Tilhængere af omfartsvej: Tung trafik sætter stopper for udviklingen af Mariager

De to mariagergensere, Halfdan Schmidt og Erik Kirkegaard Mikkelsen, er begge en del af den lokale trafikgruppe, der i flere år har arbejdet for at få en omfartsvej til Mariager. Igennem årene har trafikgruppen blandt andet haft foretræde for Folketingets transportudvalg, ligesom man har haft flere møder med park- og trafikforvaltningen i Mariagerfjord Kommune om den ønskede omfartsvej. Foto: Annelene Petersen

Tilhængere af omfartsvej: Tung trafik sætter stopper for udviklingen af Mariager

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den tilsyneladende voldsomme modstand mod en omfartsvej i Mariager kommer som en overraskelse for byens lokale trafikudvalg, som gennem flere år har arbejdet for at få den tunge trafik ledt uden om byen.

Mariager: Det kan godt være, at Handelsstandsforeningen i Mariager er bekymrede over udsigten til at skulle sige farvel til den daglige øst-vest-pendlertrafik på rute 555 gennem byen. Men hvis ikke, trafikken bliver ledt ad en anden vej, vil det få konsekvenser for byens udvikling.

Sådan lyder meldingen i hvert fald fra en del af de lokale tilhængere af den omfartsvej ved Mariager, som regeringen og Dansk Folkeparti i sidste uge afsatte 377 millioner statskroner til.

- Vi kan godt forstå den umiddelbare bekymring, som modstanderne af omfartsvejen giver udtryk for. Vi kan jo ikke afvise, at der findes eksempler på byer, som rent handelsmæssigt er døde hen efter ankomsten af en omfartsvej. Men det er jo ikke sådan, at os, der er fortalere for en omfartsvej, ikke vil Mariagers erhvervsliv det bedste, fastslår Halfdan Schmidt, der er en del af en lille forsamling af lokale borgere fra Mariager og omegn, som gennem flere år har arbejdet for en omfartsvej i byen.

Der kører rigtig mange biler og lastbiler på Fjordgade, som reelt set ikke har noget ærinde i Mariager by. Og så længe de gør dét, er der ingen aktører, der har lyst til at gå ind i et projekt, der går ud på at etablere et attraktivt miljø som samler havnen og byen.
Halfdan Schmidt, borger i Mariager
Fem argumenter for en omfartsvej
Den lokalt etablerede trafikgruppe, som i flere år har arbejdet for en omfartsvej i Mariager, har flere argumenter for, hvorfor det er nødvendigt at få den tunge trafik helt ud af byen. Her får du fem af dem:1: Den tunge trafik er et problem for beboerne i den gamle del af Mariager, da de bliver generet af støj, luftforurening og rystelser i de gamle huse med ødelæggelser til følge.

2: Den er også et problem for de turister, der besøger den gamle bydel, når de skal krybe i sikkerhed tæt op ad husene for, at lastbilerne kan komme igennem.

3: Den tunge trafik er ikke kun et problem i den gamle bydel af Mariager. Den er også et problem for beboerne på Fjordgade og tilstødende gader, da de bliver generet af støj, luftforurening og rystelser i husene med skader til følge.

4: Den tunge trafik udgør også et problem i relation til de mange besøgende, der nyder deres kaffe eller frokost på det grønne område øst for lystbådehavnen med udsigten over fjorden, når de bliver generet af den tunge trafik.

5: Den tunge trafik er et problem i forhold til at etablerer et spændende og udviklingsorienteret sammenhængende bymiljø, der forbinder havneområdet med den gamle del af byen, og som vil kunne skabe gode udviklingsmuligheder for de lokale erhvervsdrivende og for byen.

Bykernen ikke eneste problem

Halfdan Schmidt er selv en af rute 555's nærmeste naboer.

Han bor i et hus på Fjordgade i Mariager, og tilbage i 2012 tog han initiativ til den anden af i alt tre trafiktællinger, der har været på strækningen siden 2008. En trafiktælling, der dengang viste, at der på ugentlig basis kørte 1064 busser, lastbiler og sættervogne gennem Mariager på byens mest trafikerede vejstrækning.

På baggrund af de foreløbige trafiktællinger mener Halfdan Schmidt og de øvrige medlemmer af den lokalt etablerede trafikgruppe, at mange af omfartsvejens modstandere begår en fej, når de bider sig fast i diverse politikeres udtalelser om, at omfartsvejen skal etableres for at føre den tunge trafik væk fra brostenene i Mariagers bykerne.

Efter trafikgruppens mening handler sagen nemlig ikke kun om at lede den tunge trafik, der skal til og fra Havndal, uden om den indre del af den gamle købstad. Det drejer sig også om den tunge trafik, der er på Fjordgade.

- Ser vi objektivt på Fjordgade, så deler vejen jo rent faktisk byen i to, og det overser nej-siden, siger Halfdan Schmidt.

Trafikken ødelægger harmonien

Han henviser til, at et af de store, mest langvarige byudviklingsprojekter i Mariager har handlet om at få skabt sammenhæng mellem den gamle bydel i centrum og miljøet på Mariager Havn.

- Det har været en kongstanke i mange, mange år. Men den trafik, der er på Fjordgade, ødelægger simpelthen den mulighed, siger Halfdan Schmidt og uddyber:

- Der kører rigtig mange biler og lastbiler på Fjordgade, som reelt set ikke har noget ærinde i Mariager by. Og så længe, de gør dét, er der ingen aktører, der har lyst til at gå ind i et projekt, der går ud på at etablere et attraktivt miljø, som samler havnen og byen.

Derfor er det trafikgruppens håb, at man efter etableringen af omfartsvejen vil kunne sætte mere skub i et byudviklingsprojekt, som vil trække de to dele af byen bedre sammen.

Forståelse for vejlinje-uroen

Selvom den lokale trafikgruppe i Mariager glæder sig over, at der nu ser ud til at være en omfartsvej på vej til området, er der dog også ting, som trafikgruppen gerne havde været foruden.

Det gælder eksempelvis den skitsetegning fra Vejdirektoratets rapport om effektvirkningerne af en omfartsvej ved Mariager. En skitsetegning, som i de seneste dage har givet grobund for utryghed blandt mange, fordi de har anset den for at være et konkret bud på, hvor den nye omfartsvejs linjeføring skal være. Men det er ikke tilfældet, mener Halfdan Schmidt.

- Jeg kan godt forstå, at folk reagerer kraftigt, når de ser, at der går en vejlinje gennem det område, hvor de bor. Men vi ved jo ikke engang, om det er derud, den kommer, siger han og fortsætter:

- Der har også været ideer fremme om, at omfartsvejen skulle støde på rute 555 cirka dér, hvor saltfabrikken ligger. Altså vest for Assens. Men alt det skal vvm-undersøgelsen jo være med til at klarlægge.

Det er planlagt, at der skal være lavet en vvm-undersøgelse af Mariagers kommende omfartsvej samt dens udformning og linje senest i 2021. Herefter vil de 377 millioner kroner til selve vejen ifølge regeringens infrastrukturaftale med Dansk Folkeparti blive gjort tilgængelige i 2022, hvis der stadig er flertal for planen efter det kommende valg.

Tilhængere af omfartsvej: Tung trafik sætter stopper for udviklingen af Mariager

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce