Fri adgang for ufaglærte: Intet loft over skolers brug af ikke-uddannede lærere

På folkeskoler i samtlige østjyske kommuner er der ikke-uddannede lærervikarer. Ingen af kommunerne har et loft for brugen af den ufaglærte arbejdskraft. Arkivfoto

Fri adgang for ufaglærte: Intet loft over skolers brug af ikke-uddannede lærere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ingen kommuner i Østjylland har defineret en officiel smertegrænse for brugen af ikke-uddannede lærere og lærervikarer. Lærerforening efterlyser en holdningsændring, men i de østjyske byråd er der stor tillid til den lokale ledelse af skolerne.

ØSTJYLLAND: De østjyske folkeskoler har frit slag til at bruge ikke-uddannede undervisere.

I Aarhus, Odder, Skanderborg, Favrskov, Syddjurs og Norddjurs kommuner er der intet loft over folkeskolernes brug af de ufaglærte lærere og lærervikarer.

I stedet er det op til den enkelte skoleledelse at udstikke en kurs på området.

- Det er altså svært at sætte et tal på en smertegrænse. Vilkårene kan være ret forskellige, og vi har tillid til den enkelte skoleleders skøn. Som altid inden for de ressourcer, der er. Men ja, i Norddjurs har vi skoler nær smertegrænsen, og vi skal som kommune skærpe opmærksomheden her, understreger formand Mads Nikolajsen (SF) fra børne- og ungdomsudvalget i Norddjurs Kommune.

Kommunerne og de ufaglærte
Avisen har bedt om aktindsigt i de østjyske kommuners udgifter til ikke-uddannede lærervikarer.
  • Syddjurs Kommune brugte sidste år 5,9 millioner kroner på ikke-uddannede lærervikarer. Det svarer til 1.523 kroner for hver elev i folkeskolerne.
  • I 2017 brugte Aarhus Kommune 38,2 millioner kroner på ikke-uddannede lærervikarer. Det er lig med 1.389 kroner per elev.
  • Skanderborg Kommune brugte sidste år 9,7 millioner kroner på ikke-uddannede lærervikarer. Der svarer til 1.224 kroner per elev.
  • Odder Kommune betalte sidste år 2,2 millioner kroner til ikke-uddannede lærervikarer. Dermed blev der brugt 1.032 kroner per elev i folkeskolerne.
  • Norddjurs Kommune har leveret tal for det samlede forbrug på ikke-uddannede lærere. Det gælder altså både vikarer og fastansatte uden læreruddannelse. I 2017 brugte Norddjurs 9,0 millioner kroner på ikke-uddannede vikarer og fastansatte.
  • Favrskov Kommune har leveret en rapport for kommunens udgifter til ikke-uddannede lærere i 2017. I rapporten er der medtaget eventuelle fastansatte medarbejdere, som er ikke-uddannede lærere. Det inkluderer flere ansatte med en faglig relevant uddannelse. Rapporterne dækker både måneds- og timelønnede medarbejdere, og den omfatter den fulde udgift, herunder rejsegodtgørelse. Ifølge rapporten brugte Favrskov Kommune sidste år 16,5 millioner kroner på området.
Odder Byråd ønsker faglært og veluddannet arbejdskraft i skolerne. Det fortæller formand Lone Jakobi (S) fra børne-, uddannelses- og kulturudvalget i Odder Kommune. Arkivfoto: Jens Hasse/Chili
Odder Byråd ønsker faglært og veluddannet arbejdskraft i skolerne. Det fortæller formand Lone Jakobi (S) fra børne-, uddannelses- og kulturudvalget i Odder Kommune. Arkivfoto: Jens Hasse/Chili

Gradbøjet kvalitet

Avisen har fået aktindsigt i udgifterne til ikke-uddannede undervisere i de østjyske kommuner.

Kommunernes brug af ikke-uddannede lærere svinger meget.

Men også fra skole til skole i de enkelte kommuner er der voldsomme forskelle. Eksempelvis er udgifterne til ikke-uddannede lærervikarer på Tranbjergskolen i Aarhus 10 gange højere end på Søndervangsskolen i den selvsamme kommune.

I 2017 brugte Norddjurs Kommune ni millioner kroner på at købe ikke-uddannede lærere til vikararbejde og faste stillinger. Beløbet svarer til 2.700 kroner per folkeskoleelev, og ifølge Djurs Lærerforening er det en voldsom sum.

- Et loft over brugen af ikke-uddannede lærere vil måske nok udstille problemstillingen. Men det løser den ikke. Der er brug for en holdningsændring. Både på Christianborg og i kommunerne. Folkeskolen er en fuldstændig central bærende samfundsinstitution. Vi skal holde med at betragte skolen som en "udgift". Vi har tillært os at være glade, når blot der ikke skæres i skolernes budgetter. Vi har gradbøjet kvalitetsbegrebet, så det aldrig ville kunne genkende sig selv, hvis det stod foran et spejl. Så jeg tænker, vi skal have ambitioner. En af dem afgjort, at det er faguddannede lærere, der skal undervise børn og unge, understreger formand Lisbeth Bøwes fra Djurs Lærerforening.

Fokus og smertegrænse

På skolerne i Favrskov Kommune skal ledelserne så vidt som muligt dække undervisningen med uddannede lærere.

- I nogle situationer kan det ikke lade sig gøre, og her kan ikke-uddannede lærervikarer være et nødvendigt og brugbart alternativ. Vi har et fokus på i så høj grad som muligt at vikardække med andre lærere på skolen og allerhelst med lærere fra teamet omkring den berørte klasse. Det lykkes vi ifølge mine oplysninger fornuftigt med, idet der kan dog være perioder, hvor det er sværere end andre. Vi har derfor endnu ikke fundet grundlag for at fastlægge et egentligt loft, forklarer formand Birgit Liin (V) fra børne- og skoleudvalget i Favrskov Kommune.

I Odder Byråd er der også et politisk ønske om uddannet arbejdskraft i skolernes lærerværelse.

- Vi har ikke en politisk fastsat smertegrænse. Men på skole såvel som på dagtilbudsområdet er der ikke tvivl om, at vi politisk ønsker prioriteret faglært, veluddannet arbejdskraft. Skolerne skal overholde reglerne om, at undervisere skal have undervisningsfagkompetence i de fag, de underviser i, understreger formand Lone Jakobi (S) fra børne- uddannelses- og kulturudvalget i Odder Kommune.

Afgørende frihed

Som professor i pædagogik på Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet følger Per Fibæk Laursen udviklingen i blandt andet den danske folkeskole.

Han er bekymret for det store behov, som skoler har for at bruge ikke-uddannede undervisere.

- Hvis man ansætter en snedker i sløjd, så er det ikke noget problem. Men i dag har man brug for så mange, at det ikke længere er tilfældet. Det betyder givetvis, at eleverne lærer mindre, end de villet have gjort, hvis det havde været en kompetent lærer. Unge og grønne vikarer har svært ved at styre og lede klassen. Det bedste er, hvis klassen har en fast og veluddannet lærer. Uddannede lærere kan bedre holde ro og orden, forhindre konflikter og sikre trivsel blandt eleverne, for det kræver et vist kendskab til dem, vurderer Per Fibæk Laursen.

I Aarhus vil børn- og ungerådmand Thomas Medom (SF) ikke udstikke faste retningslinjer for brugen af vikarer.

- Der er ikke fastlagt centrale retningslinjer i Aarhus, og det mener jeg heller ikke, at der bør være. Hele den danske skoletradition bygger på en udbredt frihed til skolerne og skolebestyrelserne om at tilrettelægge skoleåret og skolens drift lokalt. Det er værdifuldt at holde fast i, og jeg mener ikke, at flere regler og mere detailstyring er vejen frem, understreger Thomas Medom.

Fri adgang for ufaglærte: Intet loft over skolers brug af ikke-uddannede lærere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce