Kronik: Samarbejde kræver mere end værktøjer og vejledninger om praksisfaglighed


Kronik: Samarbejde kræver mere end værktøjer og vejledninger om praksisfaglighed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Hans Myhrmann, skoleleder Randers Realskole, og Lars Michael Madsen, direktør Tradium
26ranEliteSportCollege 01
Debat Kronik. 

Det kræver vilje og langsigtede investeringer i samarbejdet, hvis det for alvor skal lykkes at arbejde med at styrke overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.

Kronik: Samtidig med at det ringede ud fra sidste time inden sommerferien, tikkede der en mail ind fra Undervisningsministeriet med vejledninger og værktøjer til, hvordan skolerne kan arbejde med praksisfaglighed og uddannelsesparathedsvurdering, så de unge bliver i stand til at træffe et kvalificeret uddannelsesvalg.

Med al respekt for det arbejde, der er lagt deri, har vi nu brugt sommeren på at tygge os igennem de forslag, der er linet op. Og det giver os lyst til at bringe en efterlysning, som vi mener mangler i de mange forslag og måden at arbejde med uddannelsesvalg på.

Nu er det jo let at komme med forslag og ideer til, hvad der kan gøres bedre. Men efter mange års samarbejde mener vi at have nogle konkrete, gode erfaringer, vi gerne vil dele og ikke mindst drøfte og videreudvikle sammen med andre. Vi tror på, at vi er nødt til at tænke anderledes og ikke bare hælde mere i det allerede fyldte glas.

Til dagligt er vi med til at sætte retning for og dyrke relationer mellem to uddannelsesinstitutioner - Randers Realskole, som er Danmarks største privatskole, samt Tradium, der er erhvervsskole og erhvervsgymnasium i Randers.

Som vi så ofte gør, drak vi forleden her ved begyndelsen af det nye skoleår en kop kaffe sammen. Vores kaffemøder er uformelle status- og udviklingsmøder, hvor vi vender vores mange samarbejdsområder. Netop i år er det 10 år siden, Randers ElitesportsCollege blev søsat (forinden da håndboldcollege og fodboldcollege), og det er i år fem år siden, de første 10. klasser på Randers Realskole fysisk rykkede ind i Tradiums Campus på Vester Allé i Randers. Disse to samarbejdsområder har været mønstereksempler på, hvordan grundskole og ungdomsuddannelser ved at samarbejde langt ud over det traditionelle kan sætte de unge mennesker i centrum og gøre overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse så smidig og tryg som muligt. Både ElitesportsCollege og Randers Realskoles 10. klasse er virkeliggørelsen af det vigtigste mantra i forhold til overgange: Overgange skal funderes, så de konstituerer "begyndelsen på ungdomsuddannelse og ikke afslutningen på grundskolen", hvorfor miljøskiftet med trygge relationer i trygge rammer på ungdomsuddannelsen er det essentielle omdrejningspunkt.

Med dette afsæt og gode erfaringer har Randers Kommune som en af de første kommuner i Danmark efterfølgende indgået driftsaftale med Tradium og SOSU Randers om erhvervsrettet 10. klasse (EUD10), der er baseret på samme essentielle omdrejningspunkt i forhold til miljøskiftet med trygge relationer i trygge rammer på ungdomsuddannelsen.

Vores erfaring er, at det ikke er afgørende, om alle går i 10. klasse eller tager en erhvervsuddannelse. Det afgørende er, at de unge har fået muligheden for at træffe et reelt valg. Hos os er budskabet til de unge, "fortsæt i 10. klasse, hvis du er i tvivl og få både fokus på den faglige og personlige udvikling, du har brug for". Det nytter med andre ord ikke at skære til for at få dem til at vælge. Så risikerer vi, at de unge dropper ud af deres ungdomsuddannelse senere.

Derudover laver vi som to skoler mange ting på tværs for at give de unge en bred vifte af valgmuligheder. Vi har ikke bare fælles fag, men en lang række fælles projekter. Vi har sat handling på ordene, vi udvikler forløb sammen og har erfaret, at det er afgørende at tænke i undervisningsaktiviteter i stedet for fag. Ved kun at tænke i fag bliver der for mange lapserier, der ikke rykker os frem på banen, når det gælder om at få de unge til at træffe et kvalificeret uddannelsesvalg og ikke bare fortsætte i blinde på eksempelvis det almene gymnasium.

For at lykkes er det vores erfaring, at der skal mere lærerudvikling og udveksling til. Ellers får vi aldrig gjort praksisfaglighed til noget håndterbart. Vi er med andre nødt til at udvikle sammen på tværs af skolerne, som illustreret med vores 10. klasse-samarbejde og elitesportscollege. Med al respekt så skal der mere til for at samarbejde end værktøjer og vejledninger fra Undervisningsministeriet.

Det kræver vilje og langsigtede investeringer i samarbejdet fra alle sider, hvis det for alvor skal lykkes at arbejde med at styrke overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.

Vi vil også opfordre til en mere klar rollefordeling. Politikerne skal sætte retningen og lade de fagprofessionelle føre arbejdet ud i livet. Det bør ikke være politikerne, der skal diktere, hvad eleverne skal lave i 7. klasse. Her må vi minde om tillidsreformen og at frisætte fagligheden og ikke mindst stole på de fagprofessionelle og fagligheden.

Der er blevet for mange obligatoriske fag i grundskolen, og vi foreslår, at den enkelte skole får lov til at tone sin egen skole mere. Det nyeste udspil fra politisk side er, at blandt andet håndværk og design skal være obligatorisk. Men hvad med innovation og iværksætteri, hvor vi netop kan lave spændende samarbejde mellem ungdomsuddannelse og grundskole? Det er ikke et obligatorisk fag. Det er vores erfaring, at det vil de unge hellere lære om, og det er trods alt blandt dem, vi skal finde fremtidens selvstændige samt nye produkter og ideer.

Nu er disse sider i avisen jo ikke forbeholdt "kontaktannoncer", men vi vil gerne i kontakt med andre, der vil være med til at gentænke, hvordan vi reelt får skabt de gode overgange mellem grundskolen og ungdomsuddannelserne. Vi deler gerne alle vores erfaringer og lytter til andre gode erfaringer og er klar til at mødes, hvor som helst og når som helst.

Der er blevet for mange obligatoriske fag i grundskolen, og vi foreslår, at den enkelte skole får lov til at tone sin egen skole mere. Det nyeste udspil fra politisk side er, at blandt andet håndværk og design skal være obligatorisk.

Kronik: Samarbejde kræver mere end værktøjer og vejledninger om praksisfaglighed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce