Jan Dahl skiftede tandlæge-drømmen ud med et fastfood-imperium

54-årige Jan Dahl fra Randers er indehaver af et jysk fastfood-imperium, der betjener knap otte millioner gæster om året. Han ejer otte McDonalds i Danmark, hvor der hvert år ryger cirka 520 ton kartofler, 80 ton frisk salat, 240 ton dansk kylling og 450 ton øksekød over disken. Jan Dahl har sideløbende en del bestyrelsesposter, herunder 15 år i bestyrelsen for McDonalds Marketing Coop A/S, hvor han de sidste fire år har været formand, hvilket han stadig er. Foto: Thomas Rolster

Jan Dahl skiftede tandlæge-drømmen ud med et fastfood-imperium

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jan Dahl er det, man kunne kalde for en burger boss - han er den, der ejer næstflest McDonalds i Danmark - det havde han ikke regnet med, da han i 1982 stod med et så dårligt gennemsnit efter studentereksamenen, at drømmen om at blive tandlæge ikke kunne efterleves.

54-årige Jan Dahl drømte om at blive tandlæge, da han i 1982 afsluttede sin studentereksamen. Men hans snit blev så dårligt, at han måtte revurdere sine drømme.

- Jeg fik kun 6,1 i snit - lige nøjagtigt nok til at blive student. Jeg ville gerne have været tandlæge, men det kunne jeg jo ikke blive med mit snit, så jeg tænkte, at jeg kunne tage en hh, så jeg kunne gøre noget ved mit gennemsnit. Det gjorde jeg så, men det var stadig ikke nok til at blive tandlæge, siger 54-årige Jan Dahl, der er født og opvokset i Hobro, og har to børn fra et tidligere ægteskab.

Da tandlægedrømmen faldt til jorden, ville han i stedet gerne rejse til USA som trainee - han kom til jobsamtale, men fik ikke jobbet. På vej hjem fra jobsamtalen blev han ringet op og blev tilbudt en stilling hos Thor, der er et bryggeri i Randers. Det sagde han ja til, og rykkede som 24-årig fra Hobro til Randers.

- Jeg startede som elev i salgsafdelingen og så blev jeg salgskonsulent, siger han.

Mens Jan Dahl arbejdede som salgskonsulent, var han en gang imellem på værksted med sin bil. Opel Hobro blev så imponeret over Jan Dahl, at de syntes, at han skulle skifte sin stilling ud og sælge biler for dem i stedet. Den udfordring tog Jan Dahl imod, og startede som sælger hos Opel Hobro.

Restauratør som 24-årig

Jan Dahl har egentligt altid haft et ønske om at blive restauratør. Da der kom en åbning som forpagter af Charles Dickens Restaurant, Randers, slog han til.

- Det var både en pub og café. Jeg overtog forpagtningen den 1. juni 1988. Jeg blev først 25 år den 5. juni, og der fandt jeg ud af, at det var et problem at få en alkoholbevilling, når jeg ikke var 25 endnu. Jeg gjorde ikke noget ved det, så der var lige en weekend, hvor jeg ikke havde en bevilling - Jeg tænkte, at det kunne jeg jo ikke gøre noget ved, siger han.

Jan Dahl skruede langsomt op for madafdelingen og ned for værtshusdelen.

- Det gik skidt i starten, men så skruede vi op for maddelen, og endte faktisk med at have et overskud efter første år, siger han og tilføjer.

- Vi fik simpelthen så mange bestillinger om mad ud af døren, at vi ikke kunne følge med, siger han.

Derfor købte Jan Dahl i 1990 Byens Diner Transportable, som lå i Danmarksgade.

- Det mad, vi skulle sælge ud af huset på Charles Dickens Restaurant, kunne vi lave hos Byens Diner Transportable, siger han.

Tændt af McDrive

Et par gange om ugen kørte Jan Dahl til Aarhus for at handle ind i Metro. I den forbindelse kørte han forbi Viby, hvor der i 1989 åbnede en McDonald's.

- Jeg kan huske, at jeg kørte igennem McDrive og købte en McChicken, og så blev jeg

helt stresset - det gik simpelthen så stærkt. Jeg syntes, det var helt vildt smart og at det var en spændende forretning, siger han.

I løbet af 1991 havde Jan Dahl kontakt med McDonald's, da han havde hørt rygter om, at der skulle åbne en i Randers.

- Der fandt jeg ud af, at hvis man har en McDonald's forretning, så er det ens egen forretning - man er selvstændig, selvom man har et internationalt brand over hovedet. Det tiltalte mig meget, siger han.

Jan Dahl snakkede med McDonald's i over et år.

- De havde en hel masse krav, som jeg syntes var urimelige - de ville blandt andet have mig i træning i en McDonald's i 9-18 måneder uden løn og uden sikkerhed for, at jeg kunne få en kontrakt bagefter. De ville også gerne have, at jeg skulle sælge mine to forretninger, som jeg lige havde bygget op, så det lagde jeg på hylden, siger han.

De blev ved med at holde en dialog kørende, og fandt sammen et kompromis, som alle kunne være med på.

- Den 15. januar 1992 startede jeg med deltidstræning på McDonald's i Viby. Jeg solgte Byens Diner Transportable og beholdte Charles Dickens Restaurant - det var kompromiset, siger han.

Jan Dahl fik ikke løn for sin træning, men i dag kan han godt forstå hvorfor.

- Det er et spørgsmål om at måle, hvor langt folk vil gå - hvor meget vil de det her - så vi gør det stadig. Nu forstår jeg jo hvorfor. Hvis man skal stå i en bank, skal man også have en bankuddannelse, og det står man også selv for. Der er ikke noget mærkeligt i det, man skal bare lige forstå systemet, siger han.

Jan Dahl fik tilbud om at åbne en McDonald's i Randers 1. oktober 1992 - da han fik tilbuddet, tre måneder inden åbningen, solgte han Charles Dickens Restaurant.

- Det var dejligt - min daværende kone hjalp til ved siden af sit studie, så vi var fælles om det, selvom det selvfølgelig var mig, der var der mest, da hun også studerede, siger han.

Burger-imperium

Efter åbningen af McDonald's i Randers i 1992 gik det stærkt, og flere og flere McDonald's blev tilkøbt.

- Jeg fik tilbudt at åbne en i Silkeborg i december 1993, og endnu en i Silkeborg i 1996. Der fandt jeg ud af, at jeg i stedet var nødt til at være leder, så jeg kunne uddelegere, siger han.

I 2002 lukkede Jan Dahl den sidst tilkøbte McDonald's i Silkeborg.

- Det var en lille forretning inde på torvet uden McDrive, så den var ikke rentabel - der skete for lidt derinde efter klokken 17, siger han.

I 2012 købte han en McDonald's i Vejle, i 2013 åbnede han en i Horsens og I 2015 købte han to McDonald's i Viborg og to i Herning.

- Jeg har nu en i Randers, en i Silkeborg, en i Horsens, en i Vejle, to i Viborg og to i Herning. Jeg har 500 medarbejdere fordelt på de otte steder, siger han og tilføjer.

- Det går rimeligt godt, ja. Det har været en spændende rejse for mig, for jeg har været begunstiget af nogle rigtig gode medarbejdere hele tiden - jeg har nogle gode ledere, som får lov til at drive stederne, som om det var deres eget, og det fungerer rigtig godt.

Fokus på sine medarbejdere

Da Jan Dahl stod med drømme om at blive tandlæge og et gennemsnit på 6,1 havde han ikke i sin vildeste fantasi forestillet sig, at han ville ende op som ejer af otte McDonald's i Danmark - faktisk er han den, der har næstflest McDonald's i Danmark.

- Jeg havde ikke set det komme - jeg kunne godt have forestillet mig det med maden, jeg elsker at lave mad, også i min fritid - så det kunne jeg godt se. Det med at være selvstændig lå også i kortene for mig. Det, at man ingen chef har, passer godt til mig. Det er også farligt ikke at have en chef, for det kan jo gå helt galt - men hvis man er dygtig nok, så kan man prøve forskellige ting af. Man har selv 100 procent ansvaret og risikoen, men man har også selv gevinsten, siger han.

Der har også været modgang undervejs, men det er en proces, man skal lære at håndtere, mener Jan Dahl.

- Selvom der er nogle ting, der irriterer en, skal man have fokus på det, der er vigtigt for forretningen. Nogen gange kan man godt synes, at de økonomiske resultater ikke står mål med indsatsen i sådan en etableringsperiode, så er det allervigtigste at holde fokus på sine medarbejder - i sidste ende er det dem, der skal levere oplevelsen, service og produktet ude hos gæsterne, siger Jan Dahl.

Uddelegering er vejen frem

Jan Dahl har nok at holde styr på som ejer af otte McDonalds, derfor er han nødt til at uddelegere.

- Jeg fandt lynhurtigt ud af, at man ikke kan være til stede på samme måde to steder ad gangen - så jeg fandt ud af, at det var vigtigt at have nogle dygtige medarbejdere omkring sig, som man kan uddelegere til, siger han.

Specielt en del af virksomheden er han glad for, at han kan uddelegere.

- Lige netop det med regnskab, har ikke interesseret mig - jeg hader papir og administration, så jeg tog fat i min revisor, Erik Lund, og spurgte, om han ikke kunne køre alt mit bogholderi på samme måde, som hvis jeg havde ansat en bogholder til det, det ville han gerne, siger han og tilføjer.

- Alt det, der ikke interesserer mig, kan han tage sig af og så ved jeg, at det bliver gjort ordentligt. Så kan jeg i stedet fokusere på det, jeg er god til. Jeg har brugt ham i over 25 år, og det er jeg rigtig glad for, siger han.

Sådan kan en revisor hjælpe dig
Det er en god idé, at alliere sig med en dygtig revisor. En revisor hjælper med at tingene bliver afleveret rettidigt og at lovgivningen overholdes - naturligvis i samarbejde med kunden. 

Når man ønsker at starte en virksomhed op, kan revisoren hjælpe med at udarbejde budgetter og tage med til banken med henblik på at få finansieringen på plads sammen med banken.

Når virksomheden er i gang, hjælper revisoren virksomheden med at udarbejde det løbende regnskab med budgetsammenligning og -opfølgning. Ofte vil banken gerne ligeledes modtage rapporten.

Revisoren kan udover sin primære forretning hjælpe med at lave selve bogholderiet: Sørge for at regningerne bliver lagt til betaling og at lønnen bliver udbetalt til medarbejderne.

Alle offentlige indberetninger tager revisoren sig af: Revisoren står for at lave et løbende månedsregnskab og et årsregnskab. Revisoren står for den årlige indberetning til SKAT og Erhvervsstyrelsen, den løbende indberetning til SKAT, Danmarks Statistik, og alle andre steder, der skal indberettes til.

Revisoren kan også hjælpe med rådgivningsopgaver - blandt andet i forhold til pension, investeringer og forretningsudvikling.

I mange henseender kan revisoren hjælpe en virksomhed, så man slipper for selv at skulle ansætte bogholder, regnskabschef, økonomichef og anskaffe IT-udstyr og programmer.

 

Kilde: Erik Lund, partner i Dansk Revision Randers og registreret revisor

Om sponsoreret indhold på vores nyhedssites

Sponsorerede artikler laves i et samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle native-afdeling og en annoncør.

Ved artikler markeret med "Sponsoreret indhold", har annoncøren betalt for artiklen og har indflydelse på det emne, artiklen beskæftiger sig med, mens Jysk Fynske Mediers journalister på native-redaktionen står for bl.a. idéudvikling, vinkling, billedvalg og tekst.

Sponsorerede artikler bringes side om side med almindeligt redaktionelt indhold, og skal leve op til de samme kvalitetsstandarder samt til den værdi, stil og tone, læserne kender fra Jysk Fynske Mediers øvrige indhold. Den ansvarlige native-redaktør har til enhver tid fuld redigeringsret over det native-indhold, der publiceres hos Jysk Fynske Medier.

Jan Dahl skiftede tandlæge-drømmen ud med et fastfood-imperium

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.