Efter faldende besøgstal: Fregatten Jylland leder efter ny direktør

Her ses Lars H. Olsen, direktør for Fregatten Jylland, som netop er blevet opsagt. Han fratræder sin stilling med udgangen af april 2019, og fortsætter derefter som konsulent for Fregatten. Der har ikke ligget stridigheder eller skandaler bag opsigelsen, forklarer formanden, Tommy Bøgehøj, det er rent og skær et behov for fornyelse og forandring, der koster direktøren posten. Foto Michael Svenningsen

Efter faldende besøgstal: Fregatten Jylland leder efter ny direktør

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fregatten Jylland har de sidste 30 år oplevet et støt fald i antallet af gæster. Nu skal fortællingen og oplevelsen moderniseres, så Fregatten igen kan være med i kampen om gæsterne mod Aros og andre kulturinstitutioner.

AARHUS: Man skal holde sig skarp og på dupperne som kulturinstitution, hvis man vil være med i kampen om de østjyske gæster.

Det er noget Fregatten Jylland har måttet sande, efter dens besøgstal er gået fra cirka 250.000 til nu at være nede på 70.000 om året, fortæller formand Tommy Bøgehøj.

- Det er på cirka 30 år vi har set det fald, så nu er vi igang med en ny strategiplan for, hvordan vi kvalificerer og udvider oplevelsen for vores gæster, siger han.

Arealet udenom skibet og selve havneområdet, som på nuværende tidspunkt ikke bliver brugt til noget, skal tænkes med. Det giver nogle muligheder for at udvide oplevelsen af Fregatten Jylland, forklarer Tommy Bøghøj.

Det betyder, at der skal nye kompetencer til på direktørposten, og derfor har den nuværende direktør, Lars H. Olsen, og bestyrelsen lavet en gensidig aftale om fratrædelse med udgangen af april 2019. Han fortsætter som konsulent for Fregatten Jylland. Derfor leder fregattens bestyrelse nu efter en direktør, der har kompetencer som forandringsledelse indenfor kultur eller events - og en som kan udarbejde en strategi for at modernisere Fregatten Jylland uden at skibet mister sin historiske DNA, påpeger formanden.

- Personen skal gerne kunne fastholde Fregatten Jyllands røde tråd, samtidig med at vi forandrer og moderniserer den som kulturinstitution, siger han.

Skarp konkurrence

Fregatten Jylland satser på at kunne tiltrække flere gæster, men tør ikke satse på, at man skal op omkring de 250.000 gæster årligt igen. Mindre kan også gøre det, lyder det.

Hele nytænkningen af Fregatten kommer formentlig til at koste en del kroner, og derfor skal der søges en masse forskellige fonde, fortæller Tommy Bøgehøj.

Men det er nødvendigt at smide penge efter det, hvis de skal kunne konkurrere om turisterne og de østjyske gæsters opmærksomhed.

- Der er skarp konkurrence om gæsterne i Østjylland i dag, vi kæmper mod de andre museer som Aros og andre kulturinstitutioner, så vi skal i gang med at forny os for ikke at sakke yderligere bagud, siger Tommy Bøgehøj.

Efter faldende besøgstal: Fregatten Jylland leder efter ny direktør

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce