Efter besparelser: Livstruet busrute får førstehjælp

Det bliver alligevel muligt at stige på bus 213 i fremtiden. Arkivfoto

Efter besparelser: Livstruet busrute får førstehjælp

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Region Midtjylland besluttede sidste år at skære finansieringen til en række busruter, heriblandt rute 213. Men ruten, der især fragter unge fra oplandet til uddannelser i Randers og Grenaa, er nu reddet. I stedet må bybussen i Grenaa slå bremsen i.

Djursland: Sidste år besluttede regionsrådet i Region Midtjylland at skære cirka 60 millioner kroner på den regionale finansiering af kollektiv trafik. Det gik især hårdt udover busruter i den i forvejen økonomisk pressede Norddjurs Kommune.

En af de ruter, der stod til at blive ramt af besparelserne, og måske endda helt nedlagt, var rute 213, der kører mellem Grenaa og Randers, med stop i blandt andet Vivild, Fjellerup og Glesborg. Ruten fragter dagligt mange børn og unge til og fra uddannelsesinstitutioner i både Randers og Grenaa.

Usikkerheden i lokalsamfundene har derfor været stor, siden besparelserne blev præsenteret. Men en enig kommunalbestyrelse i Norddjurs Kommune har nu besluttet at redde ruten.

- Det er en livsnerve for hele nordkysten, og en stor del af Norddjurs Kommune i det hele taget. Hvis ruten var blevet aflivet, kunne det potentielt ende med at affolke lokalområder for unge mennesker, da de simpelthen ikke ville kunne komme i skole. Det ville jo være meget sørgeligt, så jeg er glad for, at vi har fundet en løsning, siger formand i miljø- og teknikudvalget, Jens Meilvang (LA).

Halv drift i Grenaa

Pengene til at fastholde busrute 213 har man fundet i Grenaa. Bybussen i midtbyen vil således fremover køre omkring halvt så meget, som det i dag er tilfældet. Det betyder, at den fremover i myldretiden vil køre en gang i timen, i stedet for hver halve time. I tidsrummet mellem 9 og 15 vil telebybussen fortsat kunne anvendes, men skal dog bestilles senest 65 minutter før den ønskede afgang.

- Eksperterne har vurderet, at passagergrundlaget i bybussen i princippet stemmer okay overens med en enkelt afgang i timen. Men det er selvfølgelig en prioritering. Det er ikke sådan, at jeg sidder og klapper i hænderne, men det er den bedste løsning, vi har kunnet præstere på så kort tid, siger Jens Meilvang.

Han påpeger i den forbindelse, at det er vigtigt at huske, at det ikke er politikerne i Norddjurs Kommune, der i sin tid har valgt at trække tæppet væk under busrute 213.

Kapløb mod tiden

I øjeblikket er det endnu ikke klarlagt, præcist hvordan 213 kommer til at køre i fremtiden. De nye ordning træder i kraft 27. juli, og man er allerede i fuld gang med at planlægge ruterne. Jens Meilvang fortæller, at der bliver taget udgangspunkt i, at ruten primært er en busforbindelse til og fra uddannelsessteder.

- Det er først og fremmest en uddannelsesrute. Den skal så vidt muligt passe med de forskellige uddannelsessteders ringetider samt transitbussernes afgange. Så der venter et større logistik-arbejde. På sigt vil vi dog gerne udvide, så ruten også tjener andre formål, forklarer han.

Der er blevet spekuleret i, om usikkerheden omkring rute 213 har haft indflydelse på antallet af ansøgere på de gymnasiale uddannelser i Randers og Grenaa. Ansøgningsfristen var 1. marts, og Jens Meilvang lægger da heller ikke skjul på, at man har været fuldt bevidste om det aspekt.

- Vi har kæmpet mod tiden, og det her er virkelig det hurtigste, vi har kunnet gøre det. Normalt ville sådan en proces have taget meget længere tid. Faktisk tog vi stilling uden præcist at kende præmisserne. Men det lå fast, at økonomien var til det, og derfor valgte vi at gennemføre det, siger Jens Meilvang.

Efter besparelser: Livstruet busrute får førstehjælp

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce