Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Advarsel på forhånd: Broarbejde bliver støjende og trafikken langsommere

Mandagen efter vinterferien går broarbejdet i gang på Viborgvej. En sag som Malte Larsen (S) har fulgt tæt, og en sag, som berørete naboer er træt af. Arkivfoto: Annelene Petersen

Advarsel på forhånd: Broarbejde bliver støjende og trafikken langsommere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Banedanmark går nu i gang med at skifte broerne ved Parkboulevarden og Viborgvej ud, og det kan ikke ske, uden at det kan ses og høres i omegnen og også mærkes på trafikken, advarer den statslige styrelse.

Randers: Der har et stykke tid været arbejdet med de indledende forberedelser til at udskifte de to broer over banelegemet i Randers. Og nu begynder det egentlige arbejde med at udskifte de to centrale broer på Parkboulevarden og Viborgvej, oplyser Banedanmark. Broarbejdet udføres for at gøre plads til det kommende kørestrømsanlæg i forbindelse med at togdriften skal elektrificeres.

Mens broarbejdet foregår, vil det være muligt at passere broerne i stort set hele perioden, men arbejdet kommer til at støje en del, advarer Banedanmark. - Vi kan desværre ikke ombygge broerne, uden at det kommer til at kunne ses og høres. Det vil være muligt at komme over broerne i stort set hele anlægsperioden, men trafikken kan ikke afvikles helt så smidigt, som normalt. Og når vi rammer spuns og spunsplader i jorden, så støjer det, siger projektleder Martin Friis, Banedanmark.

Broarbejde på Parkboulevarden og Viborgvej
I de kommende år sætter Banedanmark strøm på jernbanen mellem Aarhus og Lindholm, og for at der kan blive plads til kørestrømsanlægget, er det nødvendigt at hæve en række broer på strækningerne. To af disse broer, Parkboulevarden og Viborgvej i Randers, står nu for tur, og mandag 19. februar begynder arbejdet med at udskifte de to broer for alvor.

Elektrificeringen af strækningen fra Aarhus til Lindholm er en del af Banedanmarks elektrificeringsprogram, der skaber rammerne for en langt mere moderne jernbane med billigere og mere stabil drift samtidig med, at det gavner miljøet, lyder det fra Banedanmark.

Kompliceret og støjende arbejde

Broen, der fører Viborgvej over jernbanen, bliver hævet 1,4 meter. På den nye bro etableres kørebane i ni meters bredde, to cykelstier og to fortove og lysregulering. Den nordlige del af den nye bro bliver bygget først og skal så fungere som vej, mens den eksisterende bro rives ned, og den største del af den nye bro bygges. Byggeriet af den nordlige del af broen foregår fra februar til juni, og i den periode vil der blive rammet spunsvægge og pæle. Der vil samtidig blive bygget en midlertidig vej henover det nuværende stadionareal, så trafikken omlægges i perioden, hvor den største del af den nye bro og vejanlægget skal anlægges. Det kommer til at foregå i juni, oplyser Banedanmark.

Parkboulevarden bliver spærret

Brodækket vil blive lagt på plads i september måned 2018, og det nye vejanlæg anlægges i løbet af efteråret. Broen, der fører Parkboulevarden over jernbanen, skal rives ned, og der bygges en ny bro. På broen etableres seks meter kørebane, to cykelstier og to fortove. Her er anlægsperioden fra januar 2018 til maj 2019.

I perioden fra juli til november 2018 vil Parkboulevarden være spærret for trafik. Parkboulevarden vil være mulig at passere for cyklende og gående fra begyndelsen af august 2018. Banedanmark vil fortsat være i tæt dialog med kommunen og de naboer, der for alvor bliver berørt af arbejdet, lyder det fra den statslige styrelse. Der er tale om to trafikerede broer, hvor der hvert døgn passerer henholdsvis 15.000 og 3500 biler. Det vil være muligt at komme over broerne i stort set hele ombygningsperioden, og på intet tidspunkt vil de to broer være spærret samtidig. Togtrafikken bliver for alvor berørt til sommer, når sporet vil være spærret i otte uger i perioden fra den 30. juni til den 26. august.

Derudover er der en række mindre spærringer i togtrafikken fra slutningen af februar frem til sommeren 2018.

Som rejsende kan man med fordel holde sig opdateret via rejseplanen.dk

Advarsel på forhånd: Broarbejde bliver støjende og trafikken langsommere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.