Tysk tv på besøg hos Østerskov Efterskole

Leela Gilles (t.h.) og kameramanden fra tysk tv filmede på Østerskov Efterskole både onsdag og torsdag. Foto: Pia Pagaard M. Madsen

Tysk tv på besøg hos Østerskov Efterskole

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danmarks første rollespilsefterskole tiltrækker sig opmærksomhed fra udenlandske medier. Senest har et filmhold fra det tyske vidensprogram Galileo været på besøg.

Det er ti år siden, at folkene bag Østerskov Efterskole kastede sig ud i den noget atypiske mission om at udvikle et uddannelsessted, hvor undervisningen udelukkende byggede på læringsrollespil. Målet var dengang at skabe en undervisningsform, der gjorde eleverne til aktive deltagere frem for passive tilskuere i læringsprocessen. Og i dag har Østerskov Efterskole mere succes end nogen sinde. Sidste år var skolens ansatte klar med gode råd og vejledning i opstarten af Danmarks anden rollespilsefterskole, der befinder sig på Als, og antallet af unge med interesse for rollespillene stiger støt.

Hvordan sejlede man hurtigst rundt til de forskellige handelssteder i vikingetiden? Med den fortællende ramme på plads lærer eleverne om matematik, Newtons Love samt vind og vejr. Foto: Pia Pagaard M. Madsen
Hvordan sejlede man hurtigst rundt til de forskellige handelssteder i vikingetiden? Med den fortællende ramme på plads lærer eleverne om matematik, Newtons Love samt vind og vejr. Foto: Pia Pagaard M. Madsen

Fascinationen af Østerskov Efterskoles måde at undervise sine elever er hverken gået det danske eller udenlandske skolesystem næsen forbi. Heller ikke mediernes. Således har flere og flere internationale medier i de seneste år for alvor fået øjnene op for den særprægede og populære undervisningsform, som Østerskov Efterskole benytter sig af.

En uanmeldt brandøvelse under det tyske tv-holds besøg afbrød eleverne i deres umiddelbare gøremål. Det blev en kold fornøjelse for enkelte af eleverne. Foto: Pia Pagaard M. Madsen
En uanmeldt brandøvelse under det tyske tv-holds besøg afbrød eleverne i deres umiddelbare gøremål. Det blev en kold fornøjelse for enkelte af eleverne. Foto: Pia Pagaard M. Madsen

Én efter én valfarter de til den lille efterskole ved Mariager Fjord for at dokumentere, hvordan man også kan undervise børn og unge.

Mange af eleverne på Østerskov Efterskole indtager deres roller med liv og sjæl. Beslutningen om, hvorvidt de ønsker at klæde sig ud er helt op til dem selv. Foto: Pia Pagaard M. Madsen
Mange af eleverne på Østerskov Efterskole indtager deres roller med liv og sjæl. Beslutningen om, hvorvidt de ønsker at klæde sig ud er helt op til dem selv. Foto: Pia Pagaard M. Madsen

I denne uge var turen så kommet til et lille tv-hold fra vidensprogrammet Galileo, der vises på den landsdækkende tyske kanal Pro Sieben.

»Vi er i gang med at lave en serie om nogle af de mange forskellige former for skolesystemer, der findes i hele verden. I den forbindelse blev vi gjort opmærksomme på Østerskov Efterskole, som er fuldstændig forskellig fra alt, hvad vi har i Tyskland af skoler, Derfor ville vi gerne se, hvordan elevernes hverdag ser ud på skolen,« siger Leela Gilles, der er journalist ved Pro Sieben.

Østerskov Efterskoles forstander Mads Lunau har sagt ja til at lade det tyske tv-hold komme inden for efterskolens vægge. Han vil nemlig gerne inspirere andre til at gøre brug af læringsrollespil i undervisningsøjemed, fortæller han.

»Vi gør nogle ting på vores skole, som er helt nye for rigtig mange. Selv om læringsrollespil så småt er ved at blive mere udbredt i Danmark, så er undervisningsmetoden i mange andre lande stadig noget, der får folk til at løfte øjenbrynene,« siger Mads Lunau.

Undervisningen på Østerskov Efterskole foregår sådan, at eleverne mandag i hver uge får en introduktion til en fiktiv fortælling, som danner ramme om indholdet af den pågældende uges undervisning. Det kan være, at eleverne bliver henført til Senatet i det gamle Rom, det vilde vesten, et parcelhuskvarter i Danmark eller til en politistation i New York.

»Kodeordet i den her undervisningsform er, at vi forsøger at få eleven til at gå fra at være tilskuer til at være deltager. Hvis vi skal have et samfund, hvor man tager aktiv del i sit arbejdsliv, fritidsliv, politiske liv eller samfundet i det hele taget, så er man allerede i skoletiden nødt til at lade eleverne øve sig i at være aktive. Derfor sætter vi dem ind i nogle øvelsessituationer, hvor de prøver nogle af de ting, vi håber på, de bliver dygtige til i deres voksne liv,« siger Mads Lunau, og forklarer at undervisningens form prioriterer, at den enkelte elev orienterer sig og handler i stedet for at lytte og reproducere.

Dermed er den traditionelle tavleundervisning nedtonet og mere eller mindre erstattet med briefing af opgaverne, som man kender det fra en offentlig eller privat virksomhed i den virkelige verden.

»Jeg synes, at mange efterskoler fejler, fordi de reelt set bare bygger en lille folkeskole, hvor eleverne tilfældigvis også sover. Det synes jeg er fjollet, for sådan behøver det ikke at være. Man har som efterskole alle muligheder for at lave rigtig, rigtig mange ting med undervisningen, så den bliver koblet op på enten det værdigrundlag eller den fritidsinteresse, man måtte have på den pågældende skole. Den mulighed mener jeg, at man skal gribe,« siger Mads Lunau.

Den narrative ramme for undervisningen på Østerskov Efterskole er i denne uge den nordiske vikingetid. Via forskellige opgaver, der er blevet løst og strategiske valg, der er blevet truffet, har alle eleverne arbejdet hårdt for at opnå titlen som alle tiders mest berømte viking og succesfulde viking.

Og elevernes velvilje i forhold til den alternative undervisningsform vækker begejstring hos det tyske tv-hold.

»Vi er faktisk ret overraskede og imponerede over deres måde at gøre tingene på. Her er en dejlig atmosfære, og alle virker til at komme godt ud af det med hinanden og med det undervisningssystem, man gør brug af. Det virker som om, at eleverne tager del i undervisningen, fordi de har lyst og ikke fordi er tvunget til det. Det er deres eget valg at deltage i og lære de ting, de bliver tilbudt,« siger Leela Gilles, og fortsætter:

»I Tyskland har vi ikke et system, der minder om det her. Jeg tror, at vores skolesystem er lidt for strengt til, at man kan begynde at lave en efterskole - især på den her måde. Den form for forandring kan kun ske over lang tid, og jeg tror ikke, at vi i Tyskland er klar til at gøre rollespil til så vigtig en del af undervisningen endnu.«

Det er endnu uvist, hvornår tv-programmet om Østerskov Efterskole vil blive vist på tysk tv.

Tysk tv på besøg hos Østerskov Efterskole

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce