Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Busbesparelser skader yderområder

Mads Nikolajsen undrer sig over, at regionen sender finansieringen videre til kommunen. Arkivfoto

Busbesparelser skader yderområder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mads Nikolajsen fra SF er fortørnet over udsigterne til, at regionen vil spare på rute 213 og 351, der begge kører studerende til uddannelser i Grenaa. Regionsrådsmedlem Niels Erik Iversen deler Nikolajsens bekymring, men har endnu ikke besluttet,

Norddjurs: Region Midtjylland skal spare 35 millioner kroner på busdriften, og næsten en tredjedel af disse penge skal findes på Djursland, hvor der skal spares 10 millioner kroner. Det er byrådsmedlem Mads Nikolajsen fra SF ked af, da han ser det som en afvikling af den offentlige transport i Djurslands kystbyer. Besparelser, som kommer til at ramme unge, der gerne vil tage en uddannelse i enten Grenaa eller Randers.

- Jeg er stærkt bekymret over det forslag, regionen er kommet med. Når de nu melder ud, at finansieringen af rute 351 ophører, og finansieringen af rute 213 skal overgå til Norddjurs Kommune, så risikerer de jo at ramme de unge mennesker, der bor i for eksempel Fjellerup eller Ørsted, som tager uddannelse i Grenaa eller Randers, siger han og fortsætter:

- Busruter, der strækker sig over flere kommuner, er altså regionens ansvar. Derfor forstår jeg ikke, at man vil stoppe finansieringen af de to ruter, som jo går over henholdsvis Norddjurs og Randers Kommune og Norddjurs og Syddjurs Kommune.

Portræt: Ny skoleleder tror på fællesskabet

Fornuftigt med teletaxa

Norddjurs Kommune er ifølge Mads Nikolajsen allerede gået langt ved at finansiere den kommende busforbindelse mellem Auning og Hornslet, som skal forbinde byen i Norddjurs Kommune med letbanestationen i Hornslet, som ligger i Syddjurs Kommune.

- Den forbindelse har vi selvfølgelig også fået støtte til fra Yderpuljen, men vi finansierer også en del af den, da ruten er indlysende fordelagtig for Norddjurs Kommune, lyder det fra Mads Nikolajsen.

Byrådspolitikeren har stor fidus til letbanen på gummihjul, som forbindelsen mellem Auning og Hornslet kaldes, men den kan bare ikke stå alene.

- Forbindelsen giver rigtig god mening for folk i Auning og omegn, men den giver ikke mening for folk i fjordlandet, som har langt til både letbane og Auning. Derfor har vi brug for noget mere, hvis busruterne forsvinder, siger han.

En af løsningerne for folk i eksempelvis Ørsted og Fjellerup kunne være en teletaxa, som politikeren ser positivt på.

- En teletaxa kan være en rigtig fornuftig løsning i de områder, hvor busserne kører med meget få passagerer, men det kræver, at teletaxaen kobles op til letbanens køretider. Så kan den løsning være bedre end busruter, for jeg går heller ikke ind for, at busserne skal køre uden passagerer, siger han.

En særlig rolle

Mads Nikolajsen mener, at det afgørende på nuværende tidspunkt er, hvad regionen vil gøre fremover. Forsvinder busruterne, uden der etableres ordentlige alternativer, står landsdelen med et stort problem.

- Det er jo lidt paradoksalt, at vi har et gymnasium i Grenaa, som hvert år tiltrækker elever fra store dele af verden til byen, og så står vi i en situation, hvor vi måske ikke engang kan fragte elever fra Fjellerup til Grenaa, siger han.

Udover at sidde i byrådet for SF sidder Mads Nikolajsen også i Midttrafiks bestyrelse. Her kan han blive nødt til at stemme for, at buslinjerne nedlægges, hvis regionens besparelser kommer så vidt.

- Det fungerer jo sådan, at det er regionen, der bestiller ruter, som Midttrafik leverer busser til. Så hvis regionen ikke bestiller en rute, så kan vi jo ikke bare vælge at køre ruten alligevel. Derfor står jeg i en lidt speciel situation, siger han.

Iversen deler bekymring

Niels Erik Iversen, som er medlem af regionsrådet for Socialdemokratiet og medlem af Midttrafiks bestyrelse, deler Mads Nikolajsens bekymring.

- Jeg er også bekymret over konsekvenserne for skolerne. Det skal ikke være sådan, at der er nogen, der ikke kan komme ind til deres uddannelse på grund af besparelser på busruter. Det mener jeg også Region Midtjylland har en klar målsætning om at undgå, siger han.

Dog konstaterer han også, at en besparelse er nødvendig.

- Vi bruger 52 procent af vores midler i Regional Udvikling til busdrift, og det er alt for meget. Derfor skal der spares på driften i hele Region Midtjylland, og det er disse besparelser rute 213 og 351 kommer ind under, lyder det fra socialdemokraten, som endnu ikke har taget stilling til, hvordan han vil forholde sig til forslaget.

- Det har jeg slet ikke besluttet mig for endnu, men jeg er da bekymret, og jeg synes også, det er meget at spare 10 millioner på Djursland, fastslår han og fortsætter:

- Men der er jo andre løsninger end busser. Jeg ser også teletaxaen som en løsning, der sagtens kan afløse halvtomme busser, ligesom pendlerbussen mellem Auning og Hornslet er en rigtig god ide, siger Niels Erik Iversen.

Forslaget tages op i Regional Udvikling, hvor Niels Erik Iversen er næstformand, 9. august. Herefter laves en indstilling til forretningsudvalget, som sender forslaget videre til regionsrådet, der tager det op 23. august.