Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Dyr letbane uden passagerer: 100.000 kroner ud af vinduet om dagen

Letbanen i Aarhus har siden den planlagte åbning 23. september kørt uden passagerer for at høste erfaring. Men det koster mange penge. Foto: Henning Bagger

Dyr letbane uden passagerer: 100.000 kroner ud af vinduet om dagen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det koster en hel del penge om dagen, at have letbanen kørende. Penge, som ikke tjenes ind i billetindtægter, da letbanen ikke må køre med passagerer.

AARHUS: 100.000 kroner.

Det niveau ligger den daglige omkostning til lønkroner til letbaneførerne cirka i. Heri indgår også instruktører til uddannelse af letbaneførere og testkørere på de ydre strækninger.

Det viser et svar fra Teknik og Miljø til byrådsgruppen for Venstre. Svaret er forfattet af rådmand Kristian Würtz (S) og Luise Pape Rydahl, chef for byudvikling og mobilitet og kommer på baggrund af ni spørgsmål omkring Letbanen, som Venstres byrådsgruppe stillede i starten af november måned.

- Der er tale om rigtig mange penge, og det bunder i dårlig planlægning, lyder det fra byrådsmedlem Henrik Arens (V), der står som afsender af spørgsmålet.

Han mener, at man har været alt for optimistiske med hensyn til, hvornår letbanen kunne komme ud og køre.

Samtidig er han godt klar over, at man ikke kan begynde at fyre medarbejdere nu, for så at ansætte dem igen, når letbanen kommer i drift.

- Men vi må se på, hvem der har ansvaret. Det må der jo være nogen, der har, siger han.

Togleverandør rejser krav mod letbane for kontraktbrud

Dyr udskydelse af letbanestart

Letbanen skulle efter planen have påbegyndt sin kørsel 23. november, men det skete ikke på grund af manglende sikkerhedsgodkendelser. At letbanen stadig ses køre rundt i bybilledet skyldes, at kørslen opretholdes uden passagerer for at høste yderligere erfaring.

I Midttrafiks budget var indtægterne ved letbanen på den samlede strækning Odder-Aarhus-Skejby-Grenaa estimeret til 19,7 millioner. Men det var under forudsætning af, at letbanen ville have fuld drift på hele strækningen fra 1. oktober.

Udskydelsen af den nye trafikplan, som skulle være implementeret 26. november, koster 4,5 millioner kroner om måneden.

Man har tidligere regnet passagertallet til 11,5 millioner årligt, men det er senere blevet reduceret til ni millioner forventede passagerer årligt.

- Det er et stort fald, og en hurtig hovedregning siger man, at man kommer til at miste mange millioner på de godt 2,5 millioner færre passagerer, siger Henrik Arens.

Nogen må have ansvaret

I svaret fra Teknik og Miljø til Venstres byrådsgruppe står der, at 'omkostningerne ved at køre med letbanen er upåvirket af, at der ikke er passagerer i togene. Ekstraomkostningerne ved, at letbanen ikke må medtage passagerer, ligger på opretholdelse af busdriften.'

De 100.000 kroner om dagen er ikke til at komme udenom ifølge svaret til Venstres byrådsgruppe. Der står nemlig, at letbaneførerne er ansat af Keolis og at omkostningerne til dem derfor er upåvirkede af, om letbanen kører eller ej - og om der er passagerer med eller ej.

Hos Venstre forventer man ikke, at der er nogen, der påtager sig det økonomiske ansvar. Men man forventer, at der bliver taget ansvar for, at letbanen først kommer ud og køre med passagerer tre måneder efter planlagt åbning.

- Ansvaret må jo ligge et sted. Hvis man er chef, og fejler på så mange parametre, så skal man stilles til ansvar. Nogen må sætte sig sammen, og finde ud af, om ansvaret ligger hos Keolis eller Trafikstyrelsen, siger Henrik Arens.