amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Anmeldelse: Enestående koncertoplevelse med PJ Harvey

PJ Harvey på scenen i Randers. Foto: Annelene Petersen

Begejstringen var enorm i Værkets propfyldte "Store Sal"

Anmeldelse: Totalt udsolgt - og de 1000 billetter blev solgt i løbet af få minutter. Det var situationen, da Værket i et samarbejde med Randers Ugen og "Live Nation" offentliggjorde, at det helt store internationale navn, PJ Harvey, kom til byen mandag aften i festugen.

Af samme grund var forventningerne tårnhøje, da den engelske stjerne og hendes ni musikere indtog scenen - marcherende ind fra venstre i deres hel egen lukkede og andægtigt messende verden, mens de samstemmende fremførte indledningsnummeret "Chain Of Keys". Kursen var lagt, og vi var allerede indfanget i det helt specielle, dybt originale og stramt koreograferede PJ Harvey-univers. Tendensen fortsatte i "The Ministry Of Defence" med det overvældende lydbillede, hvor den tunge og insisterende rytmiske puls gik lige i mellemgulvet.

Og midt i det hele stod PJ Harvey, som på den ene side uundgåeligt tiltrak sig publikums store opmærksomhed men som samtidig selv var bevidst om at agere tilbagetrukket bandleder. Hun var som musikerne klædt helt i sort, og den meget æstetiske sceneopbygning var præget af få og simple virkemidler med et statisk lys. Ingen unødvendige forstyrrelser. Og det virkede som bare pokker. Sjældent - om nogensinde før - har undertegnede anmelder mødt et så koncentreret, fokuseret og nærmest hengivent publikum. Der var selvfølgelig applaus efter de enkelte numre, men ellers var stilheden udtalt. Det var som at være i teatret...

PJ Harvey har udsendt ni albums, og der var smagsprøver fra mange af disse. Helt som forventet var det dog numrene fra 2016-udgivelsen "The Hope Six Demolition Projekt" og "Let England Shake" (2011), der spillede hovedrollen. De fleste med et politiserende budskab - udtrykt via personlige refleksioner. PJ Harvey er dog ingen dogmatiker, sagde ingenting mellem numrene og lod i stedet de enkelte sange tale deres eget helt tydelige sprog.

Velklingende NOAH på Værket

Store kontraster

Koncerten var musikalsk præget af store kontraster, variation og nuancerigdom - fra det insisterende, til det rolige og til det møgbeskidte med vrængende guitarer og saxofoner. Musikerne var meget dygtige og konstant i gang. Det virkede fantastisk, at de alle var udstyret med en mikrofon - og at de alle kunne synge. De to stående trommeslagere leverede den bærende rytmiske puls, hvor de håndbetjente stortrommer arbejdede unisont - med en imponerende præcision. De øvrige instrumenter fulgte med - meget tight og virkningsfuldt. Hvor var det dog vildt...

"River Anacostia" afsluttede koncerten efter halvanden time - med en fantastisk originalitet i sangforedraget. Publikums begejstring var overvældende, og det blev til et par ekstranumre, inden vi alle kunne vandre ud i det lune aftenvejr - en suveræn koncertoplevelse rigere. Dybt originalt - uden at det blev for meget. PJ Harvey er sin helt egen - og tak for det!

Randers Ugen 2017. Den anmelderroste verdensstjerne PJ Harvey giver én koncert i Danmark i 2017, og det bliver her på Værket. Foto: Annelene Petersen

Koncert, Værket, mandag aften d. 14. august

PJ Harvey: Polly Jean Harvey (sang og saxofon), John Parish (guitar, kor), Mick Harvey (bas, keyboard, kor), Jean-Marc Butty (trommer, kor), Terry Edwards (saxofon, kor), James Johnston (keyboard, kor), Alain Johannes (guitar, keyboard, kor), Kenrick Rowe (percussion, kor), Enrico Gabrielli (klarinet, kor), Alessandro Stefana (guitar, kor).

Sætliste: Chain Of Keys, The Ministry Of Defence, The Community Of Hope, Shame, All And Everyone, Let England Shake, The Words That Maketh Murder, The Glorious Land, The Devil, Dear Darkness, White Chalk, In The Dark Places, The Wheel, The Ministry Of Social Affairs, 50 ft Queenie, Down By The Water, To Bring My Love, River Anacostia - Ekstra: Highway 61 Revisited, The River.

Se flere billeder fra koncerten her