Mekka for chauffører: Norddjurs vil give chauffører mulighed for lange pauser

Når Stena Line efter planen ændrer sin færgerute Grenaa-Varberg til i stedet at hedde Grenaa-Halmstad inden udgangen af 2019, er det færgeselskabets forventing, at antallet af færgepassagerer og godstransporter vil stige med 50 procent. Derfor overvejer Norddjurs Kommune nu at imødekomme transportbranchens parkeringsudfordringer med etableringen af en langtidsparkeringsplads nær Grenaa Havn. Arkivfoto

Mekka for chauffører: Norddjurs vil give chauffører mulighed for lange pauser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Norddjurs Kommune vil gøre Grenaa Havn til transportbranchens foretrukne port til Sverige. Derfor undersøger man nu muligheden for at etablere en langtidsparkeringsplads for lastbiler lige ud til Kattegatvej og byens nye omfartsvej.

Grenaa: Vil det give et boost til Norddjurs Kommune og ikke mindst Grenaa Havn, hvis man etablerer en langtidsparkeringsplads for lastbiler på Kattegatvej i Grenaa?

Dét spørgsmål, har et enigt økonomiudvalg i Norddjurs Kommune bedt sin forvaltning om at finde et kvalificeret svar på i den kommende tid. Ender svaret med at blive "ja", er der en god sandsynlighed for, at Djurslands østligste by i fremtiden kan blive lidt af et mekka for transportbranchens chauffører. Og det vil være til gavn for ikke bare chaufførerne - men også Norddjurs Kommune som helhed.

Det mener i hvert fald kommunens borgmester, Jan Petersen (S).

- Med den udvikling, som Grenaa Havn er inde i, giver det mening for os at tænke i ordentlige forhold for blandt andet lastbiler og deres chauffører. Og som vi ser det, vil en langtidsparkeringsplads være ensbetydende med en styrkelse af Grenaa Havns konkurrenceevne, siger han.

Når færgeruten til Halmstad kommer i stand, så udløser det jo ikke bare øget passagertrafik på personbiler. Det vil også komme til at udløse øgede godsoverkørsler. Derfor skal vi selvfølgelig kigge på, hvilke muligheder vi har for at styrke Grenaa Havn som erhvervshavn.
Jan Petersen (S), borgmester i Norddjurs
Kort om transportbranchens parkeringsproblemer
1. juli 2018 trådte en ny regel om tidsbegrænset parkering for lastbiler på de statslige parkeringspladser i kraft.Den nye lovgivning indebærer, at lastbilchaufførerne maksimalt må lave ophold på de statslige rastepladser i 25 timer. Herudover har man hævet det generelle niveau for parkeringsafgifter for lastbiler fra 510 til 2048 kroner, ligesom bøden for at parkere på til- og frakørselsramper er hævet fra 1000 til 3000 kroner

Ifølge transportbranchen er den tidsbegrænsede parkeringstilladelse på 25 timer til at leve med. Men det er efter ITDs mening et problem, at der nu også går p-vagter rundt og deler bøder ud, hvis chaufførerne ikke overholder tidsgrænserne eller parkerer skævt. Det har nemlig betydet, at hvor der tidligere - ganske vist ulovligt - kunne holde op mod 18 lastbiler på en rasteplads, der kun var beregnet til ti, så kan der nu kun holde ti.

Og det er et problem, eftersom der i forvejen er for få lastbilparkeringspladser i Danmark.

Resultatet bliver, at mange lastbilchauffører føler sig nødsagede til at trække ud på sideveje, i industriområder og til almene vigepladser langs med landevejene for at kunne holde deres lovpligtige hvil uden at risikere indkasseringen af en parkeringsafgift.

Bedre vilkår for havnen

Forslaget om at etablere en langtidsparkeringsplads nær Grenaa Havn kommer efter, at den danske regering og Dansk Folkeparti i foråret 2018 indgik et forlig om begrænsning af lastbilers mulighed for at bruge statslige rastepladser ved motorveje.

Den nye lovgivning indebærer, at lastbilchaufførerne maksimalt må lave ophold på de statslige rastepladser i 25 timer. Og det har angiveligt presset chaufførerne ud på de kommunale rastepladser og lokale industriområder, som er ikke beregnet eller dimensioneret til længere ophold.

- Det er ikke fordi, vi anser det for at være vores opgave at løse det generelle problem, der er med især udenlandske chaufførers dårlige arbejdsforhold. Den del forventer vi, at lastbilbranchen og Folketinget sørger for at ordne i samarbejde med EU, siger Jan Petersen og fortsætter:

- Men når det er sagt, så skal vi hele tiden arbejde på at forbedre de vilkår, som Grenaa Havn opererer under. Og vi ønsker, at hele lastbilbranchen skal få ordnede forhold nær Grenaa Havn så man undgår, at chaufførerne langtidsparkerer på almene rastepladser, der tjener andre formål.

På forkant med Halmstad

En anden årsag til, at Norddjurs Kommune netop nu begynder at se på, hvordan man kan gøre sig selv mere attraktiv for lastbiler, er, at Stena Line i slutningen af 2019 forventes at skifte færgeruten Grenaa-Varberg ud med Grenaa-Halmstad. En ændring, som blandt andre Norddjurs Kommune forventer sig meget af.

- Når færgeruten til Halmstad kommer i stand, så udløser det jo ikke bare øget passagertrafik på personbiler. Det vil også komme til at udløse øgede godsoverkørsler. Derfor skal vi selvfølgelig kigge på, hvilke muligheder vi har for at styrke Grenaa Havn som erhvervshavn, siger Jan Petersen.

Tanken er, at man med etableringen af en kontrolleret langtidsparkeringsplads i Grenaa kan gøre færgeruten til Halmstad så attraktiv for transportvirksomhederne, at de vælger ruten over Grenaa frem for eksempelvis køreturen over Storebælt og Øresund, når de skal have fragtet gods til og fra Sverige.

Staten skal betale

Planen er, at selve langtidsparkeringsanlægget, som forventes at kunne komme til at koste i omegnen af 20 millioner kroner at etablere, skal finansieres via statskassen - uden omkostninger for Norddjurs Kommune. Nøjagtig ligesom det har været tilfældet med den nyindviede omfartsvej i Grenaa.

Desuden har Norddjurs Kommune allerede fundet den grund, hvorpå man overvejer at bygge den omtalte langtidsparkeringsplads. Der skulle efter alt at dømme være tale om en del af det areal, der ligger lige ud til omfartsvejen på Kattegatvej, og som kommunen købte tilbage fra finansmanden Karsten Ree tilbage i 2015.

- De kommunale erhvervsarealer, som vi påtænker at bruge til langtidsparkering, er i øjeblikket under plov. Derfor er det nu vores opgave at få arealerne vekslet til erhvervsaktiviteter, så vi kan bruge nogle af dem til formålet, siger Jan Petersen.

Det vides endnu ikke, hvornår en eventuel langtidsparkeringsplads nær Grenaa Havn vil kunne tages i brug.

Mekka for chauffører: Norddjurs vil give chauffører mulighed for lange pauser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce