Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Borgerservice breder sig i oplandsbyerne


Borgerservice breder sig i oplandsbyerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Efter at have brugt Havndal som forsøgsby udbredes den lokale udgave af Borgerservice nu også til Langå og Øster Velling

Randers: Det bliver nu muligt for flere borgere i landdistrikterne at betjene sig selv og få kontakt med kommunens borgerservice uden at skulle til Randers centrum. Efter et forsøg med borgerservice i Havndal med ifølge Randers Kommune gode resultater bliver "borgerservice i dit nærområde" etableret to andre steder, Øster Velling og Langå.

- Projektet i Havndal var i første omgang et pilotprojekt. Nu har vi udryddet børnesygdommene og er klar til at kigge fremad. Målet er tilbyde alle borgere i Havndal og omegn denne mulighed, siger Brian Slot, chef for Politik, Kommunikation og Digital Service i Randers Kommune.

Efter forsøgsperioden i Havndal er kommunen nu klar med tilsvarende løsninger i Øster Velling og i Langå.

Borgerservicen består i Havndal af en skærm med touch-screen, og som med få og lette menupunkter giver adgang til selvbetjening inden for en række områder.

Samtidig har skærmen et tastatur, printer og scanner - og standeren er forsynet med web-kamera og mulighed for via skærmen at være i direkte forbindelse med en medarbejder i Borgerservice. 

Mandag 23. oktober er der åbent hus på Aldershvile i Havndal, hvor man kan se selvbetjeningsstanderen og møde en repræsentant fra Borgerservice, der bl.a. viser hvordan udstyret virker. Du kan også selv prøve at ringe op via web-kameraet, og der vil være garanti for et ansigt i den anden ende.

Gennem opkaldet til Borgerservice kan man undervejs få hjælp til at finde rundt i de digitale selvbetjeningsløsninger på standeren. Bliver det nødvendigt, kan medarbejderen overtage skærmen og på den måde guide brugeren.

Selvbetjeningsstanderen giver bl.a. mulighed for at søge pension, beregne boligstøtte og melde flytning.

Standeren er placeret på Aldershvile, og det er muligt at bruge servicen i dagtimerne. Ønsker du at kontakte Borgerservice via webkamera, er det muligt alle hverdage  kl. 10-12 samt mandage kl. 15-17.

- Samtidig skal det stadig være en nærværende og tryg oplevelse, selv om det er en selvbetjeningsstander. Koblingen mellem selvbetjening og muligheden for videoopkald gør samtalen lettere, også hvis man har brug for en hjælpende hånd og måske ikke føler sig så tryg foran computeren, siger Brian Slot, chef for Politik, Kommunikation og Digital Service i Randers Kommune. 

Der er åbent hus i Havndal 23. oktober, i Øster Velling 26. oktober og i Langå 1. november.

/EXP