Noget der duer: Øl og kopimusik i stride strømme

Gammel dansk rock a la Shu-bi-dua og Kim Larsen vækker lykke i ølteltet på Pustervig Torv. Fotos: Flemming Krogh

Noget der duer: Øl og kopimusik i stride strømme

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lydtæppet til en slentretur gennem Aarhus i festugen er hit efter hit fra rockens guldalder.

AARHUS: På Aarhus Teater er publikum på vej op ad trappen. Håret er sat, tøjet er smart og en duft af parfume anes.

Man skal se Det kongelige Teaters gæstespil "Scener fra et ægteskab" med Stine Stengade og Morten Kirkskov.

I ølteltet på Pustervig Torv er stilen mere - skal vi kalde den casual - med mænd med seler til at holde cowboybukserne oppe og kvinder i meget stramme t-shirts med pailletter.

En sanger med kasket åbner munden lige så højt som manden, der har skrevet den sang, han synger:

"Rita du er dejlig. For evigt min. Og hvis du ikke vil ha' mig. Er du alligevel min."

I Aarhus Festuge har det alle dage været et skudsikkert koncept for et øltelt:

Hyr et kopiband - en levende jukebox - der kan spille Kim Larsen-sange, Chuck Berry-sange, Eric Clapton-sange og alle de andre million-sælgende supersange fra rockens guldalder.

Så strømmer århusianerne til. Med garanti. Og da tørsten skal slukkes, er der penge at tjene.

det bedste er, når man kommer til Pustervig Torv, for her møder man altid nogen man kender.
Mikkel Rasmussen, festuge-deltager
En tæt dans til tonerne af tung sydstatsrock i det irske telt på Banegårdspladsen.
En tæt dans til tonerne af tung sydstatsrock i det irske telt på Banegårdspladsen.

En ren hitparade

Derfor er en aftenslentretur gennem byen en ren hitparade.

Den begynder ved det irske telt på Banegårdspladsen. Her er Århus Stiftstidende nærmeste nabo og ikke et ondt ord om "Whiskey in the Jar", men at høre den fire eller fem gange på en aften er måske lige i overkanten.

Så det er såmænd helt rart, at denne aftens kopiband lader irsk folkemusik være irsk folkemusik og i stedet kaster sig over Lynard Skynards tungt gyngende sydstatsrocker "Sweet Home Alabama".

Næste nummer, vi skal høre, er også fra Guds eget land. Og også fra rockens absolutte guldalder i Guds eget land.

For på Telefontorvet er der strøm på to Fender-guitarer, og kopibandet her leverer en mere end godkendt udgave af Creedence Clearwater Revivals "Lookin' out My Backdoor" fra gruppens 1970-album "Cosmo's Factory".

På Pustervig Torv har den kasketkronede sangere kastet sig over Shu-bi-dua:

"Nam bør danses med en partner/Musikken er den gamle gartner/og en to tre så går det løs/Hop op på ryggen af din tøs".

Så enkelt kan det også gøres. Eric Claptons sørgmodige
Så enkelt kan det også gøres. Eric Claptons sørgmodige "Tears in Heaven" på en taburet i aftensol på Lille Torv.

De eneste shubber der du'r

Ude på torvet står Rikke Cecilie Eriksen og Mikkel Rasmussen. Begge født i Aarhus for 24 år siden.

Smilene er brede og Mikkel Rasmussens øjne stråler bag solbrillerne.

- Jeg elsker Shu-bi-dua. Ja, gammel dansk rock i det hele taget, smiler han, mens Rikke fortæller, at hun er mere til Kim Larsen.

Parret er enige om, at essensen af en festuge i Aarhus, det er sådan en slentretur gennem byen til lyden af alle favoritterne.

- Og det bedste er, når man kommer til Pustervig Torv, for her møder man altid nogen man kender. Men ofe er det nogen, man ikke havde regnet med at se. Det er godt, siger Mikkel Rasmussen.

Han synes, at festugen i år har fundet det helt rigtige mix mellem finkulturen og det mere folkelige islæt, som ølteltene og kopibandene repræsenterer.

- Det bedste ved festugen? Det er at gå rundt i byen og høre musik og møde nogen, man kender, synes Mikkel Rasmussen og Rikke Cecilie Eriksen.
- Det bedste ved festugen? Det er at gå rundt i byen og høre musik og møde nogen, man kender, synes Mikkel Rasmussen og Rikke Cecilie Eriksen.

Fin go folkelig festuge

Og hvordan festugen håndterer det fine og det folkelige er en diskussion, der er nogenlunde lige så gammel som festugen selv.

Hvis der forekommer at være flere øltelte i festugedirektør Rikke Øxners tid end i hendes umiddelbare forgængeres embedsperiode, så er det næppe tilfældigt.

I en guide til Aarhus, udgivet af JP Aarhus, siger Rikke Øxner sådan her:

- Der er ikke mange begivenheder i Danmark, festivaler eller festugen, der ikke har et sted, hvor man kan høre lidt musik og få en øl, hvis det er det, man har lyst til. Jeg er også ret sikker på, at hvis man tror, at, folk enten er til kunst og teater eller til øl og festmusik, tager man fejl.

Så lur os om ikke publikummet på Aarhus Teater skal ud at have sig en øl eller to, når de har klappet Stine Stengade og Morten Kirkskov af scenen.

Noget der duer: Øl og kopimusik i stride strømme

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce