Beboer: Vej giver falsk tryghed


Beboer: Vej giver falsk tryghed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jens Kirk i Spentrup og Randers Kommune vil gøre noget for at forbedre trafiksikkerheden på Hastrupvej. Det er bare svært at nå til enighed om, hvordan man bedst sikrer de bløde trafikanter på vejen.

Spentrup: Det skulle være så godt.

Etableringen af en "2 minus 1"-vej på Hastrupvej ved Spentrup skal gøre det mere trygt for cyklisterne at køre på strækningen.

Men det er faktisk skidt, mener Jens Kirk, der bor ved vejen. Han forhandler i øjeblikket med kommunen om en strimmel jord langs vejen, som kommunen gerne vil købe for at kunne gøre vejen endnu mere sikker.

Jens Kirk vil gerne sælge - men kun hvis kommunen gør en indsats for at bringe farten ned på vejen. Ellers er det en falsk tryghed for de bløde trafikanter, mener han.

- Folk kører markant hurtigere på vejstrækningen end de 60 kilometer i timen, der er tilladt, siger han.

Problemet er, at Hastrupvej, modsat andre vejstrækninger med "2 minus 1"-løsning, er lige. Det betyder, at det er indbydende for bilisterne at trykke foden lidt for hårdt mod speederen.

Dertil kommer, at mange bilister har svært ved at finde ud af, hvordan de skal køre på vejen, når der kommer en modkørende bil.

- Bilisterne bliver usikre, når de møder en anden bil. Mange trækker ikke ud på cykelfeltet, når der kommer en anden bil, og så må en af dem helt ud i rabatten, siger Jens Kirk.

- Når folk kører for hurtigt og forkert på vejen, så bliver det farligt for de bløde trafikanter. Og hvis oversigtsforholdene bliver bedre, så vil folk blot køre endnu hurtigere.
Jens Kirk, beboer på Hastrupvej
"2 minus 1 vej"
På en "2 minus 1"-vej er der kun ét spor for bilisterne, selvom der er trafik i begge retninger.På begge sider af vejen er der striber, og cyklister og fodgængere kan færdes i sporene i siden af vejen.

Vejtypen anlægges kun på veje med begrænset trafik.

Det, der gør vejen mere tryg at færdes på, er, at kantbanerne er ekstra brede, så der er bedre plads til cyklister og fodgængere.

Kantbanerne kan også bruges som vigeareal, når to biler møder hinanden, men bilisten vil skulle sænke hastigheden, hvis der er bløde trafikanter på kantbanen.

Et godt projekt

- Jeg vil ikke være krakilsk. Jeg synes, det er et godt projekt, men det skal bare laves ordentligt, siger Jens Kirk.

Derfor vil han ikke sælge sit jordstykke på 100 kvadratmeter, der skal bruges til at udvide vejbanen for at skabe bedre oversigtsforhold på en bakketop midt på Hastrupvej. Nu må kommunen ekspropriere hans jord for at få gennemført udvidelsen af vejen.

- Når folk kører for hurtigt og forkert på vejen, så bliver det farligt for de bløde trafikanter. Og hvis oversigtsforholdene bliver bedre på bakketoppen, så vil folk blot køre endnu hurtigere. Derfor blev jeg lidt firkantet med hensyn til salg af min jord.

Jens Kirk mener, at Randers Kommune bør lave fartdæmpende foranstaltninger for enderne af "2 minus 1"-vejstykket på Hastrupvej. I det mindste sætte flere skilte op.

Fartbegrænsningen på denne type vej er 60 kilometer i timen. Men de fleste bilister kørere hurtigere. Det viser målinger, påpeger Jens Kirk.

Støtte fra vejdirektoratet

Jens Kirk ærgrer sig desuden over, at den første opstribning af "2 minus 1"-vejen gik galt, fordi striberne ved en fejl blev malet for langt ude i siderne. Derfor blev de høvlet af og malet længere inde mod kørebanen. Resultatet er, at den strimmel vej cyklisterne har at køre på, er blevet ujævn og træls at køre på.

I Randers Kommune har man flere steder gode erfaringer med at lave "2 minus 1"-vejstrækninger. Det er en billig måde at gøre trafiksikkerheden bedre for cyklister, siger sektionsleder Grethe Helledi Kristensen, Randers Kommune.

Vejdirektoratet har støttet etableringen af "2 minus 1"-vejstrækningen på blandt andet Hastrupvej med penge fra en særlig pulje, der skal forbedre trafiksikkerheden.

- Hvis hastigheden er for høj på vejen, er det en sag, vi må drøfte med politiet, siger hun.

Det er nemlig politiet, der skal tage sig af overskridelser af hastighedsbegrænsningen. Politiet skal også godkende, hvis der eventuelt skal sættes flere skilte op.

Kan ikke lave bump

Det er ikke muligt at lave hastighedsdæmpende foranstaltninger som for eksempel bump udenfor byzone, siger Grethe Helledi Kristensen.

- Der findes ikke en type af bump, der er designet til at bruge på veje, hvor der må køres 60 kilometer i timen.

"2 minus 1"-veje laves kun på vejstrækninger, hvor der kører under 2000 biler i døgnet.

- Det er en billig og effektiv løsning, og vi har fået positive tilbagemeldinger, understreger Grethe Helledi Kristensen.

Randers Kommune fik penge fra Vejdirektoratet i 2014 til at etablere "2 minus 1"-veje flere steder. Arbejdet har været i gang siden forskellige steder i kommunen.

Der er etableret "2 minus 1"-veje på Hastrupvej, Tjærbyvej, Hvidstenvej og Vester Vellingvej.

- Der skal laves endnu et vejstykke på Tjærbyvej, samt på Lykkeshøjvej, fortæller Grethe Helledi Kristensen.

"2 minus 1"-vejene er en del af projektet "Hverdagscykling i oplandsbyerne".

- Færdselskommissionen anbefaler "2 minus 1"-veje som en god løsning, understreger Grethe Helledi Kristensen.

Beboer: Vej giver falsk tryghed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce