Bryghus satser på kinesisk eksport

Direktøren for Randers Bryghus er en glad mand i disse dage. Bryghuset hatr netop landet en aftale om eksport af 5.000 øl til Kina og har en åben kontrakt på levering af 15.000 flere. En kontrakt, der forventes lukket i efteråret. Foto: Dennis Poulsen

Bryghus satser på kinesisk eksport

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Randers Bryghus har netop underskrevet en stor ordre i Kina, og der er store forventninger til samarbejdet med kineserne, der er vilde med dansk mikrobryg.

Randers: De har svært ved at få armene ned i Randers Bryghus for tiden. Og med god grund. Bryggeriet har netop underskrevet en aftale med kineserne om at levere 5000 øl af den hæderkronede "Tap Dancing Hippo" - en doublet mæsket Imperial Stout - gennem Netease i Beijing.

- Det er helt vildt. Vi er det eneste danske mikrobryggeri, der har en aftale i Kina, men kineserne er også vilde med alt, der er dansk, og især randrusiansk, for tiden. Der er nogen, der har været gode til at brande byen, siger Martin Frederiksen, der er direktør i Randers Bryghus.

Det er kineserne, der har taget initiativet til kontakten med det randrusianske bryghus.

- I 2016 var jeg til et seminar på Agro Business Park, fordi vi var udvalgt som en virksomhed med vækstpotentiale, og der oprettede vi en profil på noget, der svarer til Facebook for virksomheder, og det er der, kineserne har fundet os, siger Martin Frederiksen.

Foruden den underskrevne aftale på 5000 flasker Tap Dancing Hippo, så har bryghuset et åbent købstilbud med kineserne, der lyder på 15.000 flasker til levering i starten af 2019.

- De skulle faktisk også have været leveret her til sommersæsonen, men vi kunne simpelthen ikke nå det, siger Martin Frederiksen og forklarer, at der er utroligt mange led, når der skal forhandles og sendes kontrakter så langt væk som til Kina.

- Vi forventer, at kontrakten bliver underskrevet til efteråret, siger han.

Afleveres i porten

Ordren på de 5000 flasker, der svarer til 3000 liter øl eller seks paller, giver travlhed hos bryghuset.

Øllene bliver afhentet torsdag i uge 33, men når de er afhentet af en lastbil, så er ansvaret for den videre transport ude af bryghusets hænder. Og det er et helt bevidst valg.

- Vi afleverer dem "ab fabrik" - altså i porten - og det betyder godt nok, at vi har en lavere fortjeneste på dem, men det betyder også, at det er kineserne, der er ansvarlige for, at de kommer frem, siger Martin Frederiksen.

Beslutningen om ikke at lade bryghuset stå for transporten er delvis taget på beggrund af dårlige erfaringer,.

- Vi har tidligere oplevet på indenrigstransporter, at der er væltet en palle, eller sket andet, og det er bare i lillebitte Danmark. Der kan nå at gå meget galt på den lange vej til Kina, når øllene først skal med lastbil til Rotterdam, med skib til Hong Kong og derefter med lastbil igen, siger han.

Og transporten er ikke den eneste udfordring.

- Der er bare mange led, og der er sprogbarrierer, så derfor har vi valgt at aflevere "ab fabrik" og derved være foruden forsikringsansvaret, siger direktøren.

Kineserne overraskede

At det netop blev Tap Dancing Hippo, som kineserne ville købe, er kommet bag på både Martin Frederiksen og resten af medarbejderne i bryghuset.

- Det går jo noget imod vores normative opfattelse af, hvad kineserne gerne vil drikke, siger Martin Frederiksen, der selv har rejst i Kina, hvor det primært er de lette og lyse øl, der drikkes.

- Vi sendte ni varianter til prøvesmagning, og vi havde forventet, at de ville vælge en lys øl, måske med ingefær- eller hyldeblomstsmag, men de valgte altså en stærk, kraftig, mørk øl, siger han.

Den åbne kontrakt på de 15.000 flasker øl til levering i 2019 er ikke nær så overraskende. Det er nemlig 5000 flasker hver af Pale Ale, Øko Blond med ingefær blonde og Classic Guld - alle øl i den lettere ende.

Ordrebogen fyldt

Både den underskrevne og den åbne kontrakt er et skridt i retningen mod et fast samarbejde med kineserne, og Martin Frederiksen har store forventninger til det kinesiske eksportsamarbejde.

- Det er stort. Der er planer om 20.000 flasker af hver variant, hvilket giver 80.000 flasker, og det er en stor procentdel, når vi ellers brygger 350.000 flasker, siger han.

Aftalen med kineserne betyder også, at bryghuset selv kan bruge sin kapacitet - og mere til - i stedet for, at andre bryggere køber sig ind og bruger bryghusets faciliteter.

- Det betyder enormt meget, at vi får en afsætningskanal til vores egne varer. Det sidste år har vi positioneret os mere som et kontraktbryggeri, hvor såkaldte fantom-bryggere har købt vores kapacitet, men nu er er vi i den lykkelige situation, at ordrebogen er stopfyldt, siger Martin Frederiksen.

Situationen er faktisk den, at ordrebogen er fyldt frem til november, og det er en helt ny situation for bryghuset.

- Det er jo lidt af et luksusproblem, og mine medarbejdere griner da lidt af mig, når jeg står og hiver mig i skægget for at få det hele til at gå op. Vi er i gang med at ansætte nye folk, blandt flere bryggere, og vi har indkøbt nye tanke, som vi går og venter på, siger direktøren.

Bryghus satser på kinesisk eksport

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce