Efter motorcykelulykke: - Ingen må føle sig afvist, når de beder om hjælp

Foto: Per Øxenholt/Ritzau Scanpix

Efter motorcykelulykke: - Ingen må føle sig afvist, når de beder om hjælp

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Præhospitalsdirektør Thomas Balle Kristensen, Region Midtjylland, er klar i mælet: Som udgangspunkt skal man altid ringe 112 i nødsituationer, men ingen må - uanset hvordan man henvender sig til redningsmandskabet- opleve, at man ikke vil hjælpe.

Randers: - Som udgangspunkt skal man altid ringe 112, hvis man har akut brug for hjælp. Men når det er sagt, så må ingen borgere, når de henvender sig til ambulancetjenesten, uanset hvordan de henvender sig, opleve at blive afvist.

Sådan siger Thomas Balle Kristensen, der er præhospitalsdirektør i Region Midtjylland, til en episode tirsdag middag i Ørsted, hvor en lastbilchauffør følte sig "verfet ud" af redderne på Falck-stationen, da han forsøgte at rekvirere hjælp til en motorcyklist, som kort forinden var kørt galt få hundrede meter fra stationen.

Den 45-årige motorcyklist fik hjælp kort efter, da andre havde kontaktet alarmcentralen på 112, men han døde senere af sine kvæstelser.

I forbindelse med motorcykelulykken tirsdag i Ørsted  følte en lastbilchauffør sig afvist, da han henvendte sig på Falck-stationen få hundrede meter fra ulykkesstedet for at hente hjælp. - Det må borgere aldrig opleve, fastslår præhospitalsdirektør Thomas Balle Kristensen. Foto: Per Øxenholt/Ritzau Scanpix
I forbindelse med motorcykelulykken tirsdag i Ørsted følte en lastbilchauffør sig afvist, da han henvendte sig på Falck-stationen få hundrede meter fra ulykkesstedet for at hente hjælp. - Det må borgere aldrig opleve, fastslår præhospitalsdirektør Thomas Balle Kristensen. Foto: Per Øxenholt/Ritzau Scanpix

Overblik over redderne

- Når vi siger, at man altid skal ringe 112, er det for at sikre den rette hjælp på rette sted og i tide. Det kan vi kun sikre, hvis vi får mulighed for at koordinere indsatsen, og hvis vi ved, hvor vore reddere befinder sig, og hvad de laver. Ringer man til alarmcentralen får man typisk kontakt til en sygeplejerske, som er specielt trænet i at danne sig et overblik over situationens alvor og herefter afgøre, hvilken hjælp der skal sendes og hvor hurtigt, siger Thomas Balle Kristensen og understreger samtidig, at han ikke forholder sig til den konkrete episode fra Ørsted, men udtaler sig helt generelt.

- Der kan for eksempel være situationer, hvor en enkelt ambulance ikke er nok, eller situationer hvor man vurderer, at hurtig hjælp og behandling er så afgørende, at man vælger at sende en helikopter. Sygeplejerskerne på alarmcentralen er trænede i at stille de rigtige spørgsmål, så de hurtigt kan skaffe sig det nødvendige overblik.

- Andre gange vil man måske vurdere, at det ikke er den nærmeste ambulance, som skal sendes afsted. Det vil afhænge af, hvordan beredskabet ellers ser ud i området eller, om der eksempelvis er andre, som har mere brug for hjælpen her og nu, forklarer Thomas Balle Kristensen.

Vi skal være professionelle

Med andre ord er der mange rigtig gode grunde til, at man har reglen om, at der altid skal ringes 112.

- Men naturligvis er der situationer, hvor det ikke giver mening at holde sig til reglen. Sker der en alvorlig ulykke lige uden for vinduet, skal man naturligvis straks ile til hjælp. Og selvfølgelig skal reddere reagere, når borgere henvender sig og beder om hjælp, siger præhospitalsdirektøren.

Stadig uden at forholde sig til den konkrete hændelse i Ørsted siger Thomas Balle Kristensen videre:

- Vi ved, at folk påvirkes og påvirkes meget forskelligt af ekstreme situationer. Så kan der opstå misforståelser, og specielt er det meget almindeligt, at man som vidne eller impliceret i en trafikulykke har en noget anden oplevelse af tid end normalt. Få minutter kan føles som halve timer.

- I sådanne tilfælde, er det imidlertid os, der skal være de professionelle, og når en borger, som det har været tilfældet i Ørsted, oplever, at vi ikke vil hjælpe, så er det vores pligt at undersøge, hvorfor han har haft den oplevelse. Med henblik på at lære og dermed forhindre, at andre skal opleve det samme, siger Thomas Balle Kristensen.

Regler skal bøjes

Thomas Balle Kristensen fortæller videre, at der naturligvis har været en dialog med de involverede reddere i kølvandet på episoden tirsdag, Men hvad der konkret er kommet frem i den forbindelse, ønsker han ikke at udtale sig om.

- Jeg vil blot slå fast, at vi i hele regionen har fantastisk dygtige folk på vore ambulancer, og at de hver dag gør et virkelig fornemt stykke arbejde. Ind imellem kan der opstå misforståelser, som vi så sørger for at få rettet hurtigst muligt.

- Vi er kede af historien fra Ørsted, for der skal ikke herske tvivl om vores holdning: Ingen borgere, som henvender sig til os for at få hjælp, må opleve, at vi ikke vil hjælpe, lyder det fra Thomas Balle Kristensen.

Overfor mediet newsbreak.dk har områdeleder for ambulance i Østjylland, Jan Kjær Madsen, tidligere slået fast, at redderne i Ørsted agerede forkert.

- Vi kan kun dybt beklage, at den pågældende mand har følt sig dårligt behandlet af vores reddere, og at han har følt sig affejet. Sådan skal det bestemt ikke være. Alle vores reddere er trænet i at tage folks henvendelser alvorligt, og kommunikere med dem på en ordentlig og respektfuld måde, siger Jan Kjær Madsen til mediet.

Jan Kjær Madsen understreger videre, at man i visse situationer må lade regler være regler og selv agere, hvorfor man fra Falck-ledelsens side nu har indskærpet både overfor redderne på Ørsted Station og generelt, da vi tager dette meget alvorligt.

Efter motorcykelulykke: - Ingen må føle sig afvist, når de beder om hjælp

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce