Folk klipper hegn op for at gå over sporet - men nu kommer letbanen med 100 km/t

Flere steder på Letbane-strækningen Aarhus-Grenaa har folk - mens banen har ligget mere eller mindre stille - lavet deres egne uatoriserede "overgange". Nu skrues farten op under testkørsler, og det er vigtigt at tage sig i agt. Foto: Aarhus Letbane

Folk klipper hegn op for at gå over sporet - men nu kommer letbanen med 100 km/t

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Letbanen skruer farten op til 100 km/t på Aarhus-Grenaa under testkørsler. Letbanen advarer derfor om at gå på uautoriserede trampestier og andre smutveje, som folk har lavet til smutveje, mens banen har ligget stille.

AARHUS/GRENAA: Selv om Letbanen tidligst kører med passagerer på Grenåbanen til marts 2019, går Letbanen nu ud med en kraftig advarsel til de mange folk, som har brugt skinnerne som en smutvej, mens den har ligget stille.

Letbanetogene kommer nemlig fra mandag morgen buldrende med 100 km/t under testkørsler.

Det kan skabe farlige situationer, fordi mange har på Aarhus-Grenaa strækningen ladet hånt om advarselsskilte og sågar klipper hegn op for at krydse banen som en smutvej. Det siger Aarhus Letbanes direktør, Michael Borre.

- Vi begynder at udføre dynamiske testkørsler på strækningen, hvor letbanetogene kører op til 100 km/t. Derfor er det vigtigere end nogensinde før, at andre trafikanter respekterer reglerne og udelukkende krydser Letbanen, hvor det lovligt og sikkert. Det er især farligt at benytte de uautoriserede trampestier, der findes alt for mange steder langs banen, siger Michael Borre.

Vi er en smule rystede over, hvor mange steder folk lader hånt om skilte og hegn. Det er ikke alene hærværk at klippe hegn over, det er også farligt og uforsvarligt. Letbane-tog er både hurtige og lydsvage, så vi må indtrængende appellere til, at man udelukkende krydser skinnerne på steder, hvor der er markerede og lovlige overgange. Sådanne overgange findes over alt langs med banen, så der er ingen undskyldning for at tage chancen
Michael Borre, direktør, Aarhus Letbane

Hegn er klippet op - og andet hærværk

Inden testkørslerne har Aarhus Letbane nøje gennemgået strækningen mellem Grenaa og Østbanetorvet i Aarhus. Flere steder er der uautoriserede stier, hvor fodgængere og cyklister krydser skinnerne. Nogle af disse steder er hegn blevet flyttet eller klippet op, så man kan krydse baneterrænet.

- Vi er en smule rystede over, hvor mange steder folk lader hånt om skilte og hegn. Det er ikke alene hærværk at klippe hegn over, det er også farligt og uforsvarligt. Letbanetog er både hurtige og lydsvage, så vi må indtrængende appellere til, at man udelukkende krydser skinnerne på steder, hvor der er markerede og lovlige overgange. Sådanne overgange findes overalt langs med banen, så der er ingen undskyldning for at tage chancen, siger Michael Borre.

Inden testkørslerne indledes, er både de usikrede overgange og uautoriserede stier blevet markeret med tydelige advarselsskilte.

Mandag 8. oktober intensiveres testkørslerne så af letbanestrækningen mellem Grenaa og Aarhus. Hastigheden øges til 100 km/t, så det bliver ekstra vigtigt kun at benytte markerede og sikre overgange, advarer Letbanen.

Hidtil har der været kørt med højst 20 km/t for blandt andet at teste afstande mellem letbanetogene og faste genstande som perroner, skilte og master på strækningen. Men nu sættes farten altså betragteligt op.

Testkørsler sker en måned frem

Hvor veje krydser Letbanen, spærres overkørslerne midlertidigt af, mens letbanetogene passerer. De midlertidige afspærringer vil lukke overkørslerne for trafik i et tidsrum på mellem 5 og 15 minutter. For at minimere generne for øvrige trafikanter vil Aarhus Letbane så vidt muligt undgå at lukke overkørsler i myldretiderne, skriver letbanen i en pressemeddelelse.

Testkørslerne vil både foregå om dagen og natten og forventes at være sluttet midt i november.

De dynamiske testkørsler bruges blandt andet til at teste letbanetogenes ATP-system (Automatic Train Protection), der bremser letbanetoget, hvis letbaneføreren kører for hurtigt eller overser signaler. Kommunikationen mellem letbanetog og passagerinformation på alle perroner prøves også af.

Testkørslerne er en af forudsætningerne for at opnå godkendelse af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til at køre med passagerer på strækningen mellem Grenaa og Aarhus.

Efterfølgende skal der udføres sporarbejde, mens letbaneførerne også skal læres op, inden strækningen kan godkendes til kørsel med passagerer.

Samtidig testkøres strækningen mellem Lisbjerg og Lystrup, der skal godkendes i samme ombæring som strækningen til Grenaa. Når begge strækninger er godkendt, vil hele Letbanens etape 1 på i alt 110 kilometer være åben for passagerer, skriver Aarhus Letbane, der tidligere har meldt ud, at det vil ske i marts 2019.

Folk klipper hegn op for at gå over sporet - men nu kommer letbanen med 100 km/t

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce