Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Et fast håndtryk er vejen frem

Det er vigtigt, at man til en jobsamtale formår at hilse ordentligt - det vil sige at give et godt håndtryk og holde øjenkontakten. Konsulent Mariann Salskov (tv) viser mig hvordan.

Foto: Annelene Petersen

Et fast håndtryk er vejen frem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Efter at have tilbragt en dag som sommervikar i Kristelig Fagbevægelse gik jeg hjem med en ændret opfattelse af, hvad en A-kasse er for et sted. Det var slet ikke gråt og deprimerende, som jeg ellers havde forestillet mig. Tværtimod

Tænk sig at arbejde som jobkonsulent i en A-kasse. Et sted, hvor alle de medlemmer, der træder ind ad døren, kun kommer, fordi de er i en rigtig træls situation, og fordi de - groft - sagt, er blevet pålagt at møde op og tale med dig.

Og for slet ikke at tale om alle de cv-skrivningskurser, man som medlem skal trækkes igennem - om man vil det eller ej. Tak for kaffe.

Vind et rejsegavekort på 5.000 kroner
<p>Mange virksomheder har bedt om at få Sommervikaren på besøg, og du kan være med til at bestemme, hvem der skal have hjælp til en dags arbejde. <br /><br />Alle, der stemmer, er med i lodtrækningen om et <strong>rejsegavekort på 5.000 kroner</strong> fra Bravo Tours. Send en sms til 1929 med teksten »sommervikaren 1«, hvis det for eksempel er job nummer 1, du vil sende Sommervikaren ud i. </p>

<p></p>

<p><strong>SE ALLE JOB-KANDIDATERNE: <a href="/nyheder/vind-rejsegavekort-paa-5.000-hvor-skal-sommervikaren-arbejde" target="_new">HER</a></strong></p><br /><em>Det koster 4,50 kr. plus alm. sms-takst. Din stemme kan fortrydes jv. unwire.dk/fr. Konkurrencen arrangeres af Berlingske Media, Pilestræde 34, 1147 København K.</em><br /><p></p><p> </p><h2 class="mellemrubrik">Sådan får du Sommervikaren ud at arbejde for dig</h2><p>Send en mail med din begrundelse for, hvorfor du mener, at Sommervikaren skal ud at arbejde i lige netop din virksomhed, butik eller lignende en dag samt dine kontaktoplysninger til sommervikaren@bergske.dk</p><p>Læs mere på <a target="_blank" href="www.facebook.com/sommervikaren</a></p><p></p><p><strong><a" target="_blank">http://www.facebook.com/sommervikaren">www.facebook.com/sommervikaren</a></p><p></p><p><strong><a href="/nyheder/vind-rejsegavekort-paa-5.000-hvor-skal-sommervikaren-arbejde" target="_new"><br /></a></strong></p>

Ærligt talt var det den forestilling, jeg havde om A-kasser. Indtil for et par dage ­siden.

Jeg møder op i Kristelig Fagbevægelses (Krifa) afdeling i Randers. Det er afdelingschef Anders Madsen, der tager imod mig.

Jeg skal i dag prøve at sidde på begge sider af bordet. Først som deltager på et forløb for ledige og derefter som jobkonsulent.

Konsulent Mariann Salskov fra kursuscentret Learnmark Horsens Business Center har i dag ansvaret for et hold på 17 ledige.

Forløbet, jeg skal følge i dag, hedder »individuel kompetencevurdering«.

»Det går ud på, at deltagerne skal finde ud af noget om sig selv. Herefter vurderer vi, om de har de nødvendige ­ressourcer, der skal til, for at gå ud og få et job. Hvis ikke, kan vi eksempelvis anbefale dem et kursus,« forklarer hun.

Jeg bliver med det samme positivt overrasket, da vi går i gang. Emnet for dagens program er »kommunikation«. Fedt, tænker jeg. Det er da noget, jeg ved lidt om.

Mariann er fantastisk til at få holdet til at deltage ­aktivt. Hun er meget engageret og fortæller på en levende måde, og der opstår straks interessante diskussioner.

Jeg må indrømme, at hun har gjort mine forvent­ninger til skamme. Det er faktisk yderst spændende det her.

Efter frokost er det tid til at tage den anden kasket på. Nu skal jeg følge Lilli Munk og Karina Løvendahl, to af jobkonsulenterne i Krifa, og få et indblik i, hvad deres arbejde går ud på.

»Vi skal selvfølgelig kontrollere, men først og fremmest har vi et stort ønske om ­virkelig at hjælpe og være med til at gøre en forskel, for de her mennesker. For ­ek­sempel gør vi alt, hvad vi kan, indenfor lovens rammer selvfølgelig, for at der ikke ­bliver stoppet for pengene,« for­klarer Karina.

En ung fyr, der har været arbejdsløs siden januar, træder ind i lokalet. Han skal have en snak med Lilli om, hvordan det er gået for ham de seneste tre måneder.

»Jeg synes, det er håbløst. Det er begrænset, hvor meget man kan skille sig ud, når der også er 300 andre, der har søgt jobbet,« siger han.

Lilli foreslår, at de sammen laver en jobsøgningsplan, så han har et overblik over de fagområder, han er interesseret i.

Efter samtalen siger Lilli:

»Jeg kan ikke fremtrylle et job til ham, men i et mindste går han herfra lidt klogere og med nogle nye muligheder i bagagen.«