Tavshed: Sådan gør man gymnasieelever HELT stille i 45 minutter - uden computer

1. abk på Grenaa Gymnasium har frilæsning, hvor de læser skønlitteratur uden forstyrrelser i 45 minutter en gang om ugen. Privatfoto

Tavshed: Sådan gør man gymnasieelever HELT stille i 45 minutter - uden computer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et nyt læseprojekt på Grenaa Gymnasium er studieforberedende og øger elevernes evne til at håndtere modgang og empatien overfor andre mennesker.

Grenaa: Førsteårseleverne i STX, HF og Pre-IB på Grenaa Gymnasium har siden efteråret oplevet, at én gang om ugen bliver der fuldstændig stille i klasselokalet. I 45 minutter siger ingen noget, og man hører ikke engang lyden af fingre, der bearbejder tastaturer. Men alle er aktive - de læser nemlig i en bog, de selv har valgt.

De fleste har taget en med hjemmefra. Det gælder også læreren. Det må ikke være lektier, det må ikke være tegneserier, og det skal være en fysisk bog af papir, helst skønlitteratur. Man må ikke lukke verden ude med musik i høretelefoner (medmindre man får en dispensation), for det skal være læsningen, man fordyber sig i.

Der er tale om Grenaa Gymnasiums frilæsnings-projekt, som er inspireret af et lignende tiltag på Rosborg Gymnasium i Vejle.

Ro og fordybelse er i læseprojektet på Grenaa Gymnasium to sider af samme sag, og det er en sidegevinst, som både lærere og elever sætter stor pris på. - De falder til ro og fokuserer, siger lærer Jakob Schouborg om elevernes reaktioner på læseprojektet. Her ses han sammen med dansklærer og studievejleder Søren William Johannesen, som står bag tiltaget på Grenaa Gymnasium.
Ro og fordybelse er i læseprojektet på Grenaa Gymnasium to sider af samme sag, og det er en sidegevinst, som både lærere og elever sætter stor pris på. - De falder til ro og fokuserer, siger lærer Jakob Schouborg om elevernes reaktioner på læseprojektet. Her ses han sammen med dansklærer og studievejleder Søren William Johannesen, som står bag tiltaget på Grenaa Gymnasium.

Forstå dig selv

Frilæsningen er tid og rum til en fordybelse, som står i kontrast til unges flimrede og hektiske hverdag, mener dansklærer og studievejleder Søren William Johannesen, som står bag tiltaget på Grenaa Gymnasium.

- Mange unge er ikke vant til at læse længere tekster. De læser stort set kun overskrifter og korte opslag på for eksempel sociale medier. Det styrker koncentrationsevnen og gør dem samtidig bedre til både at læse og til selv at formulere sig på skrift. Det er kompetencer, som de skal bruge til at gennemføre en gymnasial uddannelse, såvel som en videregående uddannelse. Frilæsning er med andre ord studieforberedende, siger Søren William Johannesen.

Frilæsningsprojektet handler også om at blive bedre til at forstå andre og sig selv.

- Når eleverne læser en roman, får de adgang til andre menneskers tanker og følelser. Skønlitteratur er formidling af livserfaringer, og erfaringer man får af at læse litteratur, er ikke ringere end ens personlige erfaringer. Derfor kan det at læse skønlitteratur styrke både elevernes evne til at håndtere modgang og kriser og øge deres evne til at kunne forstå andre mennesker, mener Søren William Johannesen.

Tavshed: Sådan gør man gymnasieelever HELT stille i 45 minutter - uden computer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce