Tilhængere af blå busser: Kan regionens opsigtsvækkende tal virkelig passe?

Er det fair at sammenligne regionens udgifter ved busdriften i Syddjurs og Struer kommuner? Det mener protestbevægelsen "Bevar Vores Busser" ikke. Arkivfoto

Tilhængere af blå busser: Kan regionens opsigtsvækkende tal virkelig passe?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bevar Vores Busser sætter store spørgsmålstegn ved oversigt over regionens udgifter til busser i de midtjyske kommuner. Ifølge kontorchef i regionen er tallene brugbare til at illustrere store forskelle mellem vest til øst i Midtjylland.

ØSTJYLLAND: Stor undren.

I protestbevægelsen Bevar Vores Busser er det reaktionen på Region Midtjyllands oversigt over de regionale udgifterne til busdriften fordelt på kommuner i forhold til indbyggertallet.

Ifølge oversigten er de blå busser i Syddjurs, Norddjurs, Favrskov og Odder kommuner de dyreste at holde kørende i. I det hele taget er busdriften i den østlige del af regionen markant dyrere end i Vestjylland.

- For mig at se mangler der simpelthen sammenhæng i tingene. Er det virkelig fair at sammenligne regionens bustrafik i Skive Kommune med driften af busserne i en storby som Aarhus? Desuden kan faktorer som togbetjeningen variere utroligt meget fra kommune til kommune. Politikerne i regionen skal virkelig passe på med at konkludere noget på baggrund af de tal, vurderer Martin Godsk, initiativtager og talsmand i Bevar Vores Busser.

For mig at se mangler der simpelthen sammenhæng i tingene. Er det virkelig fair at sammenligne regionens bustrafik i Skive Kommune med driften af busserne i en storby som Aarhus?
Martin Godsk, Bevar Vores Busser.

Brugbare tal

Oversigten over Region Midtjyllands udgifter til de blå busser er lavet på opfordring af regionsrådet.

Ifølge kontorchef Henning Salling fra regionens afdeling for mobilitet og økonomi er tallene brugbare i arbejdet med at finde busbesparelser for 40 millioner kroner.

- Oversigten fortæller troværdigt om en stor variation fra kommune til kommune i regionens udgifter til buskørsel. Tallene tager højde for en række faktorer, men på enkelte punkter har vi mødt udfordringer. Eksempelvis har vi ikke adgang til passagertal for den statslige togdrift, så det element indgår ikke, siger Henning Salling.

Tallene fortæller om nettoudgiften til buskørsel per indbygger i regionens kommuner i 2016.

Det vil sige, at indtægterne er fratrukket udgifterne.

Dog har regionen ikke medregnet de såkaldte støttefunktioner til administration, udstyr til billetsalg og andet.

Tilhængere af blå busser: Kan regionens opsigtsvækkende tal virkelig passe?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce