafik- og Byggestyrelsen og MHVJ om, hvilke beføjelser veteranbanebekendtgørelsen rent faktisk giver Trafik- og Byggestyrelsen.

Veteranbekendtgørelsen fra 2010 pålagde MHVJ og landets øvrige veteranjernbaner at indlevere dokumentation for sikkerhedsstyringen på de enkelte veterantogsruter. Indtil dokumentationen var Trafik- og Byggestyrelsen i hænde, ville alle veteranjernbaner, der allerede var i drift i 2010, modtage en midlertidig driftstilladelse. Sikkerhedsdokumentationen skulle således indleveres for at få den midlertidige driftstilladelse gjort permanent.

I MHVJ's dokumentation har man gennem flere år valgt at undlade at opfylde nogle af Trafik- og Byggestyrelsens krav til dokumentationsindholdet, fordi man har været uenig i styrelsens ret til at kræve visse passager fjernet.

Det handler blandt andet om nogle signaler og signalbegreber i MHVJ's sikkerhedsreglement, som slet ikke fandtes på banens strækning, og som Trafik- og Byggestyrelsen derfor ønskede ændret.

»Trafikstyrelsen havde godkendt vores sikkerhedsreglement i 2006, men i 2012 kunne de pludselig ikke det længere, fordi der stod ting i det, som var irrelevante. Til det tillod vi os at sige: »Ja, og hvad så«. Vi kan forstå, at det ville være et sikkerhedsmæssigt problem, hvis der var signaler på banen, som ikke fandtes i vores reglement. Men at det modsatte skulle være et problem, det havde vi svært ved at se,« siger Lars Henning Jensen.

MHVJ valgte imod Trafik- og Byggestyrelsens ønske at bevare de uvedkommende detaljer i sikkerhedsreglementet. Det skyldtes ifølge Lars Henning Jensen, at man fra foreningens side så oplysningerne som en del af veteranjernbanens identitet og historie. Derfor indsendte foreningen også en klage over styrelsens krav til Jernbanenævnet. Den klage er sidenhen blevet underkendt.

18. juni i år lod det til, at Trafik- og Byggestyrelsen havde fået nok af MHVJ's ulydighed i forhold til at rette ind og gøre' som der blev sagt. Derfor sendte man et varsel til MHVJ om, at man ville opsige foreningens driftstilladelse, fordi sikkerhedsdokumentationen var utilstrækkelig. Varslet oplyste MHVJ om muligheden for at indsende et høringssvar inden slutningen af september.

Som reaktion på varslet tog Lars Henning Jensen på vegne af MHVJ til møde i Trafik- og Byggestyrelsen sammen med repræsentanter fra Mariagerfjord Kommune 28. september. Formålet var for MHVJ's vedkommende at finde en løsning på uoverensstemmelsen mellem de to parter, så MHVJ kunne fortsætte kørslen med veterantog mellem Mariager og Handest. Men det kom der ifølge Lars Henning Jensen ikke meget ud af.

»De angav ikke nærmere, hvad de syntes, der manglede i vores dokumentation. Det meddelte os bare, at den var utilstrækkelig, og at vi selv måtte finde ud af at få det ordnet, fordi de mente, at de havde brugt nok tid på os,« siger han.

Efter mødet valgte MHVJ at lægge sig fladt ned og opgive kampen for at bevare passagerne om irrelevante signalbegreber for til gengæld at undgå en kontraktopsigelse. Men opfyldelsen af de ønskede ændringer fik ikke Trafik- og Byggestyrelsen til at ændre sin holdning til MHVJ's sikkerhedsdokumentation, og derfor kom den endelige tilbagekaldelse af foreningens driftstilladelse ind ad foreningens dør 19. oktober.

Lars Henning Jensen har mere end almindelig svært ved at acceptere den beslutning, man er nået frem til i Trafik- og Byggestyrelsen.

»Jeg føler mig virkelig krænket. Både som veteranbanemand, som menneske og på min retsbevidsthed. Jeg føler mig beklikket på min ansvarlighed og min troværdighed, for det er mig, der har lagt navn til det her som sikkerhedsansvarlig. Der er ikke én, der har kunnet sætte en finger på sikkerheden ved Mariager-Handest Veteranjernbane. Vi har et absolut højt niveau,« raser han

Veterantogsbekendtgørelsen fra 2010 bevirker, at det er blevet en ganske omstændelig affære at opnå tilladelse til at drive veteranbane og køre med veterantog i Danmark. Og eftersom Trafikstyrelsen nu har tilbagekaldt MHVJ's driftstilladelse, skal foreningen altså til at starte helt forfra for at få en helt ny tilladelse, og det medfører en tidskrævende procedure med risikovurderinger, risikoanalyser og meget mere.

»Jeg ved ikke, hvordan, det skal komme til at gå. Men jeg ved, at mit liv er for kort til den slags. Den her veteranbane har været mit liv, siden jeg var 14-15 år, men den her oplevelse har været hovedet på sømmet for mit vedkommende. Jeg orker ikke mere,« siger Lars Henning Jensen.

Han har som konsekvens af forløbet meddelt MHVJ's bestyrelse, at han trækker sig fra sine tillidsposter med øjeblikkelig virkning. Ny driftsbestyrer i MHVJ er derfor Per Ankerstjerne.