Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Ankersen: Min opgave at veksle i ledelsesstil

Firmaet mantra er: Fokus og målrettet indsats giver resultater. Foto: Lars Rasborg

Ankersen: Min opgave at veksle i ledelsesstil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Thomas Ankersen er leder i Nybolig Bjørn & Ankersen Randers. Her er han leder for to meget forskellige medarbejdertyper. Dette stiller visse krav til den 42-årige leder, som må målrette sin ledelse til den medarbejdertype, han har med at gøre.

Randers: At være leder i den bedst sælgende mæglerforretning i byen handler i høj grad om at kunne veksle mellem flere typer af ledelse. Der er nemlig to helt forskellige typer af medarbejdere i en sådan virksomhed.

- Vi er en branche med to typer folkefærd. Den ene er mæglerne, som er sælgerne. De er ofte meget ustrukturerede og lever livet med mobilen i hånden. Overfor dem skal man køre en meget direkte ledelsesform. Den anden type er dem, der sidder i backoffice. De sidder på kontoret og laver al papirarbejdet. De er meget strukuturerede og sørger for, at verden hænger sammen, mens sælgerne er ude i verden. Overfor dem er det nødvendigt at køre en mere rummelig ledelsesstil, lyder det fra indehaver af Nybolig Bjørn & Ankersen Randers, Thomas Ankersen.

Det bliver derfor en af hans vigtigste ledelsesopgaver at tilpasse sin ledelsesstil til den enkelte medarbejder.

- Jeg er jo hele tiden det samme menneske, men det er min opgave at varierere min lederrolle, siger han.

Mads Rossen Jakobsen leder med en positiv ånd

Tal og mennesker

Thomas Ankersen kom ind i Nybolig i Randers i år 2000. Tre år senere købte han sig ind i virksomheden og i 2008 indgik han et makkerskab med Christian Bjørn og Nybolig Bjørn & Ankersen Randers blev en realitet.

Han har altid haft en kærlighed til tal. Derfor tog han også en uddannelse som bogholder, men der manglede noget.

- Jeg var glad for tallene, men jeg manglede kontakt til mennesker. Derfor kunne jeg ikke finde mig helt til rette i faget, fortæller han.

Det var hans far, der foreslog ham at forsøge sig som mægler. Forslaget lå ikke længe på lager hos Thomas Ankersen, før han valgte at smutte til Hobro, hvor der var et arrangement om branchen.

-Allerede på vej hjem i bilen var jeg sikker på, at det skulle være min levevej. Her kunne jeg kombinere tallene med mennesker, siger han og afslører, at han endnu ikke har nået at fortryde valget.

- Noget af det, der er fedt ved branchen, er, at man er med til at hjælpe folk i nogle af deres vigtigste beslutninger. Der er rigtig meget psykologi i det, for man er jo både med, når folk skal sælge af glade og af triste årsager. I alle tilfælde handler det om, at få folk godt videre.

Thomas Ankersen er født og opvokset i Randers, men valgte alligevel at starte sin karriere som ejendomsmægler i Aarhus.

- Dengang var det i Aarhus, tingene skete. Derfor ville jeg være der, siger han.

Da han nogle år senere fik muligheden for at vende hjem til Randers som ejendomsmægler, var han ikke i tvivl om, at det var det, han skulle.

- Branchen er meget præget af netværk og relationer. Det havde jeg jo allerede i Randers, og derfor havde jeg gode chancer for at klare mig godt her, lyder det fra Thomas Ankersen.

I Randers fik han kontakt til en meget bredere kundegruppe end han havde haft i Aarhus, og i dag sælger han både dyre og billige huse, ligesom det også bliver til en del lejligheder.

Altid en åben dør

Med to så forskellige medarbejdertyper som papirnusserne i backoffice og sælgertyperne i mæglerdelen, handler det om at få dem til at arbejde sammen. Det gør Thomas Ankersen ved at køre en flad organisation, hvor alle kan få ordet.

- Vi har mange yngre mennesker ansat, og det er vigtigt, at de alle bliver hørt og får lov at sige deres mening. Men på samme tid er det også vigtigt, at de er klar over, hvem der bestemmer. Det er en vigtig balancegang, siger han og fortsætter:

- Vi skal som ledere hele tiden vise, at begge dele af virksomheden er lige vigtige. For os handler det også om at gøre de to grupper til en del af hinandens verdener.

Derfor bliver der holdt morgenmøder hos Nybolig Bjørn & Ankersen Randers. Sælgerne har et morgenmøde hver dag og en gang om måneden bliver der holdt et møde for alle medarbejderne. Disse møder er kommet i stand efter ønske fra backoffice.

Af de to ledere er det Thomas Ankersen, der tager sig af den administrative del. Derudover har han også meget personaleledelse. Også her praktiserer lederen en ledelsesform, hvor medarbejdernes er vigtige.

- De ved, at min dør altid står åben. De kan altid komme ind med forslag eller til en snak. Medarbejderne ved, at det værste der kan ske, er at de kan få et nej, siger han.

Mod strømmen i krisen

Da krisen ramte Danmark i 2008, var mæglerbranchen en af de brancher, der blev hårdt ramt. Mange drejede nøglen om og endnu flere skar virksomheden helt ind til benet. Hos Nybolig Bjørn & Ankersen Randers valgte man en anden vej.

- Vi gik ud og investerede i andre forretninger, som vi hjalp i gang igen, hvorefter vi solgte dem videre. Det gav os nogle muligheder, som mange andre ikke havde, fortæller han.

Men det var ikke en ren dans på tornefri roser i krisetiden for den menneskeglade ejendomsmægler.

- I den tid brugte jeg rigtig lang tid på papirarbejde, og jeg var sjældent ude i marken for at sælge huse, siger han og erkender, at det var et stort savn.

- Selvfølgelig var det et savn. Det var jo grunden til, jeg blev mægler. Jeg bruger normalt 80 procent af min tid som mægler og 20 procent på administration. Derfor var det en noget anden virkelighed, der ramte mig dengang, husker han.

En livsstil

Thomas Ankersen er ikke bare mægler i hverdagene fra 9-16. Det er der, ifølge ham selv, ikke nogen mæglere der er.

- Jeg går ikke op i arbejdstider. Jeg lever jo af min hobby. Derfor flyder arbejde og fritid ofte sammen. Det er en livsstil at være ejendomsmægler. Det bliver det nødt til at være, siger han og fortsætter:

- Faktisk tror jeg, det er farligt og stressende, hvis det ikke er en livsstil. Så brænder man ud. Derfor er det vigtigt at gøre unge mæglere, der søger job, opmærksomme på, at det er en livsstil.

De ord lyder næsten forbudt i en tid, hvor familie og fritid fylder mere og mere, men for Thomas Ankersen handler det alene om prioritering.

- Der skal jo være en balance mellem familie og job. Ellers fungerer ingen af delene. Jeg prioriterer privatlivet, så jeg ikke misser noget af det, der er vigtigt. Jeg har for eksempel aldrig misset en skole hjem samtale, og jeg har aldrig misset en af min søns fodboldkampe eller min datters tenniskampe, siger han og indrømmer, at der til gengæld er andre ting, han vælger at droppe.

I dag går datteren Caroline på 16 år på efterskole i Nordjylland, mens sønnen Mads på 13 går på Søndermarkskolen. Hans kone Lotte Haun Ankersen underviser på Tradium.

Thomas Ankersens fritid står i fodboldens tegn. Han er holdleder på sin søns hold i Vorup FB og flere weekender foregår på Bionutria Park, da han er glødende randersfan. Men det er ikke kun de lokale blåklædte drenge, han følger på grønsværen.

- Jeg er også glødende arsenalfan og tager gerne en årlig tur til London for at se en kamp. Kærligheden til Arsenal stammer tilbage fra Tipslørdag, da David Seaman var målmand og Ian Wright angriber, lyder det næsten drømmende fra ejendomsmægleren, inden han bliver ført tilbage til virkeligheden.

Hvem vil du sende lederstafetten videre til?

- Jeg vil gerne sende den videre til Jeanette Omann. Jeg har fulgt serien, og jeg synes, den trænger til et kvindeligt islæt. Jeg er imponeret over, at hun kan finde tid til at være leder i et så succesfuldt firma, mens hendes mand er borgmester. Det må kræve et helt særligt koordineringsprogram for at få det til at hænge sammen. Det vil jeg gerne høre lidt om, siger han.