Fremtidens bustrafik formes ved forhandlingsbordet

Der kan blive længere mellem de traditionelle busstoppesteder. Til gengæld arbejder Region Midtjylland og kommunerne med at finde nye former for kollektiv trafik til især landområder. Arkivfoto: Martin Ballund

Fremtidens bustrafik formes ved forhandlingsbordet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Region Midtjylland og kommuner forhandler med blandt andet et mål om at få mest ud af skattekronerne. Mulighederne for at lave nye former for kollektiv trafik endevendes.

ØSTJYLLAND: Hvordan skal fremtidens kollektive trafik se ud - og hvem skal betale?

Det er to af de centrale spørgsmål, som Region Midtjylland og blandt andre de østjyske kommuner i øjeblikket forhandler om.

- Det handler om at gentænke hele den kollektive trafik og få mest for skattekronerne. Region Midtjylland vil fortsat løfte de ruter, som bringer passagerer på tværs af kommunegrænser. Men kommunerne skal i højere grad tage ansvar for de lokale ruter, der blandt andet fungerer som fødelinjer til trafikale knudepunkter samt tog og letbane, siger kontorchef Henning Salling fra regionens afdeling for mobilitet og økonomi.

Sagen kort
Region Midtjylland fastlægger serviceniveauet og finansierer den regionale bustrafik. Kommunerne har ansvaret for den lokale bustrafik, handicapkørsel og flextur. Trafikselskabet Midttrafik koordinerer og planlægger trafikken, fastlægger takster og billetsystemer.På grund af stigende omkostninger til Region Midtjyllands kollektive trafik blev der i 2017 sat gang i en spareøvelse for at reducere omkostningerne til regional buskørsel med ca. 40 millioner kroner. Arbejdet med besparelserne blev imidlertid udskudt til i år, så siden foråret har regionen igen arbejdet med sagen.

I forbindelse med spareøvelsen har Region Midtjylland og Midttrafik udarbejdet et omfattende materiale. Det bruges blandt andet i aktuelle forhandlinger med de midtjyske kommuner om fremtidens busdrift.

Der skal senere gennemføres en høring, hvor foreninger, organsationer og borgere får mulighed for at komme med kommentarer til regionens udspil til busbesparelser. Den endelige vedtagelse af besparelserne sker formentlig i efteråret.

Nye løsninger

Region Midtjylland er i forhandlinger med blandt andet Syddjurs Kommune.

Syddjurs-borgmester Ole Bollesen (S) ser muligheder for at finde nye løsninger ved hjælp af eksempelvis mere fleksibel kollektiv trafik.

- Det kan være i form af mindre busser, som passagerne skal ringe efter - såkaldte tilkaldebusser. Overordnet er det mit håb, at borgerne ikke kommer til at opleve store forringelser. Men der vil komme nye former for offentlig transport, vurderer Ole Bollesen.

Borgmesteren vil ikke forholde sig til økonomien bag fremtidens busdrift på Syddjursland.

- Vi er midt i en forhandling og arbejder på at finde en løsning, understreger han.

Fremtidens bustrafik formes ved forhandlingsbordet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce