Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Busterminal flytter: Står i vejen for byudviklingen

Busterminalen i Randers skal sandsynligvis flyttes inden længe. Men endnu er det ikke afgjort, hvor busserne så skal samles. Foto: Annelene Petersen

Busterminal flytter: Står i vejen for byudviklingen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Indenfor få år skal busserne samles et andet sted i Randers. Der skal gøres plads til butikker og boliger.

Randers: Randers Busterminal ligger i vejen for udviklingen af byen. Derfor skal den i løbet af kort tid flyttes til en endnu ukendt adresse.

Claus Omann Jensen (V), der er formand for udviklingsudvalget, mener, det er er realistisk at forvente, at terminalen vil få ny placering i løbet af de kommende fire år. Dermed åbnes der nemlig for, at der kan laves et indkøbscenter ved Dytmærsken, der bliver anderledes en de centre, der findes i dag.

- Det bliver et nyt, åbent center, siger Claus Omann Jensen.

Ændringerne ved Dytmærsken blive de første skridt på vejen til Byen til Vandet. Først skal det dog besluttes, hvor busterminalen skal flyttes hen, og dernæst skal forhandlingerne med de berørte parter i gang.

Gasværksgrunden kan blive ny busterminal
Forslag: Her kan busserne bo
Når udviklingsudvalget holder sit første møde i denne uge, skal politikerne tage stilling til, hvor busterminalen i fremtiden kan placeres.Forvaltningen kommer med tre forslag:

1: Bybusser på busterminalen på Dytmærken 12 - Regionalbusser på Toldbodgade 7A

2: Bybusser på Jens Otto Krags Plads - Regionalbusser på Toldbodgade 7A

3: Bybusser på Østervold - Regionalbusser på Toldbodgade 7A

Areal skal optimeres

Regionalbusserne skal samles på Toldbodgade 7A, hvor der i øjeblikket er et grønt areal, foreslår forvaltningen. Det er en spadseretur på rundt regnet en halv kilometer fra det sted, bybusserne foreslås placeret - nemlig enten på Østervold, på den nuværende busterminal eller på Jens Otto Krags Plads.

- Der er endnu ikke noget entydigt svar på, hvor det er bedst at placere busserne. Der er jo mange hensyn at tage, men hvis vi vil have byen og vandet til at hænge sammen, er vi nødt til at gøre noget, siger Claus Omann Jensen.

Arealet ved Dytmærsken skal optimeres, understreger han.

Nu skal udviklingsudvalget drøfte sagen, og politikerne i byrådet skal beslutte, om der skal bruges 400.000 kroner på en undersøgelse af mulighederne.

Et travlt knudepunkt

Hver dag stiger 8000 mennesker på en bus på busterminalen, 5000 stiger på en bybus og 3000 stiger på en regionalbus.

Halvdelen af passagererne i bybustrafikken har Randers midtby som mål, og hver tredje bybuspassager - cirka 1000 personer om dagen - skifter til enten en anden bybus eller en regionalbus på terminalen.

På de mest travle tidspunkter er der 30 busser på samme tid på busterminalen.

Den eksisterende busterminal med stoppesteder, manøvrearealer og opholdsmuligheder for de mange ventende passagerer optager et areal på over 7000 kvadratmeter.

En flytning af terminalen ventes at koste mellem 17 og 30 millioner kroner.