Asfaltfabrik i Randers går fra diesel til flydende naturgas

YIT har en stor asfaltfabrik på Kulholmsvej 2 i Randers, hvor alle maskinerne fremover skal drives af flydende naturgas. Foto: YIT Danmark

Asfaltfabrik i Randers går fra diesel til flydende naturgas

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Asfaltfabrikken på Kulholmsvej i Randers dropper diesel i den store maskinpark.

Randers: Med over 360 dieseldrevne maskiner, lastbiler og andet materiel er YIT Danmark en af de største vejentreprenører i Danmark. Og som led i arbejdet med at begrænse gener ved driften for medarbejdere og omgivelser går firmaet nu i gang med at udfase brugen af diesel. Fremover vil store dele af vognparken køre på flydende naturgas kaldet GTL-brændstof, som udleder langt færre skadelige partikler. Det gælder også i det nordøstlige Randers, hvor YIT har en stor asfaltfabrik på Kulholmsvej 2.

- Vi fokuserer meget på, at vores produktion generer omgivelserne så lidt som overhovedet muligt, og vi vægter derudover medarbejdernes sundhed. Med skiftet til et renere brændstof opnår vi en stor reduktion i partikeludledningen fra vores dieselmaskiner. Det kommer de ansatte til gode, og samtidig fjerner vi stort set diesellugt, fordi det nye brændstof ikke afgiver lugt, siger Bo L. Sørensen, indkøbschef i YIT Danmark.

"Venlige" projekter

Det nye tiltag med at erstatte diesel med et mere rent brændstof er dog kun seneste skridt, som YIT Danmark har taget.

- Vi arbejder hele tiden på at gøre vores asfalt og anlægsprojekter så "venlige" som muligt. Blandt andet anvender vi i stor stil genanvendelse af gammel asfalt i nye belægninger. Ligesom vi eksperimenterer inden for lavrullemodstands-asfalt, som sænker friktion og brændstofforbruget for bilisterne, siger han.

Bedre for motoren

GTL-brændstof, som i Danmark forhandles af energiselskabet DCC Energi, reducerer udledningen af skadelige partikler fra dieseldrevne maskiner, busser og lastbilers udstødning markant. Alt efter motor- og filtersystem udleder brændstoffet op til 38 procent færre skadelige partikler, NOx og CO. GTL kan anvendes på alle dieselmotorer præcis som diesel.

- GTL er en oplagt mulighed for at skifte til et renere brændstof. Men ikke nok med det. Med det nye brændstof vil vi også belaste partikelfiltrene i vores dieselbiler og -maskiner mindre. Så jeg forventer faktisk, at GTL vil medvirke til, at vi øger oppetiden for vores materiel, og at vi for eksempel skal udskifte partikelfiltre sjældnere, forklarer Bo L. Sørensen.

YIT Danmark varetager alle opgaver inden for produktion og udlægning af asfalt, vedligeholdelse af veje samt specialopgaver med blandt andet asfalt til broer og Confalt til industrigulve. I Danmark beskæftiger firmaet samlet cirka 300 medarbejdere. YIT Danmark er en del af den finske YIT Group med cirka 10.000 ansatte.

Asfaltfabrik i Randers går fra diesel til flydende naturgas

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce