Anmeldelse: Schuberts Forellekvintet er et sikkert trækplaster

Gæste­pianisten var den japanske prisvinder Aya ­Tominaga ? og hendes spil var vidunderligt.

Sådan blev det også i onsdags, da Randers Kammerorkester opførte dette komponistens bedst kendte kammermusikværk.

Randers Kammerorkesters præstation viste, hvor berettiget publikums trofaste kærlighed til denne musikalske perle er. Schubert var kun 22 år gammel i 1819, da han skrev kvintetten - og hvor mange gange man end har hørt den, bliver man stadig slået af hans usvækkede inspiration, subtile behandling af temaerne, følsomme modulationer, originalitet i behandlingen af de forskellige instrumenter og vidunderlige sans for melodier og harmoni. Der findes ikke ét tomt moment i dette forholdsvis lange værk.

Det indtryk, man endnu en gang har fået af værket, skyldes også uden tvivl den fremragende opførelse. Den kunne ikke have været bedre. Eftersom kvintetten bygger på dialogen mellem klaver og strygere - klaveret giver den en speciel dimension - spiller klaveret en nøglerolle. Gæstepianisten var den japanske prisvinder Aya Tominaga - og hendes spil var vidunderligt. Fra den første tone, hun slog, var man klar over hendes blændende kvalitet. Man blev kaldt til at lytte, for her blev der sagt noget vigtigt. Alt var fuldt af liv, indholdsrigt, glansfuldt, formfuldendt og følsomt nuanceret. Sammen med strygerne fik hun Schubert til at lyde, som han fortjener: Med al sin ungdommelige og uforgængelige glød og dybde.

I første del af koncerten blev et andet værk præsenteret, et værk, som deler stilistiske træk med Schuberts Forellekvintet, nemlig Anton Reichas oktet fra 1817. Reicha, født i Prag, med en stor karriere i blandt andet Paris, lærer til nogle af musikkens store navne såsom Hector Berlioz og César Frank, lød i sammenligning med Schubert som det, han var: En pålidelig lærer, en god håndværker. Festlig, elegant musik, men ikke det helt store indhold. Programmets sammensætning tjente til at sætte Schuberts værdi i relief og skabe en opadgående stemning. Det er Randers Kammerorkester rigtig dygtig til.

Anton Reicha, oktet Franz Schubert, Forellekvintetten

Randers Kammerorkester, gæstepianist Aya Tominaga Værket, 11. november.