Direktør præciserer efter dødsulykke: Letbanetog bremser ikke automatisk

Letbanen har overdraget al materiale i form af data, video- og lydoptagelser til Havarikommissionen, der undersøger, hvordan dødsulykken på Djursland kunne ske. Foto: Per Øxenholt/Ritzau Scanpix

Direktør præciserer efter dødsulykke: Letbanetog bremser ikke automatisk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Systemet, der automatisk nødbremser letbanetoget ved stationer, findes ikke på frie strækninger.

TRUSTRUP: Efter dødsulykken ved en letbaneoverskæring ved Albøge på Djursland lørdag, hvor en norsk far og hans søn mistede livet, har det været diskuteret, hvorvidt en signalfejl kunne være skyld i ulykken.

Og borgere i lokalområdet har givet udtryk for bekymring for denne letbaneoverskæring på grund af sikkerheden, da flere har oplevet uregelmæssigheder i varslingssignalet.

Søndag slog Letbanedirektør Michael Borre fast, at hvis der var signalfejl ved ulykkesstedet, så ville systemet registrere det, og dermed automatisk nødbremse toget fra 75 kilometer i timen til 0 på meget kort tid.

Toget skal bremses manuelt

Den oplysning har flere kilder uafhængigt af hinanden sået tvivl om med oplysninger om, at letbanetoget ikke nødbremser ved en overkørsel på fri bane som overkørsel 102 ved Albøge.

Århus Stiftstidende har forholdt disse oplysninger for Letbane-direktør Michael Borre.

- Jeg har ikke fået udtrykt mig præcist nok i første omgang. Det er korrekt, at toget ikke nødbremser automatisk ved overkørslen ved ulykkesstedet. Når toget passerer et tændsted før overkørslen, så vil advarselssignalet gå i gang med lyd og blinkende lys i trekanterne. Letbaneføreren får så en tilbagemelding om, hvorvidt advarselssignalet virker. Hvis det ikke virker ved en overkørsel som den i Albøge, så skal letbaneføreren selv nødbremse toget. Det foregår altså manuelt ved disse overskæringer, og er det vi kalder en driftsbremsning.

- Har letbaneføreren på toget, der kolliderede med en personbil, lavet en manuel nødbremsning?

- Det er det for tidligt at sige noget om, det er noget Havarikommissionen kigger på. Hvad der kan være årsagen til ulykken, ved vi endnu ikke. Vi har overdraget al materiale i form af data, video-optagelser og lydfiler til Havarikommissionen, og så må vi afvente deres undersøgelse, siger Michael Borre.

Ingen tidshorisont på undersøgelse

Letbanedirektøren har efter ulykken set hændelsesoversigten, og han fortæller, at der ikke er registreret hændelser med nødbremsninger ved overkørslen i Albøge i de seneste to måneder.

- Vi er gået i gang med at tjekke data i Letbanens log for at se, om der skulle være registeret forhold, som der ikke er lavet hændelser på. Det kan vi sige noget om i løbet af nogle dage, håber vi.

Århus Stiftstidende var søndag i kontakt med lederen af jernbaneenheden hos Havarikommissionen, og han kan ikke give en tidshorisont på, hvornår undersøgelsen er afsluttet.

- Det er et kæmpe puslespil, hvor vi skal forsøge at lægge alle brikkerne. Så vi skal have gravet alt frem. Vi skal have tjekket log-udskrifter, vi skal have undersøgt overskæringen og planerne for ombygningen af overskæring, om det arbejde kan have haft nogen betydning. Alt skal undersøges, derfor kan jeg heller ikke sige noget om en tidshorisont. Vi ved aldrig, om ét spørgsmål åbner for en række nye spørgsmål, siger Bo Haaning og forklarer, at skulle der undervejs i undersøgelsen være indikationer på, at sikkerheden ikke er i orden, så melder Havarikommissionen straks ud om det, selv om undersøgelsen ikke er færdiggjort.

Direktør præciserer efter dødsulykke: Letbanetog bremser ikke automatisk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce