Tegnefeen skaber magi uden hokus pokus

Pia Lajer har altid tegnet og malet. Her er hun i sit atelier i privaten i Spentrup. Foto: Annelene Petersen

Tegnefeen skaber magi uden hokus pokus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pia Lajer har udviklet et formalfabet bestående af blot tre tegn. Ved hjælp af disse kan alle tegne alting, og metoden kan - mener hun - hjælpe børn med koncentrations- og indlæringsbesvær til større selvtillid og dermed øget indlæringsevne i alle fag.

Randers: "Tegnefeen" kalder hun sig, men selv om hun som andre feer kan trylle særlige evner frem hos mennesker, så sker det i Pia Lajers tilfælde uden brug af hverken trylleformularer eller stjernestøv. Derimod benytter Pia Lajer sig af et værktøj, hun selv har udviklet, og som hun kalder et formalfabet.

Med formalfabetet kan tegnefeen efter eget udsagn lære alle, såvel børn som voksne, at tegne på fem minutter.

- Og det gælder vel at mærke også de, som hårdnakket påstår, at de ikke kan tegne, understreger hun.

Metoden, hun bruger, har hun selv døbt "magisk tegning", så det er her feen komme ind i billedet. Betegnelsen magisk er ikke helt hen i vejret, for selv om der ingen hokus pokus er i metoden, har den vist sig at være særdeles effektfuld. Kort fortalt kan metoden sammenlignes med at bygge med legoklodser.

Det nævnte formalfabet omfatter ganske få figurer, som man kan sætte sammen på forskellig måde til tegninger af dyr, mennesker, huse og ja, hvad som helst.

Tegnefeen alias Pia Lajer formåede at få alle i anden klassse på Munkholmskolen til at deltage i tegneriet. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Tegnefeen alias Pia Lajer formåede at få alle i anden klassse på Munkholmskolen til at deltage i tegneriet. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Ikke billedkunst

Nu vil nogen så måske sige, "ok, det er da fint nok, men vi behøver vel ikke alle kunne tegne".

Det kan der selvfølgelig være noget om, men Pia Lajer understreger, at der da heller ikke er tale om en ny måde at undervise i billedkunst på. Derimod har magisk tegning gennem flere projekter i børnehaver og på skoler vist sig at have en særdeles positiv effekt på særligt udfordrede børn - ikke mindst drenge. Kort sagt har de via magisk tegning fået mere selvtillid, øget selvværd og i kraft heraf forbedret evnen til at lære i det hele taget. Ganske enkelt fordi, de har oplevet at få succes, at kunne være med på lige fod med deres kammerater.

At den magiske tegning kan give så fortryllende resultater er ikke noget Pia Lajer selv har fundet på. Det bygger udover på egne erfaringer også på tilbagemeldinger fra blandt andet en række pædagoger og lærere, som har haft lejlighed til at arbejde sammen med tegnefeen, ligesom både en psykoterapeut og en hjerneforsker også har udtalt sig anerkendende om Pia Lajers magiske tegning.

- Specielt har jeg fået bekræftet, at drenge ofte føler sig forkerte i undervisnings-sammenhænge og derfor bliver urolige og forstyrrende. Sådanne drenge har jeg mange gange haft held til at fange ind med den magiske tegning, fortæller Pia Lajer, som derfor også har kaldt sit projekt "Fra drengestreger til streger for drenge".

Det er fascinerende, hvad børnene efter få minutters instruktion er i stand til at tegne. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Det er fascinerende, hvad børnene efter få minutters instruktion er i stand til at tegne. Foto: Mathias Fredslund Hansen

På besøg i Stevnstrup

Vi var med, da Pia Lajer gæstede en andenklasse på Munkholmskolen i Stevnstrup og oplevede her ved selvsyn, at magien i hendes tegnemetode ikke er det pure opspind.

Tegnefeens formalfabet består af blot tre tegn, en streg, en halvcirkel og en cirkel. Disse tegn formåede Pia Lajer hurtigt at lære klassen at nedfælde på deres papir, hvorefter hun til børnenes undren og skepsis proklamerede:

- Nu kan I tegne de tre tegn, så nu kan I tegne alting.

Den påstand ville de færreste i klassen købe uden videre, men så forklarede Pia Lajer, at det faktisk var ligesom at bygge med legoklodser. Tegnene skulle bare sættes sammen på forskellige måder, alt efter, hvad man gerne ville tegne.

Herefter gik hun i gang med på tavlen at demonstrere, hvad hun mente, og alle i klassen fulgte med og tegnede ansigter, glade, kede, vrede og forbavsede. Hvilket udtryk ansigtet fik, afhang blot af, hvordan med vendte streger og buer. Og senere fulgte også tegninger af forskellige dyr, ligeledes baseret på de samme tre tegn.

Alle deltog aktivt

Undervejs i de to lektioner, som tegnefeen, havde fået til rådighed, var der nogle af børnene, som højlydt mente, at de ikke kunne, og at det de trods alt frembragte på papiret, var grimt. Alle endte dog med at blive opslugt af tegneriet samt overbeviste om, at de faktisk godt kunne tegne.

Klassens lærer, Vibeke Lundkvist, var imponeret.

- Jeg oplevede jo, at alle i klassen var deltagende og aktive. Der er en god håndfuld børn i klassen, som har svært ved at koncentrere sig i længere tid, og som derfor ofte forstyrrer de almindelige klasseundervisning. Det oplevede vi også tilløb til i dag, men i dag deltog de langt mere end normalt og i meget længere tid, sagde Vibeke Lundkvist og tilføjede:

- Og ikke nok med det. De tegnede videre resten af dagen og ville alle gerne have besøg af tegnefeen igen.

Fortælleredskab

Vibeke Lundkvist glæder sig til at arbejde videre med Pia Lajers metode, som hun mener vil kunne bruges som redskab til indlæring i stort set alle fag.

- Nu var det er en billedkunst-time, men jeg kan sagtens forestille mig, at man kan bruge metoden også i eksempelvis dansk-undervisningen som fortælleredskab, siger hun.

Hun og Pia Lajer har nu planer om sammen at udvikle og udarbejde et sæt egentligt undervisningsmateriale, således at alle, der måtte ønske det, kan få glæde af metoden.

Tegnefeen skaber magi uden hokus pokus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce