Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Borgmester undrer sig over undersøgelse

Borgmester Jan Petersen (S) er ikke imponeret over undersøgelsens resultater. Arkivfoto.

Borgmester undrer sig over undersøgelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jan Petersen (S), borgmester i Norddjurs Kommune, er ikke glad for placeringen som nummer 84. Han forholder sig kritisk til resultatet, som er overraskende for ham. Til gengæld glæder han sig over, at kommunen går frem mange af de steder, som kommun

Grenaa: At Norddjurs Kommune i den grad er at finde i den tunge ende, når det handler om erhvervsvenlighed, er ikke tilfredsstillende for den socialdemokratiske borgmester. Han er dog glad for, at kommunen er kommet ind på en flot sjetteplads i hurtig sagsbehandling.

- Jeg hæfter mig ved, at der hvor kommunen kan gøre noget, oplever vi en markant fremgang. Det er blandt andet tilfældet, når man kigger på sagsbehandlingen, hvilket er noget vi har haft fokus på i kommunen, siger han.

Noget af det, som Norddjurs Kommune for alvor får negativ kritik for, er infrastrukturen og kommunens image.

- Med hensyn til infrastrukturen så ved vi, at man gerne vil ligge tæt på motorvejen, så man hurtigt kan komme ned og holde i kø, men det kan vi jo bare ikke gøre det store ved her og nu, siger Jan Petersen og fortsætter:

- At vores egne veje så heller ikke er i for god stand, det er en ren tilståelsessag. Det er vi udmærket klar over, og derfor er der også sat ekstra penge af til det punkt i budgettet.

Hvad angår kommunens image har Jan Petersen en appel til virksomhederne.

- Jeg håber, at virksomhederne vil fortælle de gode historier, da det er en af måderne, vi kan forbedre vores image på, siger han.

Overblik: Se stigningen af antallet af hjemløse i østjyske kommuner

Kritik af undersøgelse

Norddjurs Kommune har som andre kommuner også svært ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Det overrasker ikke Jan Petersen.

- Det er jo ikke et særskilt problem for vores kommune. Men vi har det problem, at vi er i konkurrence med de andre kommuner, når vi skal tiltrække de dygtige medarbejdere, og vores placering gør, at mange synes, der er for langt herud. Men det er jo svært at gøre noget ved, konstaterer borgmesteren.

Jan Petersen lægger ikke skjul på, at han generelt er og altid har været kritisk overfor disse undersøgelser, som han mener, giver et forkert billede af virkeligheden.

- Jeg kan for eksempel undre mig over, at vi får dårlige karakterer i adgang til børnepasning. Vi har ikke ventelister og flere af vores børneinstitutioner har åbningstider, der passer til pendlerne. Derfor har jeg en mistanke om, at de negative svar er kommet fra folk, som ikke selv har børn i institutioner i kommunen, og så har svaret noget, de har hørt på vandrørene, siger han.

Samme undren rammer Jan Petersen, når han kigger på, at Norddjurs Kommune ikke skulle have erhvervsgrunde med plads til udvikling.

- Vi har flere tomme erhvervsgrunde, så det overrasker mig også, siger han.

Hele Jan Petersens opfattelse af undersøgelsen kan summeres op i det punkt, der handler om information og dialog med kommunen. For mens Norddjurs Kommune befinder sig på en trist placering som nummer 60 i dette punkt, ligger kommunen som tidligere nævnt væsentligt højere, når det handler om sagsbehandling.

- Det viser, at de, der har været i kontakt med kommunen har fået en god behandling og placerer kommunen højt, mens de dårlige karakterer må være givet af virksomheder, som ikke har været i kontakt med kommunen, lyder det fra borgmesteren.